Úvodom
Prírodovedecká fakulta vznikla 1. marca 1963. Jej založenie vyplynulo zo spoločenskej potreby východoslovenského regiónu, v ktorom nastal prudký priemyselný a kultúrny rozvoj, ale chýbala komplexná vedecko-výskumná základňa a prejavoval sa nedostatok kvalifikovaných učiteľov a odborníkov v oblasti prírodných vied, ktorí by na profesionálnej úrovni vychovávali nové generácie erudovaných prírodovedcov a matematikov a rozvíjali tvorivú vedeckú činnosť.
Za 45 rokov svojej existencie zaznamenala fakulta výrazný kvantitatívny a kvalitatívny rozvoj. Na fakulte je v súčasnosti vybudovaných 7 odborov – biológia, všeobecná ekológia, fyzika, geografia, chémia, informatika a matematika, ktoré sa študujú buď samostatne, alebo v kombinácii dvoch odborov formou medziodborového štúdia.
Prírodovedecká fakulta je významnou vedeckou inštitúciou. Dosiahnuté výsledky vo všetkých prírodovedných, matematických a informatických odboroch, bohatá publikačná aktivita, medzinárodné kontakty, poskytovanie služieb verejnosti a spolupráca s praxou umocňujú jej významné postavenie medzi vedeckými pracoviskami nielen na Slovensku, ale i v Európe a vo svete.
Postavenie fakulty
Prírodovedecká fakulta Univerzity P. J. Šafárika je v skupine deviatich fakúlt príbuzného zamerania v SR inštitúciou, ktorá:
• spoločne s PF UK a FMFI UK na základe úrovne vedeckého výskumu ponúka širokú paletu študijných programov „jednoodborového“ štúdia na druhom a treťom stupni vzdelávania,
• podľa výsledkov hodnotenia agentúry ARRA je hodnotená celkovo na treťom mieste, pričom v niektorých ukazovateľoch bola hodnotená ako najlepšia,
• ponúka nový model vo výchove učiteľov, od AR 2006/07 ako jediná aj v kombinácii prírodných vied a humanitmých vied,
• má ambície byť na čele vzdelávacích inštitúcií, ktoré vo výučbe využívajú moderné IT na základe vlastného vedeckého výskumu a ponúkajú svoje know-how verejnosti,
• vďaka vývoju AIS ovplyvňuje riadenie štúdia na 13 univerzitách.
Dlhodobý zámer vo vzdelávaní
Fakulta počas svojej histórie až do začiatku akademického roku 2007/2008 vychovala 5337 absolventov a udelila 1025 titulov „Rerum naturalium doctor“. Na fakulte je zavedené trojstupňové vzdelávanie a kreditový systém štúdia vo všetkých odboroch.
Na fakulte sa v súčasnosti realizuje na prvom stupni VŠ štúdia 34 študijných programov, z toho 25 medziodborových. Na druhom stupni sa realizuje 19 študijných programov jednoodborového štúdia, jeden medziodborový a akreditáciu získala fakulta pre 6 študijných programov učiteľstva akademických predmetov vo vzájomných kombináciách. Na treťom stupni sa v súčasnosti realizuje 14 akreditovaných študijných programov.
Fakulta má snahu udržať kontakt s absolventmi prostredníctvom spätnej väzby na svojej webovej stránke a organizovaním stretnutí absolventov. V rámci vzdelávacích projektov im ponúka rôzne formy celoživotného vzdelávania. Klub absolventov spolu s vedením fakulty sa podieľa na príprave niektorých spoločenských podujatí, podporuje schopnosť fakulty spolupracovať s praxou a finančne podporuje talentovaných študentov a zapájanie sa do ŠVOČ.
Smerom k verejnosti chceme zdôrazniť najmä tieto zámery:
► Manažment a kultúru kvality vzdelávacieho procesu povýšiť na úroveň najvyšších akademických hodnôt.
► Udržať vedecký charakter doktorandského štúdia, naďalej hľadať motivačné opatrenia pre úspešné ukončenie štúdia (grantové schémy, informačné prepojenie pre posilnenie interdisciplinarity v komunite doktorandov),
► Využiť ponúkaný priestor novelizáciou VŠ zákona pre medziuniverzitné vzdelávanie (v rámci iniciatívy IT Valley, príprava odborníkov pre synchrotrónovú fyziku, …).
► Pokračovať v prehlbovaní európskej dimenzie vo vzdelávaní zapájaním sa do medzinárodných vzdelávacích aktivít.
► Zvyšovať kvalitu prijímaných uchádzačov na základe výsledkov stredoškolského štúdia a výsledkov novej maturitnej skúšky. Akceptovať zvolenú úroveň náročnosti maturitnej skúšky, ako aj výsledky národných a medzinárodných porovnávacích skúšok.
► Podporovať spoluprácu s firmami, ktoré majú záujem o absolventov bakalárskeho stupňa.
► V súčinnosti s potenciálnymi zamestnávateľmi našich absolventov a využitím rôznych aj marketingových nástrojov vytvoriť synergický efekt pre zvýšenie záujmu mladej generácie o štúdium prírodných vied, matematiky a informatiky.
► Realizovať rôzne vzdelávacie a popularizačné aktivity pre žiakov stredných a základných škôl ako sú predmetové olympiády (fyzika, biológia, matematika, chémia) korešpondenčné semináre (organizované združením STROM) a súťaže ako PALMA, PALMA Junior a IT liga, ktoré s podporou IT firiem realizuje Ústav informatiky.
Dlhodobý zámer vo vedeckovýskumnej činnosti
Fakulta si dlhodobo udržiava popredné postavenie v SR v počte vedeckých výstupov, úspešnosti grantových vedeckých projektov a grantovej podpory pre ďalšie aktivity súvisiace s pedagogickým procesom, informatizáciou vysokých škôl a budovaním materiálovej základne. Svojimi výsledkami v tejto oblasti sa fakulta etablovala na medzinárodne známu vedecko-výskumnú inštitúciu s rozvetvenou sieťou medzinárodných kontaktov.
Dôležitým aspektom dávajúci perspektívu v existujúcom konkurenčnom prostredí je možnosť interdisciplinárneho resp. multidisciplinárneho výskumu v rámci fakulty, resp. univerzity. Významným prínosom pre získanie kreditibility sú spoločné vedecké laboratóriá, resp. centrá excelentnosti s ústavmi SAV.
Smerom k verejnosti chceme zdôrazniť najmä tieto zámery:
► Podporovať vznik a rozvoj centier excelentnosti ako spôsob koncentrácie výskumu (intelektuálny potenciál, infraštruktúru, financie,…). Zapojiť sa do vytvárania národných centier excelentnosti (BioCity, Centrum progresívnych materiálov, … ). Existencia národných, regionálnych alebo univerzitných centier excelentnosti dáva reálnu nádej na čerpanie prostriedkov z „Európskych štrukturálnych fondov (EŠF)“.
► Prioritnou úlohou je aj aktívna účasť vedeckých tímov v renomovaných vedeckých kolaboráciách na významných vedeckých projektoch, ktoré sú prioritné v rámci európskeho výskumného priestoru. (XFEL – Hamburg, CENTRASYNC – ESFR Grenoble, CENI – Grenoble, CERN Ženeva, JINR Dubna, FAIR Darmstadt, EMBL v Grenobli, Heidelbergu a Hamburgu…. ).
Dlhodobý zámer v oblasti poskytovania služieb verejnosti je možné vyjadriť v snahe zotrvať najmä v týchto aktivitách:
Naďalej rozširovať aktivity vo vzťahu k verejnosti. Povedomie o fakulte vo verejnosti na celoslovenskej úrovni sa zvýšilo najmä cez vzdelávacie aktivity (či už v rámci jej hlavnej alebo komerčnej činnosti), ktoré sa realizujú prostredníctvom Centra celoživotného vzdelávania (CCV). Za účelom propagácie fakulty a budovania pozitívneho vzťahu k prírodným vedám, matematike a informatike sa realizujú rôzne vzdelávacie a popularizačné aktivity pre žiakov stredných a základných škôl.
Budeme udržiavať a rozvíjať kontakty našich pracovísk s úspešnými firmami. K najdôležitejším v súčasnosti patrí spolupráca UPJŠ s firmou Imuna, a.s., na ktorej participuje Ústav biologických a ekologických vied, Ústav chemických vied a Ústav fyzikálnych vied. Ďalším pozitívnym príkladom sú aktivity Ústavu informatiky. Ústav organizuje stretnutia a workshopy s IT firmami v Košiciach, darí sa mu zapojiť partnerov do vzdelávania študentov – v súčasnosti sa na fakulte pre študentov informatiky realizuje výučba viacerých predmetov, ktorú realizujú pFlow, Ness-Slovakia, Siemens, T-Systems. a IBM. Prostredníctvom fakulty a Ústavu informatiky sa univerzita zapojila do iniciatívy Košice IT-Valley.
V spolupráci s Klubom absolventov budeme dotvárať systém permanentného otvoreného kontaktu s absolventmi fakulty.
Dlhodobý zámer v oblasti riadenia fakulty je reflexiou na tieto princípy manažmentu a kultúry kvality:
► Stabilizovať organizačnú štruktúru fakulty (na báze ústavov), ktorá umožňuje efektívne riadenie štúdia.
► Riadenie štúdia realizovať len cez Akademický informačný systém (AIS), ktorý je autorizovaným produktom fakulty. Umožňuje komplexné riadenie štúdia z rôznej manažérskej i administratívnej úrovne – tvorbu osobného študijného plánu študenta, rýchlu komunikáciu s administratívou, gestorskými pracoviskami, vyučujúcimi. Umožňuje online komunikáciu učiteľa so svojimi študentmi ako aj online poradenskú službu študentom. V súčasnosti AIS k riadeniu štúdia využíva 13 slovenských univerzít. Všetky výstupy v zmysle zákona o VŠ sú generované cez AIS, jednou z najdôležitejších úloh v poslednom období bol vývoj subsystému AIS pre doktorandské štúdium.
► Vedenie fakulty a ústavy budú naďalej vyvíjať v záujme kvalitnej výučby nepretržitý tlak na zlepšovanie kvalifikačnej úrovne učiteľov tak, aby výučba bola zabezpečovaná podľa požiadaviek Akreditačnej komisie.
► S súlade s ustanoveniami zákona o VŠ realizovať anonymné hodnotenie výučby študentmi a absolventmi UPJŠ ako jedného z prostriedkov na zvyšovanie jej kvality.
15.10.2007
Doc. RNDr. Pavol Sovák, CSc.
dekan Prírodovedeckej fakulty UPJŠ