Sk\u00faman\u00e1 t\u00e9ma zastre\u0161uje mas\u00edvny korpus reflexi\u00ed a konceptov, preto sa pok\u00fasime na\u010drtn\u00fa\u0165 a lokalizova\u0165 len jednu z jeho oblast\u00ed. Ide o oblas\u0165 vz\u0165ahu a v\u00e4zieb vedy (ekologick\u00fdch vied) a etiky, ktor\u00e9 s\u00fa vo sf\u00e9re ekologickej etiky nanajv\u00fd\u0161 aktu\u00e1lne. Aj ke\u010f existuj\u00fa d\u00f4vody na skepticizmus vo vz\u0165ahu k sp\u00f4sobu, ak\u00fdm ekologick\u00ed filozofi a ekologick\u00ed etici vyu\u017e\u00edvaj\u00fa ekol\u00f3giu na zd\u00f4vodnenie svojich koncepci\u00ed, nedomnievame sa, \u017ee optika ekologickej filozofie je inherentne nasmerovan\u00e1 nespr\u00e1vne. Vych\u00e1dzame z predpokladu, \u017ee pr\u00e1ve v ekologickej filozofii a etike prekon\u00e1vame bari\u00e9ry medzi \u201edvoma kult\u00farami\u201c t\u00fdm, \u017ee teoretici z obidvoch kult\u00far vz\u00e1jomne komunikuj\u00fa, h\u013eadaj\u00fa spolo\u010dn\u00fd jazyk. Pri tomto h\u013eadan\u00ed sa intuit\u00edvne \u201eve\u010dn\u00e9 pravdy\u201c vo filozofii rekombinuj\u00fa s nov\u00fdmi ideami, ktor\u00e9 vypl\u00fdvaj\u00fa z experiment\u00e1lneho b\u00e1dania a pr\u00edrodovedci st\u00e1le viac menia svoje v\u00fdskumn\u00e9 zamerania. Cie\u013eom tohto textu je n\u00e1\u010drt hlavn\u00fdch l\u00edni\u00ed argument\u00e1cie a poskytnutie ur\u010dit\u00e9ho kauz\u00e1lneho pr\u00edbehu, ktor\u00fd m\u00f4\u017ee sl\u00fa\u017ei\u0165 ako vysvetlenie. Sledujeme dva okruhy sk\u00famanej problematiky: 1. stru\u010dn\u00fa identifik\u00e1ciu aplikovanej mor\u00e1lnej filozofie akcentuj\u00facej \u00favahy ekologick\u00e9ho typu, tzn. ekologickej etiky; 2. v\u00fdznam ekologick\u00fdch vied pri identifik\u00e1cii, ch\u00e1pan\u00ed a rie\u0161en\u00ed ekologick\u00e9ho probl\u00e9mu.<\/p>\n