{"id":49495,"date":"2024-04-03T14:58:10","date_gmt":"2024-04-03T13:58:10","guid":{"rendered":"https:\/\/www.upjs.sk\/filozoficka-fakulta\/?page_id=49495"},"modified":"2024-04-18T10:12:50","modified_gmt":"2024-04-18T09:12:50","slug":"inovacne-vzdelavanie","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.upjs.sk\/filozoficka-fakulta\/info-pre-zaujemcov-o-studium\/inovacne-vzdelavanie\/","title":{"rendered":"Inova\u010dn\u00e9 vzdel\u00e1vanie"},"content":{"rendered":"\n
<\/div>\n\n\n\n

Katedra pedagogickej psychol\u00f3gie a psychol\u00f3gie zdravia Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v Ko\u0161iciach pon\u00faka inova\u010dn\u00e9 vzdel\u00e1vanie Pr\u00edprava pedagogick\u00fdch a odborn\u00fdch zamestnancov z\u00e1kladn\u00fdch \u0161k\u00f4l a \u0161kolsk\u00fdch zariaden\u00ed na realiz\u00e1ciu programu univerz\u00e1lnej prevencie u\u017e\u00edvania n\u00e1vykov\u00fdch l\u00e1tok \u201eUnplugged\u201c<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

\u201eUnplugged\u201c je \u0161kolsk\u00fd program univerz\u00e1lnej prevencie pre dospievaj\u00facich vo veku 12-14 rokov, \u010do zodpoved\u00e1 potrebe v\u010dasnej prevencie rizikov\u00e9ho spr\u00e1vania. Prevencia je zameran\u00e1 na u\u017e\u00edvanie alkoholu, tabaku, marihuany, pr\u00edpadne \u010fal\u0161\u00edch leg\u00e1lnych aj ileg\u00e1lnych drog ako s\u00fa lieky, pervit\u00edn, koka\u00edn a pod. Patr\u00ed medzi interakt\u00edvne programy, ktor\u00e9 predpokladaj\u00fa zapojenie celej skupiny, cel\u00e9ho triedneho kolekt\u00edvu do priebehu jednotliv\u00fdch lekci\u00ed, \u010di u\u017e v r\u00e1mci diskusi\u00ed, alebo r\u00f4znych aktiv\u00edt ako napr. rolov\u00e9 hry. Samotn\u00fd program univerz\u00e1lnej prevencie u\u017e\u00edvania n\u00e1vykov\u00fdch l\u00e1tok \u201eUnplugged\u201c pozost\u00e1va z 12 lekci\u00ed v trvan\u00ed jednej vyu\u010dovacej hodiny (45 min\u00fat), ktor\u00e9 s\u00fa zameran\u00e9 na: inform\u00e1cie a postoje, interperson\u00e1lne sp\u00f4sobilosti a intraperson\u00e1lne sp\u00f4sobilosti. Vzdel\u00e1vanie je realizovan\u00e9 kombin\u00e1ciou prezen\u010dn\u00e9ho (3-d\u0148ov\u00fd v\u00fdcvik) a di\u0161tan\u010dn\u00e9ho vzdel\u00e1vania. Pou\u017e\u00edvan\u00e9 s\u00fa interakt\u00edvne a z\u00e1\u017eitkov\u00e9 met\u00f3dy umo\u017e\u0148uj\u00face praktick\u00fd n\u00e1cvik realiz\u00e1cie programu. Ukon\u010denie vzdel\u00e1vania vy\u017eaduje \u00fa\u010das\u0165 na vzdel\u00e1van\u00ed, splnenie \u00falohy di\u0161tan\u010dnej \u010dasti a \u00faspe\u0161n\u00fa z\u00e1vere\u010dn\u00fa prezent\u00e1ciu pred komisiou.<\/p>\n\n\n\n

Cie\u013eov\u00e1 skupina:<\/strong> Cie\u013eovou skupinou vzdel\u00e1vania s\u00fa kateg\u00f3rie pedagogick\u00fdch a odborn\u00fdch zamestnancov pod\u013ea z\u00e1kona \u010d. 138\/2019 Z. z. o pedagogick\u00fdch zamestnancoch a odborn\u00fdch zamestnancoch a o zmene a doplnen\u00ed niektor\u00fdch z\u00e1konov v znen\u00ed neskor\u0161\u00edch predpisov:
Kateg\u00f3ria pedagogick\u00fdch zamestnancov:<\/span>
\u2022 u\u010dite\u013e
Podkateg\u00f3ria:<\/span>
\u2022 u\u010dite\u013e druh\u00e9ho stup\u0148a z\u00e1kladnej \u0161koly
Kateg\u00f3rie odborn\u00fdch zamestnancov:<\/span>
\u2022 psychol\u00f3g, \u0161kolsk\u00fd psychol\u00f3g
\u2022 \u0161peci\u00e1lny pedag\u00f3g, \u0161kolsk\u00fd \u0161peci\u00e1lny pedag\u00f3g
\u2022 soci\u00e1lny pedag\u00f3g
Kari\u00e9rov\u00e9 stupne pedagogick\u00fdch a odborn\u00fdch zamestnancov:<\/span>
\u2022 samostatn\u00fd pedagogick\u00fd zamestnanec alebo samostatn\u00fd odborn\u00fd zamestnanec,
\u2022 pedagogick\u00fd zamestnanec s prvou atest\u00e1ciou alebo odborn\u00fd zamestnanec s prvou atest\u00e1ciou,
\u2022 pedagogick\u00fd zamestnanec s druhou atest\u00e1ciou alebo odborn\u00fd zamestnanec s druhou atest\u00e1ciou.<\/p>\n\n\n\n

Doba trvania \u0161t\u00fadia:<\/strong> 50 hod\u00edn a trv\u00e1 najviac 3 mesiace
Forma vzdel\u00e1vania:<\/strong> Kombinovan\u00e1 – 50 hod\u00edn (z toho 28 hod\u00edn prezen\u010dnou formou – 3-d\u0148ov\u00fd prezen\u010dn\u00fd v\u00fdcvik a 22 hod\u00edn di\u0161tan\u010dnou formou)<\/p>\n\n\n\n

Ukon\u010denie vzdel\u00e1vacieho programu:<\/strong> Sp\u00f4sob ukon\u010dovania inova\u010dn\u00e9ho vzdel\u00e1vania pod\u013ea \u00a7 56 odsek 1 z\u00e1kona \u010d. 138\/2019 Z. z. o pedagogick\u00fdch zamestnancoch a odborn\u00fdch zamestnancoch a o zmene a doplnen\u00ed niektor\u00fdch z\u00e1konov v znen\u00ed neskor\u0161\u00edch predpisov bude formou z\u00e1vere\u010dnej prezent\u00e1cie pred troj\u010dlennou sk\u00fa\u0161obnou komisiou, ktorej predsedu a \u010fal\u0161\u00edch \u010dlenov vymenuje \u0161tatut\u00e1rny org\u00e1n poskytovate\u013ea.
Po\u017eiadavky na ukon\u010denie:<\/span>
\u2022 absolvovanie najmenej 80% stanoven\u00e9ho po\u010dtu hod\u00edn vyu\u010dovan\u00fdch prezen\u010dnou formou,
\u2022 vypracovanie a odovzdanie v\u00fdstupu di\u0161tan\u010dnej formy vzdel\u00e1vania definovan\u00fdch v \u010dasti Obsah vzdel\u00e1vania,
\u2022 vypracovanie a pred sk\u00fa\u0161obnou komisiou obh\u00e1jenie z\u00e1vere\u010dnej prezent\u00e1cie
Z\u00e1vere\u010dn\u00e1 prezent\u00e1cia pozost\u00e1va z prezentovania realiz\u00e1cie 1 lekcie z prevent\u00edvneho programu a sebareflexie, \u010di sa im podarilo splni\u0165 cie\u013e aktivity a nako\u013eko presne naplnili odpor\u00fa\u010dan\u00e9 postupy pri realiz\u00e1cii aktivity.<\/p>\n\n\n\n

Odborn\u00e1 garantka<\/strong> inova\u010dn\u00e9ho vzdel\u00e1vania: prof. PhDr. O\u013ega Orosov\u00e1, CSc.<\/p>\n\n\n\n

Profil absolventa:<\/strong> Absolventi programu vzdel\u00e1vania vedia (vo vz\u0165ahu k vlastnej \u0161kole):
\u2022 Samostatne aplikova\u0165 program \u201eUnplugged\u201c v podmienkach z\u00e1kladnej \u0161koly.
\u2022 Pracova\u0165 so skupinou \u017eiakov formou interakt\u00edvnych a z\u00e1\u017eitkov\u00fdch aktiv\u00edt a vyu\u017e\u00edva\u0165 pri tom skupinov\u00fa dynamiku.
\u2022 Vo svojej pr\u00e1ci vyu\u017e\u00edva\u0165 vedomosti a sp\u00f4sobilosti t\u00fdkaj\u00face sa univerz\u00e1lnej prevencie u\u017e\u00edvania n\u00e1vykov\u00fdch l\u00e1tok vych\u00e1dzaj\u00fac z aktu\u00e1lneho stavu poznania.
Vyu\u017e\u00edva\u0165 nadobudnut\u00e9 kompetencie nielen pri realiz\u00e1cii programu \u201eUnplugged\u201c, ale aj pri v\u00fdu\u010dbe in\u00fdch predmetov (najm\u00e4 etickej v\u00fdchovy, ob\u010dianskej n\u00e1uky a na triednick\u00fdch hodin\u00e1ch).<\/p>\n\n\n