{"id":2705,"date":"2008-11-28T11:17:29","date_gmt":"2008-11-28T11:17:29","guid":{"rendered":"https:\/\/www.upjs.sk\/univerzita\/legislativa-dokumenty\/legislativa\/dlhodoby-zamer-2004-2010-upjs\/"},"modified":"2008-11-28T11:17:29","modified_gmt":"2008-11-28T11:17:29","slug":"dlhodoby-zamer-2004-2010-upjs","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.upjs.sk\/univerzita\/legislativa-dokumenty\/legislativa\/zakladne-dokumenty\/dlhodoby-zamer-2004-2010-upjs\/","title":{"rendered":"Dlhodob\u00fd z\u00e1mer UPJ\u0160 v Ko\u0161iciach na roky 2004 a\u017e 2010"},"content":{"rendered":"

<\/p>\n

\u00a0<\/div>\n
\u201e … B\u011b\u017ei\u0165 n\u00e1m v\u0161em o\u00a0skutky, o\u00a0d\u011bje …\u201c
P. J. \u0160af\u00e1rik (1795-1861)<\/div>\n
\u00a0<\/div>\n
\u00a0<\/div>\n
1.\u00a0\u00a0 \u00davod<\/strong>
\u00a0<\/div>\n
Univerzita Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach patr\u00ed k\u00a0v\u00fdznamn\u00fdm a\u00a0uzn\u00e1van\u00fdm vzdel\u00e1vac\u00edm a\u00a0vedeck\u00fdm ustanovizniam nielen v\u00a0Slovenskej republike, ale aj vo vyspelej Eur\u00f3pe. Hist\u00f3ria Univerzity siaha do 17 storo\u010dia, kedy biskup J\u00e1gerskej diec\u00e9zy Benedikt Kisdy zalo\u017eil v\u00a0Ko\u0161iciach akad\u00e9miu. V\u00a0roku 1660 panovn\u00edk Leopold I. vydal Zlat\u00fa bulu, ktorou pov\u00fd\u0161il ko\u0161ick\u00fa vysok\u00fa \u0161kolu na univerzitu. Vo v\u00fdvoji Universitas Cassoviensis mo\u017eno zaznamena\u0165 fakulty teologick\u00fa, filozofick\u00fa a pr\u00e1vnick\u00fa. Univerzita P.J. \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach vznikla v\u00a0roku 1959. ako pokra\u010dovate\u013eka akademick\u00fdch trad\u00edci\u00ed univerzitn\u00e9ho vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania v\u00a0Ko\u0161iciach. Jej akademick\u00e1 a\u00a0historick\u00e1 kontinuita bola fakticky uznan\u00e1 aj z\u00e1konom \u010d. 361\/1996 Z. z. na z\u00e1klade ktor\u00e9ho do\u0161lo k rozdeleniu univerzity na Univerzitu P.J. \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach a\u00a0Pre\u0161ovsk\u00fa univerzitu.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Ak prioritou strat\u00e9gie obdobia od roku 1997, t.j. obdobia po rozdelen\u00ed predch\u00e1dzaj\u00facej UPJ\u0160 bola taktika pre\u017eitia Univerzity, \u010do sa prejavovalo aj v\u00a0stagnovan\u00ed Univerzity vo viacer\u00fdch oblastiach, vr\u00e1tane jej organiza\u010dnej sch\u00e9my, s\u00fa\u010dasn\u00e9 obdobie mus\u00ed Univerzita ch\u00e1pa\u0165 ako \u0161t\u00e1dium rozvoja svojej organiza\u010dnej kon\u0161trukcie. V\u00a0tomto zmysle treba pripravi\u0165 ambici\u00f3znej\u0161ie rozvojov\u00e9 programy, ktor\u00e9 by v bl\u00edzkej bud\u00facnosti mali vytvori\u0165 z\u00e1kladn\u00e9 piliere strat\u00e9gie dynamiky organiza\u010dno-in\u0161titucion\u00e1lnych zlo\u017eiek Univerzity.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita P. J. \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach m\u00e1 v\u00a0s\u00fa\u010dasnom obdob\u00ed fakulty lek\u00e1rsku, pr\u00edrodovedeck\u00fa, pr\u00e1vnick\u00fa, a\u00a0fakultu verejnej spr\u00e1vy, ktor\u00e9 pripravuj\u00fa lek\u00e1rov, odborn\u00edkov z\u00a0pr\u00edrodovedn\u00fdch discipl\u00edn, matematiky a\u00a0informatiky, u\u010dite\u013eov, pr\u00e1vnikov a odborn\u00edkov pre oblas\u0165 verejnej spr\u00e1vy. Absolventi tejto druhej najstar\u0161ej klasickej slovenskej univerzity maj\u00fa dobr\u00fa poves\u0165 doma i\u00a0v\u00a0zahrani\u010d\u00ed. Hlavn\u00fdm poslan\u00edm Univerzity Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach (\u010falej len \u201eUniverzita\u201c alebo \u201eUPJ\u0160\u201c) je poskytova\u0165 trojstup\u0148ov\u00e9 vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie na z\u00e1klade najnov\u0161\u00edch vedeck\u00fdch poznatkov v\u00a0\u0161irokom medzin\u00e1rodnom kontexte, pod\u013ea eur\u00f3pskych trendov v\u00a0tejto oblasti, Bolo\u0148skej deklar\u00e1cie a\u00a0\u010fal\u0161\u00edch dokumentov. Univerzita nap\u013a\u0148a toto poslanie rozvojom harmonickej osobnosti, jej vedomostn\u00fdm rozkvetom, vzostupom m\u00fadrosti a tvorivosti v \u010dloveku. Univerzita vedie \u0161tudentov k tolerancii, ku schopnosti kritick\u00e9ho a nez\u00e1visl\u00e9ho sp\u00f4sobu myslenia, k zdrav\u00e9mu sebavedomiu a n\u00e1rodnej hrdosti. Univerzita poskytuje slu\u017eby verejnosti \u0161\u00edren\u00edm poznania prostredn\u00edctvom v\u00fdskumu a\u00a0v\u00fdvoja, podporou region\u00e1lnych a\u00a0n\u00e1rodn\u00fdch aktiv\u00edt a\u00a0umo\u017enen\u00edm \u010fal\u0161ieho vzdel\u00e1vania ob\u010danov. Univerzita prispieva k rozvoju kult\u00fary a\u00a0vzdelanosti n\u00e1roda.<\/div>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita ch\u00e1pe svoje poslanie v\u00a0jednotliv\u00fdch oblastiach p\u00f4sobenia ako verejn\u00e9 dobro. V\u00a0tomto duchu Univerzita chce aj na\u010falej p\u00f4sobi\u0165 ako garant slobody, demokracie, humanizmu, mor\u00e1lky a etiky nielen na vlastnej akademickej p\u00f4de, ale ich aj \u0161\u00edri\u0165 v spolo\u010dnosti. Univerzita aj v\u00a0bud\u00facnosti bude br\u00e1ni\u0165 akademick\u00e9 pr\u00e1va a svoju akademick\u00fa auton\u00f3miu.<\/div>\n
\u00a0<\/div>\n
2.\u00a0\u00a0 Z\u00e1kladn\u00e9 \u00fadaje o\u00a0UPJ\u0160<\/strong>
\u00a0 <\/p>\n
Univerzita Pavla Jozefa \u0160af\u00e1rika v\u00a0Ko\u0161iciach m\u00e1 \u0161tyri fakulty:<\/div>\n
    \n
  • \n
    Lek\u00e1rsku fakultu (vznikla v\u00a0roku 1948)<\/strong><\/div>\n<\/li>\n
  • \n
    Pr\u00edrodovedeck\u00fa fakultu (vznikla v\u00a0roku 1963)<\/strong><\/div>\n<\/li>\n
  • \n
    Pr\u00e1vnick\u00fa fakultu\u00a0(vznikla v\u00a0roku 1973)<\/strong><\/div>\n<\/li>\n
  • \n
    Fakultu verejnej spr\u00e1vy (vznikla v\u00a0roku 1998).<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 S\u00fa\u010das\u0165ou Univerzity s\u00fa aj tieto univerzitn\u00e9 pracovisk\u00e1:<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 pedagogick\u00e9 a v\u00fdskumn\u00e9 pracovisk\u00e1<\/strong> s\u00a0celouniverzitnou p\u00f4sobnos\u0165ou (Katedra jazykov, Katedra telesnej v\u00fdchovy, Botanick\u00e1 z\u00e1hrada, Kres\u0165ansk\u00e1 akad\u00e9mia);<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 informa\u010dn\u00e9 pracovisk\u00e1<\/strong> (Akademick\u00e1 kni\u017enica, Centrum informa\u010dn\u00fdch a\u00a0komunika\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed);<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 \u00fa\u010delov\u00e9 zariadenia<\/strong> (\u0160tudentsk\u00fd domov a\u00a0jed\u00e1le\u0148, Edi\u010dn\u00e9 stredisko, Predaj\u0148a \u0161tudijnej literat\u00fary);<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 u\u010debno-v\u00fdcvikov\u00e9 zariadenia<\/strong>\u00a0 (Zempl\u00ednska \u0160\u00edrava, Op\u00e1tka, Dani\u0161ovce) .<\/div>\n
    K\u00a031.12.2003\u00a0 p\u00f4sobilo na Univerzite 1 256 zamestnancov, z\u00a0toho bolo 509 u\u010dite\u013eov a 95 v\u00fdskumn\u00fdch pracovn\u00edkov. UPJ\u0160 m\u00e1 52 profesorov a\u00a0130 docentov. Akademick\u00fa obec Univerzity tvor\u00ed pribli\u017ene 5 780 \u0161tudentov, z\u00a0toho je v\u00a0dennej forme asi 4 760 \u0161tudentov. Aj s oh\u013eadom na tieto \u010d\u00edsla sa Univerzita v\u00a0s\u00fa\u010dasnosti nezara\u010fuje medzi ve\u013ek\u00e9 univerzity.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Na Univerzite sa realizuj\u00fa v\u0161etky tri stupne vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania, t.j. bakal\u00e1rske, magistersk\u00e9, resp. doktorsk\u00e9 a\u00a0 doktorandsk\u00e9 \u0161t\u00fadium. Bakal\u00e1rske a\u00a0magistersk\u00e9 \u0161t\u00fadium je organizovan\u00e9 ako prezen\u010dn\u00e9 \u0161t\u00fadium. Pripravuje sa v\u0161ak zavedenie di\u0161tan\u010dnej formy a\u00a0kombinovanej formy v\u00fdu\u010dby (na Pr\u00edrodovedeckej fakulte).<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Bakal\u00e1rske \u0161t\u00fadium je na fakult\u00e1ch Univerzity trojro\u010dn\u00e9, bu\u010f profesijn\u00e9, alebo ako prv\u00fd stupe\u0148 magistersk\u00e9ho \u0161t\u00fadia. Ukon\u010duje sa \u0161t\u00e1tnou sk\u00fa\u0161kou. V stanoven\u00fdch pr\u00edpadoch bakal\u00e1rskych \u0161tudijn\u00fdch programov m\u00f4\u017ee absolvent pokra\u010dova\u0165 v \u0161t\u00fadiu v nadv\u00e4zuj\u00facom magisterskom \u0161tudijnom programe. Univerzita predpoklad\u00e1 spolupr\u00e1cu na realiz\u00e1cii bakal\u00e1rskych \u0161tudijn\u00fdch programov s\u00a0 in\u00fdmi in\u0161tit\u00faciami.<\/div>\n
    \u00a0<\/div>\n
    3.\u00a0\u00a0 <\/strong>Strategick\u00e9 ciele rozvoja UPJ\u0160<\/strong>
    \u00a0 <\/p>\n
    Z\u00e1kladn\u00e9 strategick\u00e9 ciele rozvoja UPJ\u0160 sa dot\u00fdkaj\u00fa t\u00fdchto oblast\u00ed:<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 vedy a\u00a0v\u00fdskumu,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 posil\u0148ovania medzin\u00e1rodnej dimenzie \u010dinnosti,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 slu\u017eieb verejnosti,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 informa\u010dn\u00fdch a\u00a0komunika\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 organiz\u00e1cie a\u00a0riadenia,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 investi\u010dn\u00fdch z\u00e1merov,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 viaczdrojov\u00e9ho financovania.<\/div>\n
    \u00a0<\/div>\n
    \u00b3<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Oblas\u0165 vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania<\/em><\/strong> mus\u00ed tvori\u0165 centrum pozornosti Univerzity. Vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie bude Univerzita organizova\u0165 v\u00a0z\u00e1ujme v\u00fdchovy odborn\u00edkov v oblasti zdravotn\u00edctva, \u0161kolstva, vedy a\u00a0v\u00fdskumu, pr\u00e1va, verejnej spr\u00e1vy a\u00a0v in\u00fdch sf\u00e9rach spolo\u010denskej praxe.\u00a0 Poskytovanie vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania sa bude realizova\u0165 na z\u00e1klade najnov\u0161\u00edch vedeck\u00fdch poznatkov s\u00a0d\u00f4razom na medzin\u00e1rodn\u00fa spolupr\u00e1cu. Cie\u013eom tohto sna\u017eenia je rozvoj komplexnej harmonickej osobnosti v\u00a0symbi\u00f3ze odborn\u00fdch vedomost\u00ed, jazykov\u00fdch znalost\u00ed a\u00a0schopnosti vyu\u017e\u00edva\u0165 modern\u00e9 informa\u010dn\u00e9 a\u00a0komunika\u010dn\u00e9 technol\u00f3gie. Univerzita bude dba\u0165 o\u00a0\u010fal\u0161ie vzdel\u00e1vanie absolventov zameran\u00e9 na aktualiz\u00e1ciu a\u00a0roz\u0161irovanie vedomost\u00ed pod\u013ea ich z\u00e1ujmu, preferenci\u00ed a\u00a0mo\u017enost\u00ed spolo\u010densk\u00e9ho uplatnenia na trhu pr\u00e1ce, vr\u00e1tane ovplyv\u0148ovania trhu pr\u00e1ce \u0161ir\u0161\u00edm spektrom ponuky \u0161tudijn\u00fdch programov.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita bude vytv\u00e1ra\u0165 podmienky pre roz\u0161irovanie pr\u00edstupu k vysoko\u0161kolsk\u00e9mu vzdel\u00e1vaniu s cie\u013eom umo\u017eni\u0165 zvy\u0161ovanie po\u010dtu \u0161tudentov prij\u00edman\u00fdch na Univerzitu. Za t\u00fdm \u00fa\u010delom Univerzita bude pon\u00faka\u0165 atrakt\u00edvne \u0161tudijn\u00e9 programy, ktor\u00e9 bude inovova\u0165 v\u00a0s\u00falade s\u00a0potrebami spolo\u010denskej praxe a\u00a0prisp\u00f4sobova\u0165 nov\u00fdm, rodiacim sa podmienkach eur\u00f3pskeho trhu pr\u00e1ce. V\u00a0z\u00e1ujme dosiahnutia tohto cie\u013ea bude vytv\u00e1ra\u0165 predpoklady pre adekv\u00e1tnu kvalifika\u010dn\u00fa \u0161trukt\u00faru zamestnancov, p\u00f4sobiacich v\u00a0oblasti vzdel\u00e1vania a vedy. Univerzita bude \u0161tudentom poskytova\u0165 vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie vo v\u0161etk\u00fdch troch stup\u0148och na kvalitat\u00edvne porovnate\u013enej \u00farovni s\u00a0popredn\u00fdmi univerzitami vo vyspelej Eur\u00f3pe a\u00a0vo svete.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 V\u00a0\u010dasovom horizonte do roku 2010 Univerzita m\u00e1 predpoklady pre n\u00e1rast po\u010dtu \u0161tudentov vo v\u0161etk\u00fdch form\u00e1ch \u0161t\u00fadia na takmer dvojn\u00e1sobok oproti dne\u0161n\u00e9mu stavu, t.j. na pribli\u017en\u00fd po\u010det desa\u0165 tis\u00edc \u0161tudentov. Tento v\u00fdrazn\u00fd n\u00e1rast po\u010dtu \u0161tudentov bude odzrkadlen\u00edm zv\u00fd\u0161enia po\u010dtu \u0161tudentov v\u00a0existuj\u00facich \u0161tudijn\u00fdch programoch a otvorenia \u0161t\u00fadia v\u00a0nov\u00fdch akreditovan\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programoch, na b\u00e1ze ktor\u00fdch sa vytvoria nov\u00e9 fakulty. Okrem in\u00e9ho sa pripravuje pod\u013ea krit\u00e9ri\u00ed\u00a0 komisie expertov EU-TAIEX akredit\u00e1cia a realiz\u00e1cia nov\u00e9ho \u0161tudijn\u00e9ho programu v\u00a0\u0161tudijnom odbore zubn\u00e9 lek\u00e1rstvo tak, ako sa k\u00a0tomu zaviazalo Ministerstvo \u0161kolstva SR a\u00a0Ministerstvo zdravotn\u00edctva SR. Okrem dennej formy \u0161t\u00fadia sa predpoklad\u00e1 ponuka nov\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov aj v\u00a0externom \u0161t\u00fadiu. Tak\u00fdto predpokladan\u00fd n\u00e1rast po\u010dtu prij\u00edman\u00fdch \u0161tudentov do v\u0161etk\u00fdch foriem \u0161t\u00fadia vy\u017eaduje efekt\u00edvne vyu\u017eitie s\u00fa\u010dasn\u00fdch a vytvorenie nov\u00fdch nevyhnutn\u00fdch materi\u00e1lnych, priestorov\u00fdch, person\u00e1lnych i finan\u010dn\u00fdch podmienok.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 UPJ\u0160 usiluje o zmeny smeruj\u00face ku skvalit\u0148ovaniu \u0161t\u00fadia, a to nielen zav\u00e1dzan\u00edm nov\u00fdch v\u00fdu\u010dbov\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed, ale rovnako koncipovan\u00edm nov\u00fdch modern\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov. V\u00fdznamne je podporovan\u00fd interdisciplin\u00e1rny charakter \u0161t\u00fadia, ktor\u00fd znamen\u00e1 \u0161ir\u0161iu spolupr\u00e1cu medzi jednotliv\u00fdmi \u0161tudijn\u00fdmi odbormi. Z\u00e1kladn\u00fdm predpokladom pre nap\u013a\u0148anie t\u00fdchto cie\u013eov je postupn\u00e9 zvy\u0161ovanie kvalifika\u010dnej \u00farovne u\u010dite\u013eov a\u00a0v\u00fdskumn\u00fdch zamestnancov Univerzity pri s\u00fa\u010dasnom zni\u017eovan\u00ed ich vekovej \u0161trukt\u00fary vo v\u0161etk\u00fdch kateg\u00f3ri\u00e1ch. Nevyhovuj\u00faca vekov\u00e1 \u0161trukt\u00fara u\u010dite\u013eov na UPJ\u0160 sa za\u010dala zaklada\u0165 e\u0161te v\u00a0po\u010diatkoch formovania Univerzity\u00a0v 60-tych rokoch minul\u00e9ho storo\u010dia. V\u00a0s\u00fa\u010dasnosti je v\u00a0tomto smere potrebn\u00e9 zabezpe\u010di\u0165 jednak rovnomern\u00e9 zast\u00fapenie v\u0161etk\u00fdch gener\u00e1ci\u00ed p\u00f4sobiacich na UPJ\u0160 a\u00a0jednak zn\u00ed\u017ei\u0165 hranicu veku dosiahnutia habilit\u00e1cie a\u00a0profes\u00fary.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita bude s\u00fastavne dba\u0165 o\u00a0to, aby sa kreditov\u00fd syst\u00e9m \u0161t\u00fadia stal imanentnou s\u00fa\u010das\u0165ou syst\u00e9mu vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania na Univerzite. Univerzita bude pokra\u010dova\u0165 v implement\u00e1cii z\u00e1verov Bolonskej deklar\u00e1cie do oblasti vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania s re\u0161pektovan\u00edm osobitost\u00ed \u0161t\u00fadia v\u00a0niektor\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programoch, ako napr\u00edklad v \u0161tudijnom programe \u201epr\u00e1vo\u201c a\u00a0v doktorskom \u0161tudijnom programe v\u0161eobecn\u00e9ho lek\u00e1rstva a\u00a0zubn\u00e9ho lek\u00e1rstva, na ktor\u00fdch sa v\u00a0bl\u00edzkej bud\u00facnosti bude uskuto\u010d\u0148ova\u0165 vysoko\u0161kolsk\u00e9 vzdel\u00e1vanie bakal\u00e1rskeho a\u00a0magistersk\u00e9ho, resp. doktorsk\u00e9ho stup\u0148a v\u00a0spojenej forme s\u00a0v\u00fdnimkou bakal\u00e1rskych \u0161tudijn\u00fdch programov, orientovan\u00fdch na potreby praxe.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 UPJ\u0160 priklad\u00e1 mimoriadny v\u00fdznam doktorandsk\u00fdm \u0161tudijn\u00fdm programom. Preto bude i na\u010falej podporovan\u00e1 realiz\u00e1cia t\u00fdchto \u0161tudijn\u00fdch programov v smere kvalitat\u00edvneho i kvantitat\u00edvneho rozvoja, zdokona\u013eovania medziodborov\u00fdch kontaktov spolupr\u00e1ce a finan\u010dnej podpory s nimi spojen\u00e9ho v\u00fdskumu. Tieto programy treba pon\u00edma\u0165 u\u017e nielen v\u00a0r\u00e1mci n\u00e1rodnom, ale i\u00a0v\u00a0\u0161ir\u0161om medzin\u00e1rodnom kontexte. Osobitn\u00fd d\u00f4raz bude kladen\u00fd na rozvoj spolo\u010dn\u00fdch doktorandsk\u00fdch \u0161tudijn\u00fdch programov s in\u00fdmi vysok\u00fdmi \u0161kolami a vedeck\u00fdmi in\u0161tit\u00faciami, predov\u0161etk\u00fdm s \u00fastavmi SAV.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Vytvorenie podmienok pre efekt\u00edvnej\u0161iu a\u00a0\u0161ir\u0161iu mobilitu \u0161tudentov je jednou z\u00a0prioritn\u00fdch \u00faloh Univerzity. \u0160tudentsk\u00fa mobilitu bude Univerzita podporova\u0165 nielen v\u00a0r\u00e1mci fak\u00falt Univerzity, ale i\u00a0v\u00a0oblasti slovensk\u00fdch vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l, a predov\u0161etk\u00fdm\u00a0v\u00a0eur\u00f3pskom vysoko\u0161kolskom priestore. Z\u00e1merom Univerzity je dosiahnu\u0165 stav, aby aspo\u0148 polovica \u0161tudentov magistersk\u00e9ho a\u00a0doktorsk\u00e9ho stup\u0148a absolvovala najmenej jeden semester \u0161t\u00fadia na univerzite v\u00a0zahrani\u010d\u00ed. V\u00a0tomto smere by malo pom\u00f4c\u0165 zriadenie Fondu pre mobilitu \u0161tudentov a u\u010dite\u013eov ako podporn\u00e9ho a motiva\u010dn\u00e9ho n\u00e1stroja smeruj\u00faceho k\u00a0roz\u0161irovaniu medzin\u00e1rodn\u00fdch vz\u0165ahov Univerzity v\u00a0oblasti \u0161tudijn\u00fdch programov uskuto\u010d\u0148ovan\u00fdch na Univerzite a\u00a0vedeck\u00fdch, v\u00fdskumn\u00fdch alebo \u010fal\u0161\u00edch tvoriv\u00fdch \u010dinnost\u00ed v\u00a0r\u00e1mci schv\u00e1len\u00fdch projektov a programov na Univerzite. Zdrojom Fondu mobility bud\u00fa prostriedky ka\u017edoro\u010dne vy\u010dle\u0148ovan\u00e9 v\u00a0r\u00e1mci rozpo\u010dtu Univerzity, pr\u00edpadne prostriedky z\u00a0\u010fal\u0161\u00edch zdrojov (prostriedky z\u00edskan\u00e9 darom od tuzemsk\u00fdch a\u00a0zahrani\u010dn\u00fdch fyzick\u00fdch os\u00f4b a\u00a0pr\u00e1vnick\u00fdch os\u00f4b a\u00a0\u010das\u0165 prostriedkov z\u00edskan\u00fdch z\u00a0podnikate\u013eskej \u010dinnosti.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Primeran\u00fa pozornos\u0165 bude Univerzita venova\u0165 zabezpe\u010deniu pr\u00edstupu \u0161tudentov k Intranetu a\u00a0Internetu. V\u00a0priebehu rokov 2004 a\u017e 2005 Univerzita spr\u00edstupn\u00ed Internet pre v\u0161etk\u00fdch svojich \u0161tudentov, ubytovan\u00fdch v\u00a0\u0161tudentsk\u00fdch domovoch (e – intern\u00e1t).<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita vynalo\u017e\u00ed \u00fasilie na zlep\u0161enie soci\u00e1lnych podmienok svojich \u0161tudentov. Pod skvalitnen\u00edm soci\u00e1lnych podmienok \u0161tudentov ch\u00e1pe Univerzita najm\u00e4 zlep\u0161enie ubytovac\u00edch mo\u017enost\u00ed \u0161tudentov, vr\u00e1tane estetiz\u00e1cie ubytovac\u00edch priestorov, \u010falej stravovac\u00edch podmienok i\u00a0roz\u0161\u00edrenie mo\u017enost\u00ed \u0161portov\u00fdch aktiv\u00edt pre \u0161tudentov. Univerzita bude aj na\u010falej podporova\u0165 doteraj\u0161iu klubov\u00fa \u010dinnos\u0165 a vytvor\u00ed podmienky pre z\u00e1ujmov\u00fa \u010dinnos\u0165, at\u010f.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita vytvor\u00ed podmienky pre zavedenie eviden\u010dn\u00e9ho informa\u010dn\u00e9ho syst\u00e9mu s datab\u00e1zou \u0161tudentov (registra \u0161tudentov), ktor\u00fd sa stane d\u00f4le\u017eit\u00fdm n\u00e1strojom informuj\u00facim o \u0161trukt\u00fare \u0161tudentov UPJ\u0160 na celouniverzitnej \u00farovni a vyu\u017eite\u013en\u00fdm aj pre mana\u017ement UPJ\u0160, pre z\u00edskanie \u00fadajov o uplatnen\u00ed absolventov v praxi a\u00a0na udr\u017eiavanie kontaktu s\u00a0absolventmi Univerzity.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita prijala opatrenia, aby ka\u017ed\u00fd \u0161tudent mal od akademick\u00e9ho roku 2004\/2005 k\u00a0dispoz\u00edcii \u0161tudentsk\u00fd preukaz, ktor\u00fd bude plni\u0165 funkciu identifika\u010dnej karty opr\u00e1v\u0148uj\u00facej vstup \u0161tudenta do priestorov Univerzity, ale bude aj jeho ubytovac\u00edm, stravovac\u00edm a kni\u017eni\u010dn\u00fdm preukazom i podkladom pre akceptovanie a\u00a0pre pr\u00edpadn\u00e9 poskytovanie zliav na mestsk\u00fa verejn\u00fa, autobusov\u00fa a\u00a0\u017eelezni\u010dn\u00fa dopravu.\u00a0<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Ve\u013ek\u00fa bud\u00facnos\u0165 vid\u00ed Univerzita, v s\u00falade s programami E\u00da, v rozvoji kombinovan\u00e9ho typu \u0161t\u00fadia a programu celo\u017eivotn\u00e9ho vzdel\u00e1vania. V ich r\u00e1mci poskytuje UPJ\u0160 r\u00f4zne druhy dopl\u0148uj\u00faceho, roz\u0161iruj\u00faceho, \u0161pecializa\u010dn\u00e9ho \u0161t\u00fadia a \u0161irok\u00fa ponuku kurzov zameran\u00fdch profesijne \u010di z\u00e1ujmovo. Najm\u00e4 pre tieto aktivity bude potrebn\u00e9 vyu\u017e\u00edva\u0165 novo zav\u00e1dzan\u00e9 modern\u00e9 v\u00fdu\u010dbov\u00e9 technol\u00f3gie.<\/em><\/div>\n
    \u00b3<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzity s\u00fa najvy\u0161\u0161ie vzdel\u00e1vacie in\u0161tit\u00facie, poskytuj\u00face vzdel\u00e1vanie na z\u00e1klade tvoriv\u00e9ho vedeck\u00e9ho b\u00e1dania. Hlavn\u00fdm cie\u013eom v\u00a0oblasti vedy a v\u00fdskumu<\/strong> je prisp\u00f4sobi\u0165 Univerzitu po\u017eiadavk\u00e1m vn\u00fatorn\u00e9ho a\u00a0medzin\u00e1rodn\u00e9ho prostredia. Univerzita m\u00e1 akreditovan\u00fdch 7 \u0161tudijn\u00fdch programov bakal\u00e1rskeho \u0161t\u00fadia (Pr\u00e1vnick\u00e1 fakulta a\u00a0Fakulta verejnej spr\u00e1vy bakal\u00e1rske \u0161t\u00fadium zatia\u013e nemaj\u00fa), 11 \u0161tudijn\u00fdch programov magistersk\u00e9ho \u0161t\u00fadia a\u00a02 \u0161tudijn\u00e9 programy doktorsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia na Lek\u00e1rskej fakulte. Okrem toho v oblasti doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia m\u00e1 Univerzita akreditovan\u00fdch dvadsa\u0165p\u00e4\u0165 \u0161tudijn\u00fdch programov, ktor\u00e9 garantuj\u00fa profesori, resp. doktori vied (na Lek\u00e1rskej fakulte je to dev\u00e4\u0165 \u0161tudijn\u00fdch programov, na Pr\u00edrodovedeckej fakulte \u0161trn\u00e1s\u0165 \u0161tudijn\u00fdch programov a\u00a0na Pr\u00e1vnickej fakulte dva \u0161tudijn\u00e9 programy). Z\u00edskanie akredit\u00e1cie na \u010fal\u0161ie \u0161tudijn\u00e9 programy doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia by malo by\u0165 z\u00e1rukou, \u017ee na\u0161a Univerzita je schopn\u00e1 konkurova\u0165 v\u00a0oblasti vedy a\u00a0v\u00fdskumu in\u00fdm vysoko\u0161kolsk\u00fdm a\u00a0akademick\u00fdm ustanovizniam. Z\u00e1merom Univerzity je postupne akreditova\u0165 nov\u00e9 doktorandsk\u00e9 \u0161tudijn\u00e9 programy aj medziodborov\u00e9ho charakteru, ktor\u00e9 reaguj\u00fa na po\u017eiadavky spolo\u010denskej praxe.<\/div>\n
    Pri komplexnej akredit\u00e1cii \u010dinnosti Univerzita vyvinie maxim\u00e1lne \u00fasilie, aby bola zaraden\u00e1 v\u00a0s\u00falade s \u00a7 2 ods. 16 z\u00e1kona \u010d.131\/ 2002 Z. z. medzi v\u00fdskumn\u00e9 univerzity.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita v\u00a0oblasti vedy a v\u00fdskumu uzn\u00e1va slobodu vedeck\u00e9ho b\u00e1dania<\/em>. T\u00e1to skuto\u010dnos\u0165 v\u0161ak ni\u010d nebr\u00e1ni tomu, aby Univerzita stanovila, ak\u00fdm smerom by sa mal vedeck\u00fd v\u00fdskum na UPJ\u0160 ubera\u0165. Konkr\u00e9tne smery vedeck\u00e9ho b\u00e1dania boli prerokovan\u00e9 a schv\u00e1len\u00e9 vedeck\u00fdmi radami jednotliv\u00fdch fak\u00falt Univerzity.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita s\u00fastred\u00ed svoje \u00fasilie v\u00a0oblasti vedy a\u00a0v\u00fdskumu na<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zv\u00fd\u0161enie kvality a\u00a0efekt\u00edvnosti,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 podporu interdisciplinarity a\u00a0integr\u00e1cie v\u00fdskumu na Univerzite,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 d\u00f4raz na z\u00edskavanie medzin\u00e1rodn\u00fdch vedeck\u00fdch projektov,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 podporu vytv\u00e1rania univerzitn\u00fdch centier excelentnosti,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 podporu mlad\u00fdch v\u00fdskumn\u00fdch pracovn\u00edkov,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 vytv\u00e1ranie podmienok pre vznik nov\u00fdch odborov doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 motiv\u00e1ciu rie\u0161ite\u013eov grantov\u00fdch projektov,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zv\u00fdraznenie podielu a\u00a0zodpovednosti Klubu profesorov na smerovan\u00ed vedy na Univerzite. Klub profesorov bol zriaden\u00fd d\u0148a 18. novembra 2003 v\u00a0r\u00e1mci jesennej \u010dasti Akademick\u00fdch dn\u00ed UPJ\u0160 na I. profesorskom semin\u00e1ri, ktor\u00fd zorganizovalo vedenie Univerzity. Okrem podielu na vedeckom smerovan\u00ed Univerzity bude Klub profesorov organizova\u0165 profesorsk\u00e9 predn\u00e1\u0161ky v r\u00e1mci profesorsk\u00fdch semin\u00e1rov na Univerzite,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 postupnom zjednocovan\u00ed krit\u00e9ri\u00ed pre inaugura\u010dn\u00e9 konanie a\u00a0obsadzovanie funk\u010dn\u00fdch miest profesorov,<\/div>\n
    \u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 zavedenie syst\u00e9mu autoevalu\u00e1cie v\u0161etk\u00fdch pracov\u00edsk Univerzity ako predpokladu pre evalu\u00e1ciu na n\u00e1rodnej a\u00a0medzin\u00e1rodnej \u00farovni.<\/div>\n
    \u00b3<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Tret\u00edm strategick\u00fdm z\u00e1merom Univerzity je posil\u0148ovanie medzin\u00e1rodnej dimenzie<\/em><\/strong> \u010dinnosti Univerzity. Tento z\u00e1mer sa st\u00e1va mimoriadne aktu\u00e1lnym najm\u00e4 v\u00a0s\u00favislosti so vstupom Slovenskej republiky do Eur\u00f3pskej \u00fanie a\u00a0za\u010dlenen\u00edm sa slovensk\u00fdch vysok\u00fdch \u0161k\u00f4l do spolo\u010dn\u00e9ho eur\u00f3pskeho vysoko\u0161kolsk\u00e9ho priestoru. Univerzita si v\u00a0t\u00fdchto intenci\u00e1ch mus\u00ed n\u00e1js\u0165 zodpovedaj\u00face a\u00a0zodpovedn\u00e9 miesto medzi v\u00fdznamn\u00fdmi eur\u00f3pskymi univerzitami. Zru\u0161enie bari\u00e9r spolupr\u00e1ce medzi vysok\u00fdmi \u0161kolami, ktor\u00e9 predstavovali \u0161t\u00e1tne hranice, sa mus\u00ed nevyhnutne prejavi\u0165 aj v\u00a0preh\u013aben\u00ed medzin\u00e1rodnej spolupr\u00e1ce v\u00a0oblasti realiz\u00e1cie spolo\u010dn\u00fdch vedeck\u00fdch projektov, spolo\u010dn\u00fdch projektov vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdel\u00e1vania, medzin\u00e1rodn\u00fdch mobil\u00edt \u0161tudentov, u\u010dite\u013eov a v\u00fdskumn\u00fdch zamestnancov, vyd\u00e1vania spolo\u010dn\u00fdch diplomov, vytv\u00e1rania podmienok pre \u0161t\u00fadium zahrani\u010dn\u00fdch \u0161tudentov, at\u010f.\u00a0 V\u00a0tomto smere chce Univerzita zladi\u0165 \u0161t\u00fadium so \u0161t\u00e1tmi Eur\u00f3pskej \u00fanie prostredn\u00edctvom \u00fa\u010dasti na programoch Socrates\/Erasmus, CEEPUS, Leonardo a pod.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Univerzita zam\u00fd\u0161\u013ea roz\u0161irova\u0165 vlastn\u00fa sie\u0165 partnersk\u00fdch vz\u0165ahov s in\u00fdmi univerzitami aj v zahrani\u010d\u00ed. Je to z\u00e1kladn\u00fd predpoklad<\/em> z\u00edskavania aktu\u00e1lnych inform\u00e1ci\u00ed a sk\u00fasenost\u00ed z pedagogickej a vedeckej oblasti. Medzin\u00e1rodn\u00fa dimenziu ch\u00e1pe Univerzita aj ako v\u00fdznamn\u00fd impulz pre spozn\u00e1vanie a porovn\u00e1vanie n\u00e1rodn\u00fdch kult\u00far, zvykov a trad\u00edci\u00ed v smere prirodzenej\u0161ieho ch\u00e1pania tej – ktorej n\u00e1rodnej identity. S prehlbovan\u00edm a rozvojom medzin\u00e1rodnej dimenzie \u00fazko s\u00favis\u00ed aj v\u00fdmena, resp. mobilita \u0161tudentov, u\u010dite\u013eov a v\u00fdskumn\u00fdch zamestnancov. <\/em><\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Cie\u013eom Univerzity je, aby \u0161tudenti magistersk\u00e9ho, doktorsk\u00e9ho i\u00a0doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia mohli \u010das\u0165 svojho \u0161t\u00fadia absolvova\u0165 na akt\u00edvne kooperuj\u00facich univerzit\u00e1ch v\u00a0zahrani\u010d\u00ed a naopak. Okrem mobil\u00edt v\u00a0r\u00e1mci t\u00fdchto programov sa predpoklad\u00e1 aj \u00fa\u010das\u0165 na\u0161ej Univerzity v\u00a0\u010fal\u0161\u00edch eur\u00f3pskych aktivit\u00e1ch zameran\u00fdch na hodnotenie kvality vzdel\u00e1vania, vz\u00e1jomn\u00e9 porovn\u00e1vanie \u0161tudijn\u00fdch programov a\u00a0\u010fal\u0161ie.<\/div>\n
    \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/em>Medzin\u00e1rodn\u00e1 dimenzia \u010dinnosti na\u0161ej Univerzity zasahuje nielen \u0161t\u00e1ty Eur\u00f3py, ale siaha i do z\u00e1moria, resp. niektor\u00fdch \u0161t\u00e1tov \u00c1zie. Tieto prepojenia v r\u00e1mci medzin\u00e1rodn\u00fdch vz\u0165ahov treba dobudova\u0165 v nasledovnom ch\u00e1pan\u00ed:<\/em><\/div>\n