{"id":56780,"date":"2025-09-24T13:54:57","date_gmt":"2025-09-24T12:54:57","guid":{"rendered":"https:\/\/www.upjs.sk\/filozoficka-fakulta\/?post_type=cpt_aktuality&p=56780"},"modified":"2025-09-24T15:22:53","modified_gmt":"2025-09-24T14:22:53","slug":"trieda-buducnosti-na-ff-upjs-092025","status":"publish","type":"cpt_aktuality","link":"https:\/\/www.upjs.sk\/filozoficka-fakulta\/actuality\/trieda-buducnosti-na-ff-upjs-092025\/","title":{"rendered":"Na Filozofickej fakulte UPJ\u0160 otvorili Triedu bud\u00facnosti"},"content":{"rendered":"\n
Filozofick\u00e1 fakulta Univerzity Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v Ko\u0161iciach<\/strong>\u00a0(FF UPJ\u0160) uviedla dnes predpoludn\u00edm do prev\u00e1dzky modern\u00fa\u00a0Triedu bud\u00facnosti<\/em><\/strong>\u00a0(Future Classroom Lab<\/em>), ktor\u00e1 predstavuje\u00a0inovat\u00edvny priestor na vzdel\u00e1vanie v digit\u00e1lnej \u00e9re<\/strong>. Trieda je prioritne ur\u010den\u00e1\u00a0pre \u0161tudentky a \u0161tudentov u\u010dite\u013estva<\/strong>, aby si osvojili\u00a0modern\u00e9 vyu\u010dovacie met\u00f3dy a pr\u00e1cu s\u00a0digit\u00e1lnymi technol\u00f3giami<\/strong>, ktor\u00e9 bud\u00fa m\u00f4c\u0165 vyu\u017e\u00edva\u0165 vo svojej bud\u00facej pedagogickej praxi. Text: Mari\u00e1n Gladi\u0161 Filozofick\u00e1 fakulta Univerzity Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v Ko\u0161iciach\u00a0(FF UPJ\u0160) uviedla dnes predpoludn\u00edm do prev\u00e1dzky modern\u00fa\u00a0Triedu bud\u00facnosti\u00a0(Future Classroom Lab), ktor\u00e1 predstavuje\u00a0inovat\u00edvny priestor na vzdel\u00e1vanie v digit\u00e1lnej \u00e9re. Trieda je prioritne ur\u010den\u00e1\u00a0pre \u0161tudentky a \u0161tudentov u\u010dite\u013estva, aby si osvojili\u00a0modern\u00e9 vyu\u010dovacie met\u00f3dy a pr\u00e1cu s\u00a0digit\u00e1lnymi technol\u00f3giami, ktor\u00e9 bud\u00fa m\u00f4c\u0165 vyu\u017e\u00edva\u0165 vo svojej bud\u00facej pedagogickej praxi.\u201eTrieda bud\u00facnosti\/Future Classroom Lab … \u010c\u00edta\u0165 \u010falej<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":21,"featured_media":56791,"template":"","meta":{"_acf_changed":false,"_editorskit_title_hidden":false,"_editorskit_reading_time":0,"_editorskit_is_block_options_detached":false,"_editorskit_block_options_position":"{}","footnotes":""},"categories":[],"tags":[],"tax_aktuality":[],"class_list":["post-56780","cpt_aktuality","type-cpt_aktuality","status-publish","has-post-thumbnail","hentry"],"acf":{"acf_link_na_externy_obsah":"","poradie_clanku":""},"yoast_head":"\n
\u201eTrieda bud\u00facnosti\/Future Classroom Lab je koncept, ktor\u00fd iniciovala Eur\u00f3pska \u0161kolsk\u00e1 sie\u0165 \u2013 European Schoolnet \u2013 v spolupr\u00e1ci s viac ako 30 ministerstvami \u0161kolstva v\u00a0eur\u00f3pskych krajin\u00e1ch,<\/em>\u201c uviedla dekanka FF UPJ\u0160\u00a0prof. Mgr. Ren\u00e1ta Panocov\u00e1, PhD.<\/strong>, a zd\u00f4raznila, \u017ee v\u00a0pr\u00edprave bud\u00facich u\u010dite\u013eov m\u00e1 nezastupite\u013en\u00e9 miesto:
\u201ePoskytuje toti\u017e priestor, ktor\u00fd sp\u00e1ja te\u00f3riu s praxou a rozv\u00edja digit\u00e1lne kompetencie prostredn\u00edctvom integr\u00e1cie technol\u00f3gi\u00ed do vyu\u010dovania. Podporuje inovat\u00edvne pedagogick\u00e9 pr\u00edstupy, ako je projektov\u00e9 a kolaborat\u00edvne u\u010denie, \u010d\u00edm pos\u00fava tradi\u010dn\u00e9 met\u00f3dy vpred.\u00a0<\/em>Som presved\u010den\u00e1, \u017ee vyu\u017e\u00edvanie Triedy bud\u00facnosti vo vzdel\u00e1van\u00ed u\u010dite\u013eov prinesie v\u00edtan\u00fa zmenu paradigmy a posiln\u00ed Filozofick\u00fa fakultu UPJ\u0160 v poz\u00edcii l\u00eddra v pr\u00edprave bud\u00facich u\u010dite\u013eov.<\/em><\/strong>\u201c
Trieda bud\u00facnosti<\/em>\u00a0je vybaven\u00e1 najmodernej\u0161\u00edmi digit\u00e1lnymi technol\u00f3giami a\u00a0flexibiln\u00fdm \u0161kolsk\u00fdm n\u00e1bytkom, ktor\u00fd umo\u017e\u0148uje r\u00fdchlu prestavbu priestoru pod\u013ea potrieb v\u00fdu\u010dby. Je navrhnut\u00e1 tak, aby podporovala personalizovan\u00e9 vzdel\u00e1vanie, \u010d\u00edm reaguje na individu\u00e1lne potreby a sp\u00f4sob u\u010denia sa ka\u017ed\u00e9ho \u0161tudenta. V\u010faka tomu vznik\u00e1 podnetn\u00e9 vzdel\u00e1vacie prostredie, v ktorom sa m\u00f4\u017eu realizova\u0165 inovat\u00edvne vyu\u010dovacie met\u00f3dy a r\u00f4zne formy spolupr\u00e1ce.
\u201eK\u013e\u00fa\u010dov\u00fdm prvkom Triedy bud\u00facnosti s\u00fa\u00a0<\/em>vzdel\u00e1vacie z\u00f3ny, ktor\u00e9 umo\u017e\u0148uj\u00fa rozmanit\u00e9 pr\u00edstupy k u\u010deniu<\/em><\/strong>,<\/em>\u201c ozrejmila ved\u00faca Katedry pedagogiky FF UPJ\u0160\u00a0doc. PaedDr. Ren\u00e1ta Orosov\u00e1, PhD.<\/strong>:
\u201eZ\u00f3na b\u00e1dania<\/em><\/strong>\u00a0je priestorom na experimentovanie, vyu\u017eitie virtu\u00e1lnej a\u00a0roz\u0161\u00edrenej reality.\u00a0<\/em>Z\u00f3na spolupr\u00e1ce<\/em><\/strong>\u00a0poskytuje flexibiln\u00fd priestor na t\u00edmov\u00fa pr\u00e1cu, skupinov\u00e9 projekty a\u00a0spolo\u010dn\u00e9 rie\u0161enie probl\u00e9mov.\u00a0<\/em>Z\u00f3na vytv\u00e1rania<\/em><\/strong>\u00a0podporuje multimedi\u00e1lnu tvorbu, nahr\u00e1vanie a digit\u00e1lnu produkciu.\u00a0<\/em>Z\u00f3na prezent\u00e1cie<\/em><\/strong>\u00a0sl\u00fa\u017ei na spolo\u010dn\u00e9 diskusie, vyst\u00fapenia a prezentovanie v\u00fdsledkov pr\u00e1ce.\u00a0<\/em>Z\u00f3na sebarozvoja<\/em><\/strong>\u00a0umo\u017e\u0148uje individu\u00e1lnu pr\u00e1cu, \u0161t\u00fadium vlastn\u00fdm tempom a\u00a0konzult\u00e1cie a\u00a0<\/em>z\u00f3na interakcie<\/em><\/strong>\u00a0je ur\u010den\u00e1 na priame zapojenie \u0161tudentov do vyu\u010dovacieho procesu a na rozvoj komunika\u010dn\u00fdch zru\u010dnost\u00ed.<\/em>\u201c
Ide\u00e1lne podmienky na pr\u00edpravu bud\u00facich u\u010diteliek a u\u010dite\u013eov na FF UPJ\u0160 v\u00a0jej novej\u00a0Triede bud\u00facnosti<\/em>\u00a0vytv\u00e1raj\u00fa virtu\u00e1lna realita, zariadenie na tvorbu podcastov, mobiln\u00e9 zariadenia, audiozariadenia a\u00a0videozariadenia, softv\u00e9r na tvorbu vide\u00ed, podcastov, vzdel\u00e1vacie hry \u010di ve\u013ekoform\u00e1tov\u00e1 dotykov\u00e1 obrazovka, a to v spojitosti so vzdel\u00e1vac\u00edmi z\u00f3nami a mobiln\u00fdm n\u00e1bytkom umo\u017e\u0148uj\u00facim r\u00fdchlu a flexibiln\u00fa prestavbu priestoru pod\u013ea potrieb skupinovej alebo individu\u00e1lnej pr\u00e1ce.
Trieda bud\u00facnosti<\/em>\u00a0FF UPJ\u0160 z\u00e1rove\u0148 prispeje k tvorbe nov\u00fdch poznatkov prostredn\u00edctvom\u00a0pedagogick\u00e9ho v\u00fdskumu s d\u00f4razom na profesijn\u00e9 kompetencie u\u010dite\u013ea 21. storo\u010dia<\/strong>.
\u201eNa\u0161\u00edm cie\u013eom je vytv\u00e1ra\u0165 prostredie, ktor\u00e9 in\u0161piruje bud\u00face u\u010dite\u013eky a u\u010dite\u013eov, rozv\u00edja ich\u00a0<\/em>digit\u00e1lne kompetencie a ukazuje, ako m\u00f4\u017eu technol\u00f3gie prispie\u0165 k zvy\u0161ovaniu kvality vzdel\u00e1vania<\/em><\/strong>. Chceme, aby \u0161tudenti u\u010dite\u013estva za\u017eili interakt\u00edvne a personalizovan\u00e9 u\u010denie, aby si osvojili schopnos\u0165 flexibilne reagova\u0165 na r\u00f4zne vzdel\u00e1vacie situ\u00e1cie a aby z\u00edskali\u00a0<\/em>sk\u00fasenosti s vyu\u010dovan\u00edm, ktor\u00e9 priprav\u00ed \u017eiakov na v\u00fdzvy 21. storo\u010dia<\/em><\/strong>. V\u010faka nov\u00fdm priestorom maj\u00fa mo\u017enos\u0165 rozv\u00edja\u0165 nielen svoje odborn\u00e9 a didaktick\u00e9 zru\u010dnosti, ale aj kritick\u00e9 myslenie, schopnos\u0165 spolupr\u00e1ce a inov\u00e1cie, ktor\u00e9 s\u00fa k\u013e\u00fa\u010dov\u00e9 pre modern\u00e9 \u0161kolstvo,<\/em>\u201c dodala\u00a0doc. Ren\u00e1ta Orosov\u00e1<\/strong>.
Na sl\u00e1vnostnom otvoren\u00ed\u00a0Triedy bud\u00facnosti<\/em>\u00a0FF UPJ\u0160 sa z\u00fa\u010dastnili z\u00e1stupcovia univerzity a fakulty, pedag\u00f3govia a \u0161tudenti, ktor\u00ed si nov\u00e9 priestory priamo vysk\u00fa\u0161ali.
Trieda bud\u00facnosti<\/em>\u00a0sa tak st\u00e1va centrom inov\u00e1ci\u00ed, kde sa sp\u00e1ja modern\u00e1 pedagogika a\u00a0digit\u00e1lne technol\u00f3gie v\u00a0prospech vzdel\u00e1vania 21. storo\u010dia.<\/strong><\/p>\n\n\n\n
Foto: Samuel Tatar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"