{"id":2705,"date":"2008-11-28T11:17:29","date_gmt":"2008-11-28T11:17:29","guid":{"rendered":"https:\/\/www.upjs.sk\/univerzita\/legislativa-dokumenty\/legislativa\/dlhodoby-zamer-2004-2010-upjs\/"},"modified":"2008-11-28T11:17:29","modified_gmt":"2008-11-28T11:17:29","slug":"dlhodoby-zamer-2004-2010-upjs","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.upjs.sk\/univerzita\/legislativa-dokumenty\/legislativa\/zakladne-dokumenty\/dlhodoby-zamer-2004-2010-upjs\/","title":{"rendered":"Dlhodob\u00fd z\u00e1mer UPJ\u0160 v Ko\u0161iciach na roky 2004 a\u017e 2010"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
\u00a0<\/div>\n
\u201e … B\u011b\u017ei\u0165 n\u00e1m v\u0161em o\u00a0skutky, o\u00a0d\u011bje …\u201c P. J. \u0160af\u00e1rik (1795-1861)<\/div>\n
Univerzita Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach patr\u00ed k\u00a0v\u00fdznamn\u00fdm a\u00a0uzn\u00e1van\u00fdm vzdel\u00e1vac\u00edm a\u00a0vedeck\u00fdm ustanovizniam nielen v\u00a0Slovenskej republike, ale aj vo vyspelej Eur\u00f3pe. Hist\u00f3ria Univerzity siaha do 17 storo\u010dia, kedy biskup J\u00e1gerskej diec\u00e9zy Benedikt Kisdy zalo\u017eil v\u00a0Ko\u0161iciach akad\u00e9miu. V\u00a0roku 1660 panovn\u00edk Leopold I. vydal Zlat\u00fa bulu, ktorou pov\u00fd\u0161il ko\u0161ick\u00fa vysok\u00fa \u0161kolu na univerzitu. Vo v\u00fdvoji Universitas Cassoviensis mo\u017eno zaznamena\u0165 fakulty teologick\u00fa, filozofick\u00fa a pr\u00e1vnick\u00fa. Univerzita P.J. \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach vznikla v\u00a0roku 1959. ako pokra\u010dovate\u013eka akademick\u00fdch trad\u00edci\u00ed univerzitn\u00e9ho vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania v\u00a0Ko\u0161iciach. Jej akademick\u00e1 a\u00a0historick\u00e1 kontinuita bola fakticky uznan\u00e1 aj z\u00e1konom \u010d. 361\/1996 Z. z. na z\u00e1klade ktor\u00e9ho do\u0161lo k rozdeleniu univerzity na Univerzitu P.J. \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach a\u00a0Pre\u0161ovsk\u00fa univerzitu.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Ak prioritou strat\u00e9gie obdobia od roku 1997, t.j. obdobia po rozdelen\u00ed predch\u00e1dzaj\u00facej UPJ\u0160 bola taktika pre\u017eitia Univerzity, \u010do sa prejavovalo aj v\u00a0stagnovan\u00ed Univerzity vo viacer\u00fdch oblastiach, vr\u00e1tane jej organiza\u010dnej sch\u00e9my, s\u00fa\u010dasn\u00e9 obdobie mus\u00ed Univerzita ch\u00e1pa\u0165 ako \u0161t\u00e1dium rozvoja svojej organiza\u010dnej kon\u0161trukcie. V\u00a0tomto zmysle treba pripravi\u0165 ambici\u00f3znej\u0161ie rozvojov\u00e9 programy, ktor\u00e9 by v bl\u00edzkej bud\u00facnosti mali vytvori\u0165 z\u00e1kladn\u00e9 piliere strat\u00e9gie dynamiky organiza\u010dno-in\u0161titucion\u00e1lnych zlo\u017eiek Univerzity.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita P. J. \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach m\u00e1 v\u00a0s\u00fa\u010dasnom obdob\u00ed fakulty lek\u00e1rsku, pr\u00edrodovedeck\u00fa, pr\u00e1vnick\u00fa, a\u00a0fakultu verejnej spr\u00e1vy, ktor\u00e9 pripravuj\u00fa lek\u00e1rov, odborn\u00edkov z\u00a0pr\u00edrodovedn\u00fdch discipl\u00edn, matematiky a\u00a0informatiky, u\u010dite\u013eov, pr\u00e1vnikov a odborn\u00edkov pre oblas\u0165 verejnej spr\u00e1vy. Absolventi tejto druhej najstar\u0161ej klasickej slovenskej univerzity maj\u00fa dobr\u00fa poves\u0165 doma i\u00a0v\u00a0zahrani\u010d\u00ed. Hlavn\u00fdm poslan\u00edm Univerzity Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach (\u010falej len \u201eUniverzita\u201c alebo \u201eUPJ\u0160\u201c) je poskytova\u0165 trojstup\u0148ov\u00e9 vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie na z\u00e1klade najnov\u0161\u00edch vedeck\u00fdch poznatkov v\u00a0\u0161irokom medzin\u00e1rodnom kontexte, pod\u013ea eur\u00f3pskych trendov v\u00a0tejto oblasti, Bolo\u0148skej deklar\u00e1cie a\u00a0\u010fal\u0161\u00edch dokumentov. Univerzita nap\u013a\u0148a toto poslanie rozvojom harmonickej osobnosti, jej vedomostn\u00fdm rozkvetom, vzostupom m\u00fadrosti a tvorivosti v \u010dloveku. Univerzita vedie \u0161tudentov k tolerancii, ku schopnosti kritick\u00e9ho a nez\u00e1visl\u00e9ho sp\u00f4sobu myslenia, k zdrav\u00e9mu sebavedomiu a n\u00e1rodnej hrdosti. Univerzita poskytuje slu\u017eby verejnosti \u0161\u00edren\u00edm poznania prostredn\u00edctvom v\u00fdskumu a\u00a0v\u00fdvoja, podporou region\u00e1lnych a\u00a0n\u00e1rodn\u00fdch aktiv\u00edt a\u00a0umo\u017enen\u00edm \u010fal\u0161ieho vzdel\u00e1vania ob\u010danov. Univerzita prispieva k rozvoju kult\u00fary a\u00a0vzdelanosti n\u00e1roda.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita ch\u00e1pe svoje poslanie v\u00a0jednotliv\u00fdch oblastiach p\u00f4sobenia ako verejn\u00e9 dobro. V\u00a0tomto duchu Univerzita chce aj na\u010falej p\u00f4sobi\u0165 ako garant slobody, demokracie, humanizmu, mor\u00e1lky a etiky nielen na vlastnej akademickej p\u00f4de, ale ich aj \u0161\u00edri\u0165 v spolo\u010dnosti. Univerzita aj v\u00a0bud\u00facnosti bude br\u00e1ni\u0165 akademick\u00e9 pr\u00e1va a svoju akademick\u00fa auton\u00f3miu.<\/div>\n
K\u00a031.12.2003\u00a0 p\u00f4sobilo na Univerzite 1 256 zamestnancov, z\u00a0toho bolo 509 u\u010dite\u013eov a 95 v\u00fdskumn\u00fdch pracovn\u00edkov. UPJ\u0160 m\u00e1 52 profesorov a\u00a0130 docentov. Akademick\u00fa obec Univerzity tvor\u00ed pribli\u017ene 5 780 \u0161tudentov, z\u00a0toho je v\u00a0dennej forme asi 4 760 \u0161tudentov. Aj s oh\u013eadom na tieto \u010d\u00edsla sa Univerzita v\u00a0s\u00fa\u010dasnosti nezara\u010fuje medzi ve\u013ek\u00e9 univerzity.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Na Univerzite sa realizuj\u00fa v\u0161etky tri stupne vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania, t.j. bakal\u00e1rske, magistersk\u00e9, resp. doktorsk\u00e9 a\u00a0 doktorandsk\u00e9 \u0161t\u00fadium. Bakal\u00e1rske a\u00a0magistersk\u00e9 \u0161t\u00fadium je organizovan\u00e9 ako prezen\u010dn\u00e9 \u0161t\u00fadium. Pripravuje sa v\u0161ak zavedenie di\u0161tan\u010dnej formy a\u00a0kombinovanej formy v\u00fdu\u010dby (na Pr\u00edrodovedeckej fakulte).<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Bakal\u00e1rske \u0161t\u00fadium je na fakult\u00e1ch Univerzity trojro\u010dn\u00e9, bu\u010f profesijn\u00e9, alebo ako prv\u00fd stupe\u0148 magistersk\u00e9ho \u0161t\u00fadia. Ukon\u010duje sa \u0161t\u00e1tnou sk\u00fa\u0161kou. V stanoven\u00fdch pr\u00edpadoch bakal\u00e1rskych \u0161tudijn\u00fdch programov m\u00f4\u017ee absolvent pokra\u010dova\u0165 v \u0161t\u00fadiu v nadv\u00e4zuj\u00facom magisterskom \u0161tudijnom programe. Univerzita predpoklad\u00e1 spolupr\u00e1cu na realiz\u00e1cii bakal\u00e1rskych \u0161tudijn\u00fdch programov s\u00a0 in\u00fdmi in\u0161tit\u00faciami.<\/div>\n
\u00a0<\/div>\n
3.\u00a0\u00a0 <\/strong>Strategick\u00e9 ciele rozvoja UPJ\u0160<\/strong> \u00a0 <\/p>\n
Z\u00e1kladn\u00e9 strategick\u00e9 ciele rozvoja UPJ\u0160 sa dot\u00fdkaj\u00fa t\u00fdchto oblast\u00ed:<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Oblas\u0165 vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania<\/em><\/strong> mus\u00ed tvori\u0165 centrum pozornosti Univerzity. Vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie bude Univerzita organizova\u0165 v\u00a0z\u00e1ujme v\u00fdchovy odborn\u00edkov v oblasti zdravotn\u00edctva, \u0161kolstva, vedy a\u00a0v\u00fdskumu, pr\u00e1va, verejnej spr\u00e1vy a\u00a0v in\u00fdch sf\u00e9rach spolo\u010denskej praxe.\u00a0 Poskytovanie vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania sa bude realizova\u0165 na z\u00e1klade najnov\u0161\u00edch vedeck\u00fdch poznatkov s\u00a0d\u00f4razom na medzin\u00e1rodn\u00fa spolupr\u00e1cu. Cie\u013eom tohto sna\u017eenia je rozvoj komplexnej harmonickej osobnosti v\u00a0symbi\u00f3ze odborn\u00fdch vedomost\u00ed, jazykov\u00fdch znalost\u00ed a\u00a0schopnosti vyu\u017e\u00edva\u0165 modern\u00e9 informa\u010dn\u00e9 a\u00a0komunika\u010dn\u00e9 technol\u00f3gie. Univerzita bude dba\u0165 o\u00a0\u010fal\u0161ie vzdel\u00e1vanie absolventov zameran\u00e9 na aktualiz\u00e1ciu a\u00a0roz\u0161irovanie vedomost\u00ed pod\u013ea ich z\u00e1ujmu, preferenci\u00ed a\u00a0mo\u017enost\u00ed spolo\u010densk\u00e9ho uplatnenia na trhu pr\u00e1ce, vr\u00e1tane ovplyv\u0148ovania trhu pr\u00e1ce \u0161ir\u0161\u00edm spektrom ponuky \u0161tudijn\u00fdch programov.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita bude vytv\u00e1ra\u0165 podmienky pre roz\u0161irovanie pr\u00edstupu k vysoko\u0161kolsk\u00e9mu vzdel\u00e1vaniu s cie\u013eom umo\u017eni\u0165 zvy\u0161ovanie po\u010dtu \u0161tudentov prij\u00edman\u00fdch na Univerzitu. Za t\u00fdm \u00fa\u010delom Univerzita bude pon\u00faka\u0165 atrakt\u00edvne \u0161tudijn\u00e9 programy, ktor\u00e9 bude inovova\u0165 v\u00a0s\u00falade s\u00a0potrebami spolo\u010denskej praxe a\u00a0prisp\u00f4sobova\u0165 nov\u00fdm, rodiacim sa podmienkach eur\u00f3pskeho trhu pr\u00e1ce. V\u00a0z\u00e1ujme dosiahnutia tohto cie\u013ea bude vytv\u00e1ra\u0165 predpoklady pre adekv\u00e1tnu kvalifika\u010dn\u00fa \u0161trukt\u00faru zamestnancov, p\u00f4sobiacich v\u00a0oblasti vzdel\u00e1vania a vedy. Univerzita bude \u0161tudentom poskytova\u0165 vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie vo v\u0161etk\u00fdch troch stup\u0148och na kvalitat\u00edvne porovnate\u013enej \u00farovni s\u00a0popredn\u00fdmi univerzitami vo vyspelej Eur\u00f3pe a\u00a0vo svete.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 V\u00a0\u010dasovom horizonte do roku 2010 Univerzita m\u00e1 predpoklady pre n\u00e1rast po\u010dtu \u0161tudentov vo v\u0161etk\u00fdch form\u00e1ch \u0161t\u00fadia na takmer dvojn\u00e1sobok oproti dne\u0161n\u00e9mu stavu, t.j. na pribli\u017en\u00fd po\u010det desa\u0165 tis\u00edc \u0161tudentov. Tento v\u00fdrazn\u00fd n\u00e1rast po\u010dtu \u0161tudentov bude odzrkadlen\u00edm zv\u00fd\u0161enia po\u010dtu \u0161tudentov v\u00a0existuj\u00facich \u0161tudijn\u00fdch programoch a otvorenia \u0161t\u00fadia v\u00a0nov\u00fdch akreditovan\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programoch, na b\u00e1ze ktor\u00fdch sa vytvoria nov\u00e9 fakulty. Okrem in\u00e9ho sa pripravuje pod\u013ea krit\u00e9ri\u00ed\u00a0 komisie expertov EU-TAIEX akredit\u00e1cia a realiz\u00e1cia nov\u00e9ho \u0161tudijn\u00e9ho programu v\u00a0\u0161tudijnom odbore zubn\u00e9 lek\u00e1rstvo tak, ako sa k\u00a0tomu zaviazalo Ministerstvo \u0161kolstva SR a\u00a0Ministerstvo zdravotn\u00edctva SR. Okrem dennej formy \u0161t\u00fadia sa predpoklad\u00e1 ponuka nov\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov aj v\u00a0externom \u0161t\u00fadiu. Tak\u00fdto predpokladan\u00fd n\u00e1rast po\u010dtu prij\u00edman\u00fdch \u0161tudentov do v\u0161etk\u00fdch foriem \u0161t\u00fadia vy\u017eaduje efekt\u00edvne vyu\u017eitie s\u00fa\u010dasn\u00fdch a vytvorenie nov\u00fdch nevyhnutn\u00fdch materi\u00e1lnych, priestorov\u00fdch, person\u00e1lnych i finan\u010dn\u00fdch podmienok.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 UPJ\u0160 usiluje o zmeny smeruj\u00face ku skvalit\u0148ovaniu \u0161t\u00fadia, a to nielen zav\u00e1dzan\u00edm nov\u00fdch v\u00fdu\u010dbov\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed, ale rovnako koncipovan\u00edm nov\u00fdch modern\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov. V\u00fdznamne je podporovan\u00fd interdisciplin\u00e1rny charakter \u0161t\u00fadia, ktor\u00fd znamen\u00e1 \u0161ir\u0161iu spolupr\u00e1cu medzi jednotliv\u00fdmi \u0161tudijn\u00fdmi odbormi. Z\u00e1kladn\u00fdm predpokladom pre nap\u013a\u0148anie t\u00fdchto cie\u013eov je postupn\u00e9 zvy\u0161ovanie kvalifika\u010dnej \u00farovne u\u010dite\u013eov a\u00a0v\u00fdskumn\u00fdch zamestnancov Univerzity pri s\u00fa\u010dasnom zni\u017eovan\u00ed ich vekovej \u0161trukt\u00fary vo v\u0161etk\u00fdch kateg\u00f3ri\u00e1ch. Nevyhovuj\u00faca vekov\u00e1 \u0161trukt\u00fara u\u010dite\u013eov na UPJ\u0160 sa za\u010dala zaklada\u0165 e\u0161te v\u00a0po\u010diatkoch formovania Univerzity\u00a0v 60-tych rokoch minul\u00e9ho storo\u010dia. V\u00a0s\u00fa\u010dasnosti je v\u00a0tomto smere potrebn\u00e9 zabezpe\u010di\u0165 jednak rovnomern\u00e9 zast\u00fapenie v\u0161etk\u00fdch gener\u00e1ci\u00ed p\u00f4sobiacich na UPJ\u0160 a\u00a0jednak zn\u00ed\u017ei\u0165 hranicu veku dosiahnutia habilit\u00e1cie a\u00a0profes\u00fary.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita bude s\u00fastavne dba\u0165 o\u00a0to, aby sa kreditov\u00fd syst\u00e9m \u0161t\u00fadia stal imanentnou s\u00fa\u010das\u0165ou syst\u00e9mu vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania na Univerzite. Univerzita bude pokra\u010dova\u0165 v implement\u00e1cii z\u00e1verov Bolonskej deklar\u00e1cie do oblasti vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania s re\u0161pektovan\u00edm osobitost\u00ed \u0161t\u00fadia v\u00a0niektor\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programoch, ako napr\u00edklad v \u0161tudijnom programe \u201epr\u00e1vo\u201c a\u00a0v doktorskom \u0161tudijnom programe v\u0161eobecn\u00e9ho lek\u00e1rstva a\u00a0zubn\u00e9ho lek\u00e1rstva, na ktor\u00fdch sa v\u00a0bl\u00edzkej bud\u00facnosti bude uskuto\u010d\u0148ova\u0165 vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie bakal\u00e1rskeho a\u00a0magistersk\u00e9ho, resp. doktorsk\u00e9ho stup\u0148a v\u00a0spojenej forme s\u00a0v\u00fdnimkou bakal\u00e1rskych \u0161tudijn\u00fdch programov, orientovan\u00fdch na potreby praxe.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 UPJ\u0160 priklad\u00e1 mimoriadny v\u00fdznam doktorandsk\u00fdm \u0161tudijn\u00fdm programom. Preto bude i na\u010falej podporovan\u00e1 realiz\u00e1cia t\u00fdchto \u0161tudijn\u00fdch programov v smere kvalitat\u00edvneho i kvantitat\u00edvneho rozvoja, zdokona\u013eovania medziodborov\u00fdch kontaktov spolupr\u00e1ce a finan\u010dnej podpory s nimi spojen\u00e9ho v\u00fdskumu. Tieto programy treba pon\u00edma\u0165 u\u017e nielen v\u00a0r\u00e1mci n\u00e1rodnom, ale i\u00a0v\u00a0\u0161ir\u0161om medzin\u00e1rodnom kontexte. Osobitn\u00fd d\u00f4raz bude kladen\u00fd na rozvoj spolo\u010dn\u00fdch doktorandsk\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov s in\u00fdmi vysok\u00fdmi \u0161kolami a vedeck\u00fdmi in\u0161tit\u00faciami, predov\u0161etk\u00fdm s \u00fastavmi SAV.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Vytvorenie podmienok pre efekt\u00edvnej\u0161iu a\u00a0\u0161ir\u0161iu mobilitu \u0161tudentov je jednou z\u00a0prioritn\u00fdch \u00faloh Univerzity. \u0160tudentsk\u00fa mobilitu bude Univerzita podporova\u0165 nielen v\u00a0r\u00e1mci fak\u00falt Univerzity, ale i\u00a0v\u00a0oblasti slovensk\u00fdch vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l, a predov\u0161etk\u00fdm\u00a0v\u00a0eur\u00f3pskom vysoko\u0161kolskom priestore. Z\u00e1merom Univerzity je dosiahnu\u0165 stav, aby aspo\u0148 polovica \u0161tudentov magistersk\u00e9ho a\u00a0doktorsk\u00e9ho stup\u0148a absolvovala najmenej jeden semester \u0161t\u00fadia na univerzite v\u00a0zahrani\u010d\u00ed. V\u00a0tomto smere by malo pom\u00f4c\u0165 zriadenie Fondu pre mobilitu \u0161tudentov a u\u010dite\u013eov ako podporn\u00e9ho a motiva\u010dn\u00e9ho n\u00e1stroja smeruj\u00faceho k\u00a0roz\u0161irovaniu medzin\u00e1rodn\u00fdch vz\u0165ahov Univerzity v\u00a0oblasti \u0161tudijn\u00fdch programov uskuto\u010d\u0148ovan\u00fdch na Univerzite a\u00a0vedeck\u00fdch, v\u00fdskumn\u00fdch alebo \u010fal\u0161\u00edch tvoriv\u00fdch \u010dinnost\u00ed v\u00a0r\u00e1mci schv\u00e1len\u00fdch projektov a programov na Univerzite. Zdrojom Fondu mobility bud\u00fa prostriedky ka\u017edoro\u010dne vy\u010dle\u0148ovan\u00e9 v\u00a0r\u00e1mci rozpo\u010dtu Univerzity, pr\u00edpadne prostriedky z\u00a0\u010fal\u0161\u00edch zdrojov (prostriedky z\u00edskan\u00e9 darom od tuzemsk\u00fdch a\u00a0zahrani\u010dn\u00fdch fyzick\u00fdch os\u00f4b a\u00a0pr\u00e1vnick\u00fdch os\u00f4b a\u00a0\u010das\u0165 prostriedkov z\u00edskan\u00fdch z\u00a0podnikate\u013eskej \u010dinnosti.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Primeran\u00fa pozornos\u0165 bude Univerzita venova\u0165 zabezpe\u010deniu pr\u00edstupu \u0161tudentov k Intranetu a\u00a0Internetu. V\u00a0priebehu rokov 2004 a\u017e 2005 Univerzita spr\u00edstupn\u00ed Internet pre v\u0161etk\u00fdch svojich \u0161tudentov, ubytovan\u00fdch v\u00a0\u0161tudentsk\u00fdch domovoch (e – intern\u00e1t).<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita vynalo\u017e\u00ed \u00fasilie na zlep\u0161enie soci\u00e1lnych podmienok svojich \u0161tudentov. Pod skvalitnen\u00edm soci\u00e1lnych podmienok \u0161tudentov ch\u00e1pe Univerzita najm\u00e4 zlep\u0161enie ubytovac\u00edch mo\u017enost\u00ed \u0161tudentov, vr\u00e1tane estetiz\u00e1cie ubytovac\u00edch priestorov, \u010falej stravovac\u00edch podmienok i\u00a0roz\u0161\u00edrenie mo\u017enost\u00ed \u0161portov\u00fdch aktiv\u00edt pre \u0161tudentov. Univerzita bude aj na\u010falej podporova\u0165 doteraj\u0161iu klubov\u00fa \u010dinnos\u0165 a vytvor\u00ed podmienky pre z\u00e1ujmov\u00fa \u010dinnos\u0165, at\u010f.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita vytvor\u00ed podmienky pre zavedenie eviden\u010dn\u00e9ho informa\u010dn\u00e9ho syst\u00e9mu s datab\u00e1zou \u0161tudentov (registra \u0161tudentov), ktor\u00fd sa stane d\u00f4le\u017eit\u00fdm n\u00e1strojom informuj\u00facim o \u0161trukt\u00fare \u0161tudentov UPJ\u0160 na celouniverzitnej \u00farovni a vyu\u017eite\u013en\u00fdm aj pre mana\u017ement UPJ\u0160, pre z\u00edskanie \u00fadajov o uplatnen\u00ed absolventov v praxi a\u00a0na udr\u017eiavanie kontaktu s\u00a0absolventmi Univerzity.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita prijala opatrenia, aby ka\u017ed\u00fd \u0161tudent mal od akademick\u00e9ho roku 2004\/2005 k\u00a0dispoz\u00edcii \u0161tudentsk\u00fd preukaz, ktor\u00fd bude plni\u0165 funkciu identifika\u010dnej karty opr\u00e1v\u0148uj\u00facej vstup \u0161tudenta do priestorov Univerzity, ale bude aj jeho ubytovac\u00edm, stravovac\u00edm a kni\u017eni\u010dn\u00fdm preukazom i podkladom pre akceptovanie a\u00a0pre pr\u00edpadn\u00e9 poskytovanie zliav na mestsk\u00fa verejn\u00fa, autobusov\u00fa a\u00a0\u017eelezni\u010dn\u00fa dopravu.\u00a0<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Ve\u013ek\u00fa bud\u00facnos\u0165 vid\u00ed Univerzita, v s\u00falade s programami E\u00da, v rozvoji kombinovan\u00e9ho typu \u0161t\u00fadia a programu celo\u017eivotn\u00e9ho vzdel\u00e1vania. V ich r\u00e1mci poskytuje UPJ\u0160 r\u00f4zne druhy dopl\u0148uj\u00faceho, roz\u0161iruj\u00faceho, \u0161pecializa\u010dn\u00e9ho \u0161t\u00fadia a \u0161irok\u00fa ponuku kurzov zameran\u00fdch profesijne \u010di z\u00e1ujmovo. Najm\u00e4 pre tieto aktivity bude potrebn\u00e9 vyu\u017e\u00edva\u0165 novo zav\u00e1dzan\u00e9 modern\u00e9 v\u00fdu\u010dbov\u00e9 technol\u00f3gie.<\/em><\/div>\n
\u00b3<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzity s\u00fa najvy\u0161\u0161ie vzdel\u00e1vacie in\u0161tit\u00facie, poskytuj\u00face vzdel\u00e1vanie na z\u00e1klade tvoriv\u00e9ho vedeck\u00e9ho b\u00e1dania. Hlavn\u00fdm cie\u013eom v\u00a0oblasti vedy a v\u00fdskumu<\/strong> je prisp\u00f4sobi\u0165 Univerzitu po\u017eiadavk\u00e1m vn\u00fatorn\u00e9ho a\u00a0medzin\u00e1rodn\u00e9ho prostredia. Univerzita m\u00e1 akreditovan\u00fdch 7 \u0161tudijn\u00fdch programov bakal\u00e1rskeho \u0161t\u00fadia (Pr\u00e1vnick\u00e1 fakulta a\u00a0Fakulta verejnej spr\u00e1vy bakal\u00e1rske \u0161t\u00fadium zatia\u013e nemaj\u00fa), 11 \u0161tudijn\u00fdch programov magistersk\u00e9ho \u0161t\u00fadia a\u00a02 \u0161tudijn\u00e9 programy doktorsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia na Lek\u00e1rskej fakulte. Okrem toho v oblasti doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia m\u00e1 Univerzita akreditovan\u00fdch dvadsa\u0165p\u00e4\u0165 \u0161tudijn\u00fdch programov, ktor\u00e9 garantuj\u00fa profesori, resp. doktori vied (na Lek\u00e1rskej fakulte je to dev\u00e4\u0165 \u0161tudijn\u00fdch programov, na Pr\u00edrodovedeckej fakulte \u0161trn\u00e1s\u0165 \u0161tudijn\u00fdch programov a\u00a0na Pr\u00e1vnickej fakulte dva \u0161tudijn\u00e9 programy). Z\u00edskanie akredit\u00e1cie na \u010fal\u0161ie \u0161tudijn\u00e9 programy doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia by malo by\u0165 z\u00e1rukou, \u017ee na\u0161a Univerzita je schopn\u00e1 konkurova\u0165 v\u00a0oblasti vedy a\u00a0v\u00fdskumu in\u00fdm vysoko\u0161kolsk\u00fdm a\u00a0akademick\u00fdm ustanovizniam. Z\u00e1merom Univerzity je postupne akreditova\u0165 nov\u00e9 doktorandsk\u00e9 \u0161tudijn\u00e9 programy aj medziodborov\u00e9ho charakteru, ktor\u00e9 reaguj\u00fa na po\u017eiadavky spolo\u010denskej praxe.<\/div>\n
Pri komplexnej akredit\u00e1cii \u010dinnosti Univerzita vyvinie maxim\u00e1lne \u00fasilie, aby bola zaraden\u00e1 v\u00a0s\u00falade s \u00a7 2 ods. 16 z\u00e1kona \u010d.131\/ 2002 Z. z. medzi v\u00fdskumn\u00e9 univerzity.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita v\u00a0oblasti vedy a v\u00fdskumu uzn\u00e1va slobodu vedeck\u00e9ho b\u00e1dania<\/em>. T\u00e1to skuto\u010dnos\u0165 v\u0161ak ni\u010d nebr\u00e1ni tomu, aby Univerzita stanovila, ak\u00fdm smerom by sa mal vedeck\u00fd v\u00fdskum na UPJ\u0160 ubera\u0165. Konkr\u00e9tne smery vedeck\u00e9ho b\u00e1dania boli prerokovan\u00e9 a schv\u00e1len\u00e9 vedeck\u00fdmi radami jednotliv\u00fdch fak\u00falt Univerzity.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita s\u00fastred\u00ed svoje \u00fasilie v\u00a0oblasti vedy a\u00a0v\u00fdskumu na<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zv\u00fd\u0161enie kvality a\u00a0efekt\u00edvnosti,<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 podporu interdisciplinarity a\u00a0integr\u00e1cie v\u00fdskumu na Univerzite,<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 d\u00f4raz na z\u00edskavanie medzin\u00e1rodn\u00fdch vedeck\u00fdch projektov,<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 podporu vytv\u00e1rania univerzitn\u00fdch centier excelentnosti,<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 podporu mlad\u00fdch v\u00fdskumn\u00fdch pracovn\u00edkov,<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 vytv\u00e1ranie podmienok pre vznik nov\u00fdch odborov doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia,<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zv\u00fdraznenie podielu a\u00a0zodpovednosti Klubu profesorov na smerovan\u00ed vedy na Univerzite. Klub profesorov bol zriaden\u00fd d\u0148a 18. novembra 2003 v\u00a0r\u00e1mci jesennej \u010dasti Akademick\u00fdch dn\u00ed UPJ\u0160 na I. profesorskom semin\u00e1ri, ktor\u00fd zorganizovalo vedenie Univerzity. Okrem podielu na vedeckom smerovan\u00ed Univerzity bude Klub profesorov organizova\u0165 profesorsk\u00e9 predn\u00e1\u0161ky v r\u00e1mci profesorsk\u00fdch semin\u00e1rov na Univerzite,<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 postupnom zjednocovan\u00ed krit\u00e9ri\u00ed pre inaugura\u010dn\u00e9 konanie a\u00a0obsadzovanie funk\u010dn\u00fdch miest profesorov,<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zavedenie syst\u00e9mu autoevalu\u00e1cie v\u0161etk\u00fdch pracov\u00edsk Univerzity ako predpokladu pre evalu\u00e1ciu na n\u00e1rodnej a\u00a0medzin\u00e1rodnej \u00farovni.<\/div>\n
\u00b3<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Tret\u00edm strategick\u00fdm z\u00e1merom Univerzity je posil\u0148ovanie medzin\u00e1rodnej dimenzie<\/em><\/strong> \u010dinnosti Univerzity. Tento z\u00e1mer sa st\u00e1va mimoriadne aktu\u00e1lnym najm\u00e4 v\u00a0s\u00favislosti so vstupom Slovenskej republiky do Eur\u00f3pskej \u00fanie a\u00a0za\u010dlenen\u00edm sa slovensk\u00fdch vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l do spolo\u010dn\u00e9ho eur\u00f3pskeho vysoko\u0161kolsk\u00e9ho priestoru. Univerzita si v\u00a0t\u00fdchto intenci\u00e1ch mus\u00ed n\u00e1js\u0165 zodpovedaj\u00face a\u00a0zodpovedn\u00e9 miesto medzi v\u00fdznamn\u00fdmi eur\u00f3pskymi univerzitami. Zru\u0161enie bari\u00e9r spolupr\u00e1ce medzi vysok\u00fdmi \u0161kolami, ktor\u00e9 predstavovali \u0161t\u00e1tne hranice, sa mus\u00ed nevyhnutne prejavi\u0165 aj v\u00a0preh\u013aben\u00ed medzin\u00e1rodnej spolupr\u00e1ce v\u00a0oblasti realiz\u00e1cie spolo\u010dn\u00fdch vedeck\u00fdch projektov, spolo\u010dn\u00fdch projektov vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania, medzin\u00e1rodn\u00fdch mobil\u00edt \u0161tudentov, u\u010dite\u013eov a v\u00fdskumn\u00fdch zamestnancov, vyd\u00e1vania spolo\u010dn\u00fdch diplomov, vytv\u00e1rania podmienok pre \u0161t\u00fadium zahrani\u010dn\u00fdch \u0161tudentov, at\u010f.\u00a0 V\u00a0tomto smere chce Univerzita zladi\u0165 \u0161t\u00fadium so \u0161t\u00e1tmi Eur\u00f3pskej \u00fanie prostredn\u00edctvom \u00fa\u010dasti na programoch Socrates\/Erasmus, CEEPUS, Leonardo a pod.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita zam\u00fd\u0161\u013ea roz\u0161irova\u0165 vlastn\u00fa sie\u0165 partnersk\u00fdch vz\u0165ahov s in\u00fdmi univerzitami aj v zahrani\u010d\u00ed. Je to z\u00e1kladn\u00fd predpoklad<\/em> z\u00edskavania aktu\u00e1lnych inform\u00e1ci\u00ed a sk\u00fasenost\u00ed z pedagogickej a vedeckej oblasti. Medzin\u00e1rodn\u00fa dimenziu ch\u00e1pe Univerzita aj ako v\u00fdznamn\u00fd impulz pre spozn\u00e1vanie a porovn\u00e1vanie n\u00e1rodn\u00fdch kult\u00far, zvykov a trad\u00edci\u00ed v smere prirodzenej\u0161ieho ch\u00e1pania tej – ktorej n\u00e1rodnej identity. S prehlbovan\u00edm a rozvojom medzin\u00e1rodnej dimenzie \u00fazko s\u00favis\u00ed aj v\u00fdmena, resp. mobilita \u0161tudentov, u\u010dite\u013eov a v\u00fdskumn\u00fdch zamestnancov. <\/em><\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Cie\u013eom Univerzity je, aby \u0161tudenti magistersk\u00e9ho, doktorsk\u00e9ho i\u00a0doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia mohli \u010das\u0165 svojho \u0161t\u00fadia absolvova\u0165 na akt\u00edvne kooperuj\u00facich univerzit\u00e1ch v\u00a0zahrani\u010d\u00ed a naopak. Okrem mobil\u00edt v\u00a0r\u00e1mci t\u00fdchto programov sa predpoklad\u00e1 aj \u00fa\u010das\u0165 na\u0161ej Univerzity v\u00a0\u010fal\u0161\u00edch eur\u00f3pskych aktivit\u00e1ch zameran\u00fdch na hodnotenie kvality vzdel\u00e1vania, vz\u00e1jomn\u00e9 porovn\u00e1vanie \u0161tudijn\u00fdch programov a\u00a0\u010fal\u0161ie.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/em>Medzin\u00e1rodn\u00e1 dimenzia \u010dinnosti na\u0161ej Univerzity zasahuje nielen \u0161t\u00e1ty Eur\u00f3py, ale siaha i do z\u00e1moria, resp. niektor\u00fdch \u0161t\u00e1tov \u00c1zie. Tieto prepojenia v r\u00e1mci medzin\u00e1rodn\u00fdch vz\u0165ahov treba dobudova\u0165 v nasledovnom ch\u00e1pan\u00ed:<\/em><\/div>\n
\n
\n
prirodzen\u00fdm z\u00e1kladom medzin\u00e1rodn\u00fdch vz\u0165ahov UPJ\u0160 zostan\u00fa partnersk\u00e9 vz\u0165ahy s univerzitami a\u00a0v\u00fdskumn\u00fdmi centrami v\u00a0Eur\u00f3pe na in\u0161titucion\u00e1lnom z\u00e1klade. Okrem rozsiahlej spolupr\u00e1ce s nemeck\u00fdmi univerzitami a s univerzitami v Po\u013esku je treba profilova\u0165 porovnate\u013en\u00fa spolupr\u00e1cu najm\u00e4 s univerzitami a\u00a0vedeck\u00fdmi in\u0161tit\u00faciami v \u010ceskej republike, \u0160panielsku, Franc\u00fazsku, F\u00ednsku, Rak\u00fasku, Taliansku a vo Ve\u013ekej Brit\u00e1nii. Rozsiahlej\u0161ia spolupr\u00e1ca by sa mala rozv\u00edja\u0165 v\u00a0r\u00e1mci V4 a\u00a0Karpatsk\u00e9ho euroregi\u00f3nu;\u00a0<\/em><\/div>\n<\/li>\n
\n
mimoeur\u00f3pske partnersk\u00e9 vz\u0165ahy treba zaklada\u0165 na po\u017eiadavk\u00e1ch v\u00fdberu, vych\u00e1dzaj\u00facich z odborov\u00fdch prior\u00edt a finan\u010dn\u00fdch mo\u017enost\u00ed Univerzity. Hlavn\u00e9 smery z\u00e1ujmu predstavuj\u00fa Severn\u00e1 a Ju\u017en\u00e1 Amerika (USA, Kanada, Mexiko,\u00a0 Argent\u00edna a Braz\u00edlia), \u00e1zijsk\u00fd Bl\u00edzky v\u00fdchod (Izrael), \u010ealek\u00fd v\u00fdchod (\u010c\u00edna, Tchaj-wan, Japonsko a Ju\u017en\u00e1 K\u00f3rea);<\/em><\/div>\n<\/li>\n
\n
dvojstrann\u00e9 vz\u0165ahy so zahrani\u010dn\u00fdmi univerzitami je treba zaklada\u0165 na dlhodobej r\u00e1mcovej dohode a na kr\u00e1tkodob\u00fdch programoch spolupr\u00e1ce, ktor\u00e9 vypl\u00fdvaj\u00fa z potrieb a z\u00e1ujmu jednotliv\u00fdch fak\u00falt;\u00a0<\/em><\/div>\n<\/li>\n
\n
vo vz\u0165ahoch k zahrani\u010dn\u00fdm partnersk\u00fdm univerzit\u00e1m je treba presadzova\u0165 vz\u00e1jomn\u00fa v\u00fdhodnos\u0165;<\/em><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 V\u00a0roku 2004 sa Univerzita stala plnopr\u00e1vnym individu\u00e1lnym \u010dlenom Eur\u00f3pskej asoci\u00e1cie univerz\u00edt (EUA). T\u00e1to iniciat\u00edva otvorila mo\u017enosti pre rovnocenn\u00fa \u00fa\u010das\u0165 Univerzity pri tvorbe a\u00a0realiz\u00e1cii eur\u00f3pskej politiky vo vysoko\u0161kolskom vzdel\u00e1van\u00ed. Plnopr\u00e1vne \u010dlenstvo v\u00a0EUA vytv\u00e1ra podmienky pre vz\u00e1jomn\u00e9 porovn\u00e1vanie \u00farovne vzdel\u00e1vania a\u00a0medzin\u00e1rodn\u00fa evalu\u00e1ciu.<\/div>\n
\u00b3<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Medzi strategick\u00e9 z\u00e1mery rozvoja Univerzity treba zaradi\u0165 aj prehlbovanie jej postavenia medzi kult\u00farnymi a\u00a0vzdel\u00e1vac\u00edmi ustanoviz\u0148ami Slovenskej republiky a v\u00a0\u0161ir\u0161ej verejnosti. Jednou z\u00a0mo\u017enost\u00ed dosiahnutia tohto cie\u013ea je poskytovanie slu\u017eieb verejnosti<\/em><\/strong>. V\u00a0tomto smere Univerzita mieni:<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 vytvori\u0165 a rozv\u00edja\u0165 partnerstvo so \u0161t\u00e1tnymi, verejn\u00fdmi a podnikate\u013esk\u00fdmi subjektami so zameran\u00edm na aktualiz\u00e1ciu obsahu v\u00fdu\u010dby, podporu spolo\u010dn\u00e9ho rozvoja z\u00e1kladn\u00e9ho a aplikovan\u00e9ho v\u00fdskumu s nadv\u00e4zn\u00fdm zabezpe\u010den\u00edm transferu poznatkov a\u00a0technol\u00f3gi\u00ed;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 rozv\u00edja\u0165 partnerstvo a\u00a0spolupr\u00e1cu s\u00a0verejn\u00fdmi a\u00a0\u0161t\u00e1tnymi vysok\u00fdmi \u0161kolami v\u00a0regi\u00f3ne V\u00fdchodn\u00e9ho Slovenska so zameran\u00edm na aktualiz\u00e1ciu obsahu v\u00fdu\u010dby, rie\u0161enie vedecko-v\u00fdskumn\u00fdch projektov a koordin\u00e1ciu spolo\u010dn\u00e9ho postupu pri presadzovan\u00ed opr\u00e1vnen\u00fdch po\u017eiadaviek vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 rozv\u00edja\u0165 partnerstvo a\u00a0spolupr\u00e1cu so slovensk\u00fdmi klasick\u00fdmi univerzitami, najm\u00e4 v\u00a0smere \u010fal\u0161ieho posil\u0148ovania ich postavenia v\u00a0s\u00fastave vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l v\u00a0Slovenskej republike;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 roz\u0161\u00edri\u0165 ponuku programov \u010fal\u0161ieho vzdel\u00e1vania pre absolventov stredn\u00fdch a vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l, odborn\u00edkov z praxe a in\u00fdch z\u00e1ujemcov a vytvori\u0165 tak podmienky pre ich celo\u017eivotn\u00e9 vzdel\u00e1vanie;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zabezpe\u010di\u0165, aby sa poskytovanie \u010fal\u0161\u00edch slu\u017eieb verejnosti (soci\u00e1lnych, kult\u00farnych, zdravotn\u00fdch, \u0161portov\u00fdch, at\u010f.) stalo integr\u00e1lnou zlo\u017ekou poslania na\u0161ej vysoko\u0161kolskej in\u0161tit\u00facie;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zabezpe\u010di\u0165 akt\u00edvnu \u00fa\u010das\u0165 Univerzity na programoch E\u00da v oblasti vzdel\u00e1vania, odbornej pr\u00edpravy, vedy a\u00a0v\u00fdskumu, ako je napr\u00edklad Leonardo da Vinci II, 6. r\u00e1mcov\u00fd program pre vedu a\u00a0v\u00fdskum a\u00a0pod.;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 v r\u00e1mci \u010fal\u0161ieho vzdel\u00e1vania je z\u00e1merom Univerzity poskytova\u0165 \u0161pecializa\u010dn\u00e9 \u0161t\u00fadium v\u00a0medic\u00edne, realizova\u0165 rigor\u00f3zne konanie, kvalifika\u010dn\u00e9 sk\u00fa\u0161ky, roz\u0161iruj\u00face a\u00a0dopl\u0148uj\u00face \u0161t\u00fadium a \u010fal\u0161ie \u0161kolenia\u00a0 a\u00a0kurzy;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 vytvori\u0165 na univerzitnej \u00farovni Centrum celo\u017eivotn\u00e9ho vzdel\u00e1vania Univerzity;;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 vytv\u00e1ra\u0165 primeran\u00e9 mo\u017enosti na rozvoj vysoko\u0161kolsk\u00e9ho \u0161portu a\u00a0kult\u00fary;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zriadi\u0165 vlastn\u00e9 vydavate\u013estvo<\/em> zabezpe\u010duj\u00face edi\u010dn\u00fa, vydavate\u013esk\u00fa a tla\u010diarensk\u00fa \u010dinnos\u0165 pre potreby Univerzity, ale aj \u0161ir\u0161ej dom\u00e1cej a zahrani\u010dnej akademickej verejnosti na b\u00e1ze doteraj\u0161ieho Edi\u010dn\u00e9ho strediska UPJ\u0160.<\/div>\n
\u00b3<\/div>\n
Vyu\u017e\u00edvanie modern\u00fdch informa\u010dn\u00fdch a\u00a0komunika\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed<\/strong> predstavuje jeden zo strategick\u00fdch z\u00e1merov Univerzity, ktor\u00fd v\u00a0zna\u010dnej miere ovplyvn\u00ed \u00farove\u0148 naplnenia predch\u00e1dzaj\u00facich z\u00e1merov. T\u00e1to oblas\u0165 je ve\u013emi n\u00e1ro\u010dn\u00e1 na finan\u010dn\u00e9 prostriedky, a preto mo\u017eno o\u010dak\u00e1va\u0165 zna\u010dn\u00fd rozpor medzi potrebami a o\u010dak\u00e1vaniami na jednej strane a re\u00e1lnymi mo\u017enos\u0165ami Univerzity a spolo\u010dnosti na strane druhej.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Z mno\u017estva \u00faloh v\u00a0oblasti informa\u010dn\u00fdch a\u00a0komunika\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed Univerzita s\u00fastred\u00ed svoju pozornos\u0165 najm\u00e4 na:<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 skvalitnenie \u010dinnosti Centra informa\u010dn\u00fdch a\u00a0komunika\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed UPJ\u0160 tak, aby bolo schopn\u00e9 na \u00farovni najnov\u0161\u00edch poznatkov z oblasti informa\u010dn\u00fdch a\u00a0komunika\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed uspokojova\u0165 potreby fak\u00falt a pracov\u00edsk UPJ\u0160, tj. garantova\u0165 komplexn\u00e9 budovanie, prev\u00e1dzku a rozvoj po\u010d\u00edta\u010dovej siete, garantova\u0165 implement\u00e1ciu, prev\u00e1dzku a spr\u00e1vu informa\u010dn\u00e9ho syst\u00e9mu Univerzity a plnohodnotne rozv\u00edja\u0165 spolupr\u00e1cu s dom\u00e1cimi a zahrani\u010dn\u00fdmi pracoviskami a z\u00edskava\u0165 grantov\u00e9 prostriedky na tento \u00fa\u010del;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zavedenie a \u00a0zabezpe\u010dovanie prev\u00e1dzky Akademick\u00e9ho informa\u010dn\u00e9ho syst\u00e9mu\u00a0\u00a0 (AIS) na Univerzite. Univerzita sa bude zap\u00e1ja\u0165 do spolo\u010dn\u00fdch projektov M\u0160 SR zameran\u00fdch na v\u00fdvoj celoslovensky akceptovan\u00fdch subsyst\u00e9mov AIS;<\/div>\n
\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 podporu projektu SAUNET II zameran\u00e9ho na vybudovanie celoslovenskej akademickej komunika\u010dnej infra\u0161trukt\u00fary umo\u017e\u0148uj\u00facej plnohodnotn\u00fa integr\u00e1ciu n\u00e1rodnej siete do medzin\u00e1rodn\u00e9ho komunika\u010dn\u00e9ho syst\u00e9mu;<\/div>\n
Strategick\u00fdm z\u00e1merom Univerzity v\u00a0oblasti organiz\u00e1cie a\u00a0riadenia <\/strong>je <\/strong>v\u00a0s\u00falade so z\u00e1konom o\u00a0vysok\u00fdch \u0161kol\u00e1ch postupne integrova\u0165 viacer\u00e9 akademick\u00e9, hospod\u00e1rsko-spr\u00e1vne a\u00a0pracovno-pr\u00e1vne \u010dinnosti na Univerzite. Univerzita pos\u00fadi efekt\u00edvnos\u0165 s\u00fa\u010dasnej organiza\u010dnej \u0161trukt\u00fary a\u00a0navrhne jej zmenu. Predpoklad\u00e1 sa vytvorenie celouniverzitn\u00fdch celkov za \u00fa\u010delom vytvorenia optim\u00e1lnych podmienok pre realiz\u00e1ciu \u010dinnost\u00ed Univerzity vo v\u0161etk\u00fdch jej oblastiach.<\/div>\n
Predpokladom pre t\u00fato integr\u00e1ciu je zavedenie jednotn\u00e9ho Akademick\u00e9ho informa\u010dn\u00e9ho syst\u00e9mu do v\u0161etk\u00fdch oblast\u00ed \u010dinnosti Univerzity.<\/div>\n
Vedenie Univerzity uskuto\u010dn\u00ed person\u00e1lny audit a vyp\u00ed\u0161e v\u00fdberov\u00e9 konania na v\u0161etk\u00fdch ved\u00facich zamestnancov Rektor\u00e1tu Univerzity a\u00a0univerzitn\u00fdch pracov\u00edsk a\u00a0rovnak\u00fd postup odporu\u010d\u00ed aj vedeniam fak\u00falt Univerzity. Z\u00e1merom v\u00a0tejto oblasti je presadi\u0165 d\u00f4sledn\u00fa profesionaliz\u00e1ciu a\u00a0efekt\u00edvnos\u0165 pr\u00e1ce univerzitn\u00e9ho mana\u017ementu.<\/div>\n
\u00b3<\/div>\n
V\u00fdznamn\u00fa s\u00fa\u010das\u0165 strategick\u00fdch cie\u013eov Univerzity tvoria jej investi\u010dn\u00e9 z\u00e1mery, <\/strong>Univerzitu tvor\u00ed komplex budov s\u00a0r\u00f4znym d\u00e1tumom postavenia. Viacer\u00e9 z\u00a0nich s\u00fa star\u0161ie, maj\u00fa aj viac ako sto rokov, preto ich treba renovova\u0165. V\u00a0s\u00fa\u010dasnosti sa pripravuje projekt na komplexn\u00fa rekon\u0161trukciu \u010dasti priestorov Rektor\u00e1tu a\u00a0Lek\u00e1rskej fakulty v\u00a0are\u00e1li Univerzity na \u0160rob\u00e1rovej 2. Taktie\u017e prebieha rekon\u0161trukcia priestorov Pr\u00edrodovedeckej fakulty v\u00a0tomto are\u00e1li, rekon\u0161trukcia suter\u00e9nnych\u00a0 priestorov budov Pr\u00e1vnickej fakulty a\u00a0je rozpracovan\u00fd investi\u010dn\u00fd z\u00e1mer na rekon\u0161trukciu \u010dasti Deta\u0161ovan\u00e9ho pracoviska UPJ\u0160 v\u00a0Ro\u017e\u0148ave.<\/div>\n
Pracovisk\u00e1 Univerzity sa nach\u00e1dzaj\u00fa aj v\u00a0budov\u00e1ch, ktor\u00e9 s\u00fa vo vlastn\u00edctve in\u00fdch subjektov. Naviac, pre naplnenie rozvojov\u00fdch z\u00e1merov Univerzita nevyhnutne potrebuje z\u00edska\u0165 \u010fal\u0161ie priestory.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita stanov\u00ed v\u00a0tejto oblasti priority, pod\u013ea ktor\u00fdch sa bude postupova\u0165 pri \u010fal\u0161ej rekon\u0161trukcii a\u00a0renov\u00e1cii jej budov a\u00a0priestorov a\u00a0z\u00edskavan\u00ed nov\u00fdch priestorov.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Predpoklad\u00e1 sa postupn\u00e1 rekon\u0161trukcia \u0160tudentsk\u00e9ho domova na Medickej ul. \u010d. 4 a\u00a06 (rekon\u0161trukcia rozvodn\u00fdch siet\u00ed, v\u00fdmena okien, moderniz\u00e1cia vn\u00fatorn\u00e9ho vybavenia, at\u010f.) a\u00a0z\u00edskanie \u010fal\u0161\u00edch priestorov na tento \u00fa\u010del.<\/div>\n
Po\u010d\u00edta sa s\u00a0postupnou koncentr\u00e1ciou priestorov pre \u010das\u0165 Pr\u00edrodovedeckej fakulty v\u00a0are\u00e1li Angelinum \u2013 Jesenn\u00e1 ul., \u010do si vy\u017eiada kompletn\u00fa rekon\u0161trukciu historickej budovy Angelina s\u00a0cie\u013eom vyu\u017ei\u0165 aj jej suter\u00e9nne a\u00a0podkrovn\u00e9 priestory.<\/div>\n
V\u00a0pr\u00edpade pretrv\u00e1vania probl\u00e9mov spojen\u00fdch s\u00a0n\u00e1jmom priestorov pre Lek\u00e1rsku fakultu h\u013eada\u0165 rie\u0161enie pre umiestenie \u010dasti Lek\u00e1rskej fakulty do in\u00fdch priestorov.<\/div>\n
Vo vz\u0165ahu k\u00a0Pr\u00e1vnickej fakulte treba vytvori\u0165 primeran\u00e9 priestorov\u00e9 podmienky pre novovznikaj\u00faci \u00dastav eur\u00f3pskeho pr\u00e1va a\u00a0podmienky pre vyu\u017eitie podkrovn\u00fdch priestorov v\u00a0budove fakulty na Kov\u00e1\u010dskej ul. \u010d.30 na vybudovanie predn\u00e1\u0161kovej auly pre pribli\u017ene 350 \u0161tudentov.<\/div>\n
Univerzita vyvinie maxim\u00e1lne \u00fasilie pre z\u00edskanie priestorov na umiestenie fak\u00falt, ktor\u00e9 hodl\u00e1 zriadi\u0165.<\/div>\n
V\u00a0s\u00favislosti s\u00a0havarijn\u00fdm stavom strechy na M\u00e1nesovej sa predpoklad\u00e1 jej prestavba na sedlov\u00fd typ spojen\u00e1 s\u00a0vytvoren\u00edm podkrovn\u00fdch priestorov.<\/div>\n
Vzh\u013eadom na nevyhovuj\u00face priestory Akademickej kni\u017enice na Garbiarskej ul. zv\u00e1\u017ei Univerzita jej umiestenie v d\u00f4stojnej\u0161\u00edch priestoroch. Taktie\u017e sa predpoklad\u00e1 premiestenie Katedry jazykov v\u00a0s\u00favislosti s\u00a0vytvoren\u00edm nov\u00fdch fak\u00falt. V\u00a0doteraj\u0161\u00edch priestoroch katedry Univerzita zv\u00e1\u017ei mo\u017enos\u0165 rekon\u0161trukcie t\u00fdchto priestorov, \u010d\u00edm by sa vytvorili \u010fal\u0161ie ubytovacie kapacity pre doktorandov, mlad\u00fdch asistentov a\u00a0v\u00fdskumn\u00fdch zamestnancov.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Do r\u00e1mca opatren\u00ed s\u00favisiacich so starostlivos\u0165ou o majetok Univerzity patr\u00ed aj vypracovanie pasportiz\u00e1cie majetku, ktor\u00fd by zachyt\u00e1val nielen aktu\u00e1lny stav majetku Univerzity, ale aj \u010fal\u0161ie \u00fadaje a\u00a0ukazovatele, ako napr\u00edklad preh\u013ead o\u00a0poh\u013ead\u00e1vkach a\u00a0z\u00e1v\u00e4zkoch, o\u00a0z\u00e1sob\u00e1ch, o\u00a0\u010derpan\u00ed prostriedkov na energie, at\u010f.<\/div>\n
\u00a0\u00b3<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Z\u00e1kon \u010d. 131\/2002 Z. z. okrem zmeny organiza\u010dno-pr\u00e1vnej formy Univerzity na \u201everejn\u00fa vysok\u00fa \u0161kolu\u201c zaviedol aj viaczdrojov\u00e9 financovanie <\/strong>verejn\u00fdch vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l. Z\u00e1kladn\u00fdm finan\u010dn\u00fdm zdrojom financovania potrieb Univerzity sa stala dot\u00e1cia zo \u0161t\u00e1tneho rozpo\u010dtu poskytovan\u00e1 na z\u00e1klade zmluvy medzi Ministerstvom financi\u00ed SR a\u00a0na\u0161ou Univerzitou. Jej \u00fa\u010delom je financovanie realiz\u00e1cie akreditovan\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov, v\u00fdskumn\u00e1 a v\u00fdvojov\u00e1 \u010dinnos\u0165, rozvoj vysokej \u0161koly a\u00a0soci\u00e1lna podpora \u0161tudentov. Vzh\u013eadom na to, \u017ee objem dot\u00e1cie z\u00e1vis\u00ed od po\u010dtu \u0161tudentov, po\u010dtu absolventov, ekonomickej n\u00e1ro\u010dnosti uskuto\u010d\u0148ovan\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov a od za\u010dlenenia vysokej\u00a0 \u0161koly, bude Univerzita venova\u0165 s\u00fastavn\u00fa pozornos\u0165 trendom a\u00a0krit\u00e9ri\u00e1m rozde\u013eovania \u0161t\u00e1tnej dot\u00e1cie.\u00a0\u00a0<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 To, \u017ee sa zaviedol syst\u00e9m viaczdrojov\u00e9ho financovania znamen\u00e1, \u017ee \u0161t\u00e1tna dot\u00e1cia nepokr\u00fdva v\u0161etky aktivity Univerzity, ktor\u00e1 si mus\u00ed z\u00edska\u0165 ist\u00fa \u010das\u0165 prostriedkov na svoju \u010dinnos\u0165 z mimorozpo\u010dtov\u00fdch zdrojov. Univerzita bude vyu\u017e\u00edva\u0165 najm\u00e4 mo\u017enosti, ktor\u00e9 poskytuj\u00fa r\u00f4zne dom\u00e1ce a\u00a0medzin\u00e1rodn\u00e9 grantov\u00e9 agent\u00fary. \u010eal\u0161\u00edm v\u00fdznamn\u00fdm zdrojom financovania sa stane zvy\u0161ovanie po\u010dtu zahrani\u010dn\u00fdch \u0161tudentov\u2013samoplatcov. \u010eal\u0161\u00edm zdrojom finan\u010dn\u00fdch prostriedkov by sa mala vo v\u00e4\u010d\u0161ej miere sta\u0165 podnikate\u013esk\u00e1 \u010dinnos\u0165, ktor\u00e1 by efekt\u00edvne vyu\u017e\u00edvala odborn\u00fd a\u00a0priestorov\u00fd potenci\u00e1l Univerzity. Na z\u00e1klade anal\u00fdzy stavu nehnute\u013en\u00e9ho majetku sa navrhne optimaliz\u00e1cia jeho \u0161trukt\u00fary a\u00a0efekt\u00edvne vyu\u017eitie aj pre podnikate\u013esk\u00e9 aktivity. Predpoklad\u00e1 sa aj v\u00e4\u010d\u0161ie vyu\u017e\u00edvanie mo\u017enost\u00ed, ktor\u00e9 poskytuj\u00fa nad\u00e1cie, sponzorsk\u00e1 \u010dinnos\u0165 a\u00a0dary, ale aj efekt\u00edvna spolupr\u00e1ca s\u00a0bankov\u00fdmi in\u0161tit\u00faciami.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Nevyhnutn\u00fdm predpokladom pre efekt\u00edvnej\u0161ie vyu\u017e\u00edvanie viaczdrojov\u00e9ho financovania potrieb Univerzity je vypracovanie pravidiel pre vykon\u00e1vanie podnikate\u013eskej \u010dinnosti na Univerzite a\u00a0krit\u00e9ri\u00ed pre rozde\u013eovanie rozpo\u010dtov\u00fdch \u00a0a\u00a0\u010fal\u0161\u00edch finan\u010dn\u00fdch prostriedkov na fakulty a\u00a0\u010fal\u0161ie pracovisk\u00e1 Univerzity.<\/div>\n
\u00a0<\/div>\n
4.<\/strong>\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 ROZVOJ UNIVERZITY A\u00a0JEJ\u00a0 ORGANIZA\u010cNEJ \u0160TRUKT\u00daRY<\/strong> \u00a0 <\/p>\n
Vedenie Univerzity bude na\u010falej rozv\u00edja\u0165 jestvuj\u00face fakulty: \u00a0<\/div>\n
Lek\u00e1rska fakulta<\/strong><\/div>\n
Prioritou rozvoja Lek\u00e1rskej fakulty je transform\u00e1cia fakultn\u00fdch nemocn\u00edc v\u00a0Ko\u0161iciach na Univerzitn\u00fa nemocnicu. P\u00f4jde o proces, ktor\u00e9ho v\u00fdsledkom bude za\u010dlenenie t\u00fdchto subjektov do Univerzity. Tento proces si v\u0161ak vy\u017eiada \u010das, v r\u00e1mci ktor\u00e9ho bude pretrv\u00e1va\u0165 s\u00fa\u010dasn\u00fd stav dvojrezortnosti. Dvojrezortnos\u0165 per se je zdrojom v\u00e4\u010d\u0161iny probl\u00e9mov na Lek\u00e1rskej fakulte a je umocnen\u00e1 aj \u201dreformou zdravotn\u00edctva\u201d, ktor\u00e1 sa uskuto\u010dnila v\u00a0Ko\u0161iciach. Vznikla e\u0161te komplikovanej\u0161ia situ\u00e1cia. Univerzita ve\u013emi intenz\u00edvne vst\u00fapi do rie\u0161enia tohoto probl\u00e9mu a preberie na seba iniciat\u00edvu na zlep\u0161enie s\u00fa\u010dasn\u00e9ho stavu a pr\u00edpravu a\u00a0realiz\u00e1ciu transform\u00e1cie.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita vytvor\u00ed podmienky pre uskuto\u010d\u0148ovanie \u0161pecializa\u010dn\u00e9ho \u0161t\u00fadia v\u00a0medic\u00edne v\u00a0zmysle z\u00e1kona \u010d.528\/2003 Z. z., ktor\u00fdm bol novelizovan\u00fd z\u00e1kon o vysok\u00fdch \u0161kol\u00e1ch.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Lek\u00e1rska fakulta v \u00a0spolupr\u00e1ci s\u00a0Pr\u00edrodovedeckou fakultou sa akt\u00edvne zapoj\u00ed do pr\u00edpravy projektu roz\u0161\u00edrenia a\u00a0\u010fal\u0161ieho vyu\u017e\u00edvania deta\u0161ovan\u00e9ho pracoviska v Ro\u017e\u0148ave v\u00a0bakal\u00e1rskom stupni vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania v\u00a0\u0161tudijnom programe o\u0161etrovate\u013estvo.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0 Prioritou Lek\u00e1rskej fakulty je aj zriadenie morfologick\u00e9ho pracoviska na \u0160rob\u00e1rovej 2, \u010d\u00edm sa vytvoria podmienky pre organizovanie demon\u0161tra\u010dn\u00fdch a disek\u010dn\u00fdch kurzov chirurgick\u00fdch discipl\u00edn. Tieto kurzy by mali by\u0165 v\u00a0bud\u00facnosti zdrojom mimorozpo\u010dtov\u00fdch prostriedkov.<\/div>\n
Prioritou Pr\u00edrodovedeckej fakulty je dobudovanie spektra pr\u00edrodovedn\u00fdch discipl\u00edn akredit\u00e1ciou jednoodborov\u00e9ho \u0161t\u00fadia geografie a akredit\u00e1cia nov\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov s\u00a0akcentom na medziodborov\u00e9 a doktorandsk\u00e9 \u0161t\u00fadium.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 V\u00a0spolupr\u00e1ci s Lek\u00e1rskou fakultou sa Pr\u00edrodovedeck\u00e1 fakulta akt\u00edvne zapoj\u00ed do budovania Deta\u0161ovan\u00e9ho pracoviska UPJ\u0160 v\u00a0Ro\u017e\u0148ave. Ponuka atrakt\u00edvnych \u0161tudijn\u00fdch programov umo\u017en\u00ed profil\u00e1ciu DP tak, aby mohlo by\u0165 z\u00e1rodkom novej fakulty UPJ\u0160.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Jednou z\u00a0 prior\u00edt Pr\u00edrodovedeckej fakulty je rie\u0161enie jej priestorov\u00fdch probl\u00e9mov. Predpoklad\u00e1 to rekon\u0161trukciu podkrovn\u00fdch a suter\u00e9nnych priestorov Parku Angelinum a podkrovia budovy na M\u00e1nesovej 23 a pokra\u010dovanie v\u00a0priestorovej koncentr\u00e1cii \u00fastavov.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Taktie\u017e sa predpoklad\u00e1 dobudovanie infra\u0161trukt\u00fary v\u00a0oblasti pr\u00edstrojov\u00e9ho a materi\u00e1lov\u00e9ho vybavenia pre v\u00fdu\u010dbov\u00e9 a vedeck\u00e9 \u00fa\u010dely.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Pr\u00edrodovedeck\u00e1 fakulta sa zapoj\u00ed do projektov E\u00da zameran\u00fdch na zvy\u0161ovanie kvalifik\u00e1cie pracovnej sily v\u00a0regi\u00f3ne a ochranu \u017eivotn\u00e9ho prostredia v\u00a0regi\u00f3ne.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Prioritou Pr\u00edrodovedeckej fakulty je presadi\u0165 sa v\u00a0ur\u010dovan\u00ed trendov v\u00a0e-vzdel\u00e1van\u00ed formou pr\u00edpravy a realiz\u00e1ciou akreditovan\u00fdch vzdel\u00e1vac\u00edch programov a\u00a0kurzov pre u\u010dite\u013eov, zamestnancov \u0161t\u00e1tnej spr\u00e1vy, samospr\u00e1vy a\u00a0podnikate\u013esk\u00e9 subjekty. Bude podporova\u0165 vyu\u017e\u00edvanie modern\u00fdch informa\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed vo v\u00fdu\u010dbe i\u00a0pri prenose inform\u00e1ci\u00ed, napr. formou videokonferen\u010dn\u00fdch prenosov.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Pr\u00edrodovedeck\u00e1 fakulta bude vyv\u00edja\u0165 aj \u00fasilie zameran\u00e9 na zriadenie cvi\u010dnej \u0161koly pre praktick\u00fa v\u00fdu\u010dbu u\u010dite\u013esk\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov.<\/div>\n
Pr\u00e1vnick\u00e1 fakulta<\/strong><\/div>\n
Pr\u00e1vnick\u00e1 fakulta bude podstatne viac spolupracova\u0165 s\u00a0in\u00fdmi pr\u00e1vnick\u00fdmi fakultami, ale aj s fakultami na\u0161ej Univerzity, najm\u00e4 pokia\u013e ide o\u00a0zav\u00e1dzanie nov\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov, ktor\u00e9 by vyjadrovali aj ist\u00fa medziodborovos\u0165 vzdel\u00e1vania, ako je napr\u00edklad v\u00fdu\u010dba medic\u00ednskeho pr\u00e1va, farmaceutick\u00e9ho pr\u00e1va, veterin\u00e1rskeho pr\u00e1va, pr\u00e1va informa\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed, pr\u00e1va verejnej spr\u00e1vy a\u00a0pod.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Medzi priority Pr\u00e1vnickej fakulty bude patri\u0165 aj u\u017e\u0161ie spojenie te\u00f3rie a\u00a0praxe v\u00a0pr\u00e1vnickom povolan\u00ed, a\u00a0to najm\u00e4 prostredn\u00edctvom vytv\u00e1rania pr\u00e1vnych klin\u00edk z\u00a0ob\u010dianskeho pr\u00e1va, medzin\u00e1rodn\u00e9ho pr\u00e1va, obchodn\u00e9ho pr\u00e1va, at\u010f. Pr\u00e1vo mus\u00ed by\u0165 vn\u00edman\u00e9 v\u00a0\u0161ir\u0161om praktickom uplatnen\u00ed,, ne\u017e sa to rob\u00ed doteraz.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Pr\u00e1vnick\u00e1 fakulta chce podstatne viac rozv\u00edja\u0165 aj tret\u00ed stupe\u0148 vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania. Okrem \u00fastavn\u00e9ho pr\u00e1va a\u00a0spr\u00e1vneho pr\u00e1va, ktor\u00e9 s\u00fa akreditovan\u00e9 ako odbory doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia, s\u00fa vytvoren\u00e9 re\u00e1lne podmienky aj pre akredit\u00e1ciu \u010fal\u0161\u00edch \u0161tudijn\u00fdch programov v\u00a0predmetoch, ako je ob\u010dianske pr\u00e1vo, trestn\u00e9 pr\u00e1vo, te\u00f3ria \u0161t\u00e1tu a\u00a0pr\u00e1va, obchodn\u00e9 pr\u00e1vo, finan\u010dn\u00e9 pr\u00e1vo a\u00a0da\u0148ov\u00e9 pr\u00e1vo.\u00a0 <\/em><\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Vstupom Slovenskej republiky do Eur\u00f3pskej \u00fanie vznik\u00e1 pre Pr\u00e1vnick\u00fa fakultu aj \u00faloha venova\u0165 ove\u013ea v\u00e4\u010d\u0161iu pozornos\u0165 pr\u00e1vu Eur\u00f3pskej \u00fanie a pribli\u017eovaniu slovensk\u00e9ho pr\u00e1va s\u00a0pr\u00e1vom E\u00da. Za t\u00fdm \u00fa\u010delom sa jav\u00ed aktu\u00e1lnym zriadi\u0165 na Pr\u00e1vnickej fakulte \u00dastav eur\u00f3pskeho pr\u00e1va. <\/em><\/div>\n
Fakulta verejnej spr\u00e1vy<\/strong><\/div>\n
Fakulta verejnej spr\u00e1vy pova\u017euje za svoj hlavn\u00fd cie\u013e dobudovanie infra\u0161trukt\u00fary z\u00a0h\u013eadiska zabezpe\u010denia \u0161t\u00fadia v\u00a0odbore verejn\u00e1 spr\u00e1va a jej \u010fal\u0161ieho rozvoja. Prioritou je prechod na kreditov\u00fd syst\u00e9m \u0161t\u00fadia a z\u00edskanie akredit\u00e1cie pre v\u0161etky tri stupne \u0161t\u00fadia v\u00a0odbore verejn\u00e1 spr\u00e1va. Z dlhodob\u00e9ho h\u013eadiska je nevyhnutn\u00e9, aby \u0161t\u00fadium v\u00a0odbore verejn\u00e1 spr\u00e1va zodpovedalo po\u017eiadavk\u00e1m Eur\u00f3pskej asoci\u00e1cie pre akredit\u00e1ciu verejnej spr\u00e1vy. Fakulta sa bude pripravova\u0165 na to, aby mohla v\u00a0horizonte 5 rokov akredit\u00e1ciu EAPAA z\u00edska\u0165.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0 Strategick\u00fd charakter m\u00e1 ot\u00e1zka roz\u0161\u00edrenia z\u00e1beru fakulty. Cie\u013eom je postupne z\u00edska\u0165 akredit\u00e1ciu\u00a0nov\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov z odborov, ktor\u00e9 s\u00fa bl\u00edzke verejnej spr\u00e1ve a jej zlo\u017ek\u00e1m, resp. ktor\u00e9 tvoria interdisciplin\u00e1rny z\u00e1klad verejnej spr\u00e1vy. Fakulta sa t\u00fdm m\u00f4\u017ee \u00fa\u010dinne podie\u013ea\u0165 na rozvoji UPJ\u0160 v\u00a0oblasti spolo\u010densk\u00fdch vied.<\/div>\n
\u00a0\u00a0 V\u00a0oblasti medzin\u00e1rodn\u00fdch vz\u0165ahov sa bude fakulta orientova\u0165 na zapojenie do projektu Europiz\u00e1cia akademick\u00fdch programov verejnej spr\u00e1vy, na aktivity organiz\u00e1ci\u00ed, zdru\u017euj\u00facich \u0161koly verejnej spr\u00e1vy v\u00a0E\u00da (EPAN, NISPAcee) a zapojenie do projektov E\u00da.<\/div>\n
\u00b3<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita aj na\u010falej za z\u00e1klad svojej vn\u00fatornej \u0161trukt\u00fary pova\u017euje fakulty \u010dlenen\u00e9 na men\u0161ie, odborne kompaktn\u00e9 a flexibiln\u00e9 v\u00fdu\u010dbov\u00e9 a\u00a0v\u00fdskumn\u00e9 celky (\u00fastavy, katedry, laborat\u00f3ri\u00e1), perspekt\u00edvne s\u00a0celouniverzitnou p\u00f4sobnos\u0165ou tak, aby boli kompatibiln\u00e9 so \u0161trukt\u00farou univerz\u00edt kraj\u00edn E\u00da.<\/div>\n
Z h\u013eadiska \u0161trukt\u00fary vysok\u00e9ho \u0161kolstva v meste a regi\u00f3ne sa Univerzita prioritne zameria na posilnenie svojho postavenia orient\u00e1ciou na kvalitu, v\u00fdkonnos\u0165, konkurencieschopnos\u0165 a univerz\u00e1lnos\u0165. Projekty zlu\u010dovania vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l do heterog\u00e9nnych celkov nepova\u017euje UPJ\u0160 v s\u00fa\u010dasnej situ\u00e1cii za efekt\u00edvne.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita mus\u00ed pre bud\u00face obdobie pripravi\u0165 ambici\u00f3znej\u0161ie rozvojov\u00e9 programy, ktor\u00e9 vytvoria v\u00fdchodisk\u00e1 pre dynamick\u00fd rozvoj organiza\u010dno-in\u0161titucion\u00e1lnych zlo\u017eiek UPJ\u0160.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Z\u00e1kladn\u00fd smer ako stabilizova\u0165 \u0161trukt\u00faru a \u00farove\u0148 Univerzity je vytvori\u0165 nov\u00e9 fakulty najm\u00e4 humanitn\u00e9ho zamerania tak, aby vzdel\u00e1vanie bolo univerzitn\u00e9, \u0161irokospektr\u00e1lne, odborn\u00e9 a z\u00e1rove\u0148 humanitn\u00e9.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita mus\u00ed stabilizova\u0165 svoju \u0161trukt\u00faru budovan\u00edm \u010fal\u0161\u00edch fak\u00falt. Z\u00e1kladom pre vznik nov\u00fdch fak\u00falt sa stan\u00fa nov\u00e9 akreditovan\u00e9 \u0161tudijn\u00e9 programy. V\u00edziou Univerzity je v\u00a0horizonte do roku 2010 zriadi\u0165 nov\u00e9 fakulty s\u00a0orient\u00e1ciou na v\u00fdchovu pedag\u00f3gov a odborn\u00edkov v\u00a0oblasti humanitn\u00fdch a\u00a0ekonomick\u00fdch vied.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Okrem rozvoja doteraj\u0161\u00edch fak\u00falt a\u00a0vzniku nov\u00fdch fak\u00falt mus\u00ed Univerzita venova\u0165 podstatne v\u00e4\u010d\u0161iu pozornos\u0165 univerzitn\u00fdm pracovisk\u00e1m, ako s\u00fa Univerzitn\u00e1 kni\u017enica, Botanick\u00e1 z\u00e1hrada, Edi\u010dn\u00e9 stredisko, at\u010f. Jednou zo z\u00e1kladn\u00fdch prior\u00edt Univerzity je postupn\u00e1 transform\u00e1cia Univerzitnej kni\u017enice na modern\u00fa akademick\u00fa kni\u017enicu s d\u00f4razom na\u00a0pr\u00edstup do elektronick\u00fdch datab\u00e1z a\u00a0na zlep\u0161enie priestorov\u00fdch podmienok.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita uskuto\u010dn\u00ed transform\u00e1ciu Botanickej z\u00e1hrady, Edi\u010dn\u00e9ho strediska a\u00a0gar\u00e1\u017e\u00ed na univerzitn\u00e9 pracovisk\u00e1, ktor\u00e9 by prin\u00e1\u0161ali pre Univerzitu aj finan\u010dn\u00fd zisk. V\u00a0tejto s\u00favislosti najm\u00e4 Botanick\u00e1 z\u00e1hrada a\u00a0Edi\u010dn\u00e9 stredisko musia vypracova\u0165 a\u00a0v\u00a0praxi realizova\u0165 projekty svojej transform\u00e1cie na vn\u00fatorn\u00e9 univerzitn\u00e9 jednotky, ktor\u00e9 bud\u00fa finan\u010dne sebesta\u010dn\u00e9 a\u00a0naviac bud\u00fa pre potreby Univerzity vytv\u00e1ra\u0165 primeran\u00e9 finan\u010dn\u00e9 zdroje.<\/div>\n
Podkladom pre vypracovanie dokumentu \u201eDlhodob\u00fd z\u00e1mer Univerzity Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v Ko\u0161iciach na roky 2004 a\u017e 2010\u201c (\u010falej len \u201eDlhodob\u00fd z\u00e1mer UPJ\u0160\u201c) boli tieto pr\u00e1vne normy a\u00a0in\u00e9 dokumenty:<\/div>\n
a)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 z\u00e1kon \u010d. 131\/2002 Z. z. o\u00a0vysok\u00fdch \u0161kol\u00e1ch a\u00a0o\u00a0zmene a\u00a0doplnen\u00ed niektor\u00fdch z\u00e1konov v\u00a0znen\u00ed neskor\u0161\u00edch predpisov,<\/div>\n
b)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 z\u00e1kon \u010d.132\/2002 Z. z. o\u00a0vede a\u00a0technike,<\/div>\n
c)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 z\u00e1kon \u010d. 203\/2001 Z. z. o\u00a0Agent\u00fare na podporu vedy a\u00a0techniky v\u00a0znen\u00ed neskor\u0161ieho predpisu,<\/div>\n
d)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 z\u00e1kony s\u00favisiace so zamestnanos\u0165ou a\u00a0podnikan\u00edm v\u00a0r\u00e1mci verejnopr\u00e1vnych subjektov,<\/div>\n
e)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 medzin\u00e1rodn\u00e9 dohovory uzavret\u00e9 vl\u00e1dou Slovenskej republiky,<\/div>\n
f)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Bolonsk\u00e1 deklar\u00e1cia z\u00a0j\u00fana 1999, ktor\u00e1 od\u0161tartovala tzv. Bolonsk\u00fd proces a na \u0148u nadv\u00e4zuj\u00face dokumenty,<\/div>\n
g)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 materi\u00e1ly o\u00a0spolo\u010dnom eur\u00f3pskom v\u00fdskumnom priestore \u2013 ERA (napr. 6 RP E\u00da) a\u00a0o spolo\u010dnom eur\u00f3pskom priestore pre vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Dlhodob\u00fd z\u00e1mer UPJ\u0160 vych\u00e1dza zo z\u00e1kladn\u00e9ho programov\u00e9ho dokumentu \u201cProgramov\u00e9 vyhl\u00e1senie vedenia UPJ\u0160 na obdobie rokov 2003 a\u017e 2010\u201c, ktor\u00fd bol prerokovan\u00fd a\u00a0schv\u00e1len\u00fd Vedeckou radou Univerzity d\u0148a 31. okt\u00f3bra 2003.<\/div>\n
b)\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Koncepcia rozvoja vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania pre 21. storo\u010die schv\u00e1len\u00e1 vl\u00e1dou Slovenskej republiky v\u00a0auguste 2000.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Dlhodob\u00fd z\u00e1mer UPJ\u0160 predstavuje otvoren\u00fd dokument, ktor\u00fd stanovuje strat\u00e9giu rozvoja Univerzity Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach v\u00a0nasleduj\u00facich oblastiach: vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania, vedy a\u00a0v\u00fdskumu, posil\u0148ovania medzin\u00e1rodnej dimenzie, slu\u017eieb verejnosti, informa\u010dn\u00fdch a\u00a0komunika\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed, organiz\u00e1cie a\u00a0riadenia, investi\u010dn\u00fdch z\u00e1merov a viaczdrojov\u00e9ho financovania. Vych\u00e1dza z\u00a0re\u00e1lnych potrieb a\u00a0z\u00a0re\u00e1lnych o\u010dak\u00e1van\u00ed rozvoja UPJ\u0160 na obdobie do roku 2010.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Vzh\u013eadom na to, \u017ee Univerzita\u00a0p\u00f4sob\u00ed v\u00a0prostred\u00ed, ktor\u00e9 je ovplyv\u0148ovan\u00e9 r\u00f4znymi vonkaj\u0161\u00edmi \u010dinite\u013emi, v s\u00falade so z\u00e1konom \u010d.131\/2002 Z. z. bude Dlhodob\u00fd z\u00e1mer UPJ\u0160 ka\u017ed\u00fd rok aktualizovan\u00fd.<\/div>\n
\u00b3<\/div>\n
Dlhodob\u00fd z\u00e1mer UPJ\u0160 bol prerokovan\u00fd v\u00a0Kol\u00e9giu rektora d\u0148a 13. janu\u00e1ra a\u00a0d\u0148a 26. janu\u00e1ra 2004, na zasadnut\u00ed Vedeckej rady UPJ\u0160 d\u0148a 27. febru\u00e1ra 2004 a na zasadnut\u00ed Spr\u00e1vnej rady UPJ\u0160 d\u0148a 15. marca 2004.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Dlhodob\u00fd z\u00e1mer Univerzity Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach na roky 2004 a\u017e 2010 schv\u00e1lil Akademick\u00fd sen\u00e1t UPJ\u0160 v Ko\u0161iciach d\u0148a 29. apr\u00edla 2004. \u00a0<\/div>\n
prof. JUDr. Vladim\u00edr Bab\u010d\u00e1k, CSc. r e k\u00a0t o\u00a0r<\/p>\n<\/p><\/div>\n<\/p><\/div>\n<\/p><\/div>\n<\/p><\/div>\n<\/p><\/div>\n<\/p><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"