{"id":14347,"date":"2021-01-28T09:56:53","date_gmt":"2021-01-28T09:56:53","guid":{"rendered":"https:\/\/www.upjs.sk\/filozoficka-fakulta\/pracoviska\/root\/katedra-pedagogickej-psychologie-a-psychologie-zdravia\/unplugged\/"},"modified":"2023-11-17T16:07:53","modified_gmt":"2023-11-17T15:07:53","slug":"unplugged","status":"publish","type":"cpt_pracoviska","link":"https:\/\/www.upjs.sk\/filozoficka-fakulta\/pracoviska\/katedra-pedagogickej-psychologie-a-psychologie-zdravia\/unplugged\/","title":{"rendered":"UNPLUGGED – \u0160kolsk\u00fd program univerz\u00e1lnej prevencie medzi \u0161kol\u00e1kmi"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/p>\n

\u010co je UNPLUGGED?<\/strong><\/p>\n

Program Unplugged je \u0161kolsk\u00fd program prevencie u\u017e\u00edvania n\u00e1vykov\u00fdch l\u00e1tok. Program Unplugged bol navrhnut\u00fd pre dospievaj\u00facich vo veku 12-14 rokov, \u010do zodpoved\u00e1 potrebe v\u010dasnej prevencie. Ide o\u00a0eur\u00f3psky program, ktor\u00fd bol navrhnut\u00fd v\u00a0s\u00falade eur\u00f3pskymi podmienkami na \u0161kol\u00e1ch. Tento program bol z\u00e1rove\u0148 implementovan\u00fd v krajin\u00e1ch Taliansko, Belgicko, \u0160panielsko, Rak\u00fasko, \u0160v\u00e9dsko, Gr\u00e9cko a Nemecko. Patr\u00ed medzi interakt\u00edvne programy, ktor\u00e9 predpokladaj\u00fa zapojenie celej skupiny, cel\u00e9ho triedneho kolekt\u00edvu do priebehu jednotliv\u00fdch lekci\u00ed, \u010di u\u017e v\u00a0r\u00e1mci diskusi\u00ed, alebo r\u00f4znych aktiv\u00edt ako napr. rolov\u00e9 hry. Prevencia je zameran\u00e1 na u\u017e\u00edvanie alkoholu, tabaku, marihuany, pr\u00edpadne \u010fal\u0161\u00edch leg\u00e1lnych aj ileg\u00e1lnych drog ako s\u00fa lieky, pervit\u00edn, koka\u00edn a pod.<\/p>\n

Ak\u00fdmi princ\u00edpmi sa program Unplugged riadi?<\/strong><\/p>\n

Prim\u00e1rnym princ\u00edpom programu je model CSI<\/em><\/strong> (Comprehensive social influence model)<\/em> \u2013 komplexn\u00fd vplyv soci\u00e1lneho prostredia<\/em><\/strong>. Pri prevencii berie do \u00favahy celkov\u00fd vplyv rodiny, \u0161koly a vrstovn\u00edkov, pri\u010dom tento vplyv soci\u00e1lneho prostredia m\u00f4\u017ee by\u0165 pozit\u00edvny aj negat\u00edvny. Cie\u013eom modelu je privies\u0165 dospievaj\u00facich k osvojeniu si zru\u010dnost\u00ed a n\u00e1strojov, ktor\u00e9 im pom\u00f4\u017eu pri odol\u00e1van\u00ed vplyvu soci\u00e1lneho prostredia nielen v r\u00e1mci u\u017e\u00edvania n\u00e1vykov\u00fdch l\u00e1tok, ale aj v in\u00fdch oblastiach. Druh\u00fdm princ\u00edpom je model KAB<\/em><\/strong> (Knowledge- Attitude- Behavior) \u2013 vedomosti – postoje – \u00a0spr\u00e1vanie<\/strong><\/em>, v ktorom je cie\u013eom poskytn\u00fa\u0165 \u017eiakom objekt\u00edvne inform\u00e1cie o n\u00e1vykov\u00fdch l\u00e1tkach a d\u00f4sledkoch ich u\u017e\u00edvania. Proces m\u00e1 tri z\u00e1kladn\u00e9 kroky:<\/p>\n

    \n
  1. poskytnutie inform\u00e1cie<\/li>\n
  2. p\u00f4sobenie na kvalitu postojov<\/li>\n
  3. zmena spr\u00e1vania<\/li>\n<\/ol>\n

    \u010co je jeho cie\u013eom?<\/strong><\/p>\n

    Cie\u013eom kombin\u00e1cie t\u00fdchto dvoch princ\u00edpov\u00a0 je ovplyvni\u0165 rizikov\u00e9 spr\u00e1vanie\u00a0 vo vz\u0165ahu k u\u017e\u00edvaniu n\u00e1vykov\u00fdch l\u00e1tok. Z\u00e1merom programu je zn\u00ed\u017ei\u0165 po\u010det dospievaj\u00facich za\u010d\u00ednaj\u00facich u\u017e\u00edva\u0165 n\u00e1vykov\u00e9 l\u00e1tky, oddiali\u0165 prv\u00fd kontakt s drogami a z\u00e1rove\u0148 oddiali\u0165 prechod od experimentovania k pravideln\u00e9mu u\u017e\u00edvaniu.<\/strong> Jeho podstata spo\u010d\u00edva v kombin\u00e1cii met\u00f3d prevencie, ktor\u00e9 sa zameriavaj\u00fa na v\u00fdvoj osobn\u00fdch a soci\u00e1lnych zru\u010dnost\u00ed a na vn\u00edmanie spolo\u010densk\u00fdch noriem. Ide o rozvoj interperson\u00e1lnych a intraperson\u00e1lnych zru\u010dnost\u00ed a n\u00e1pravu falo\u0161n\u00fdch normat\u00edvnych presved\u010den\u00ed a postojov. Osobitn\u00fd d\u00f4raz je kladen\u00fd na nastavenie normat\u00edvnych presved\u010den\u00ed o pou\u017e\u00edvan\u00ed a prij\u00edman\u00ed n\u00e1vykov\u00fdch l\u00e1tok<\/p>\n

    \u010co sa \u017eiaci<\/strong> nau\u010dia?<\/strong><\/p>\n