Prejsť na obsah

Súčasný stav a koncepcia fakulty n Prírodovedecká fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika ako druhé prírodovedné centrum na Slovensku vznikla v roku 1963 a za obdobie svojej existencie vychovala takmer 4000 absolventov učiteľského a jednoodborového štúdi

8minút, 40sekúnd

 

Prírodovedecká fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika ako druhé prírodovedné centrum na Slovensku vznikla v roku 1963 a za obdobie svojej existencie vychovala takmer 4000 absolventov učiteľského a jednoodborového štúdia prírodovedných odborov. V ostatnej evaluácii fakúlt VŠ SR bola Prírodovedecká fakulta zaradená do skupiny “a” (výborné fakulty). Kvalitou vzdelávacej a vedeckovýskumnej činnosti a postupným zapájaním sa do programov európskej spolupráce v oblasti vedy a vysokoškolského vzdelávania má fakulta reálne šance uchádzať sa o svoje miesto v komunite popredných európskych inštitúcií vysokoškolského vzdelávania. Rozvojový program Prírodovedeckej fakulty UPJŠ sa v plnej miere opiera o hlavné odporúčania a zásady v oblasti vysokoškolského vzdelávania formulované v Bolonskej deklarácii európskych ministrov školstva o Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania, vo Svetovej deklarácii o vysokoškolskom vzdelávaní pre 21. storočie a o Koncepciu ďalšieho rozvoja vysokoškolského vzdelávania na Slovensku.

Za hlavné priority Prírodovedecká fakulta UPJŠ pokladá:

  • Vychovávať vysokokvalifikovaných odborníkov v prírodovedných disciplínach s výraznou podporou kvalitného výskumu, medzinárodnej spolupráce, zahraničných a domácich mobilít študentov a učiteľov s výrazným akcentom na magisterské a doktorandské štúdium;
  • V súlade s prioritami EÚ v oblasti vedeckého výskumu v spolupráci s domácimi, ale predovšetkým zahraničnými vedeckými inštitúciami prehlbovať úroveň vedeckého poznania s výrazným uplatňovaním interdisciplinarity a multidisciplinarity;
  • Vo vzťahu k širokej verejnosti poskytovať služby zamerané na rozširovanie poznatkov z prírodovedných disciplín formou celoživotného vzdelávania; podieľať sa na riešení problémov spoločenskej a hospodárskej praxe v súlade s ich požiadavkami.

Vychádzajúc z vysokej úrovne a charakteru poskytovaného vzdelávania na báze kvalitnej a medzinárodnou komunitou uznávanej vedeckovýskumnej činnosti Vedecká rada Prírodovedeckej fakulty UPJŠ dňa 1. marca 2000 a Akademický senát PF UPJŠ zo dňa 29. marca 2000 definovali poslanie Prírodovedeckej fakulty ako “Research Faculty”.

V súlade s európskymi dokumentmi o vysokoškolskom vzdelávaní pristúpila fakulta v akademickom roku 1998/99 k zásadnej reforme vzdelávacieho systému implementáciou kreditového systému v súlade s Európskym systémom prenosu kreditov (ECTS). Fakulta je iniciátorom a koordinátorom projektu TEMPUS UM_JEP-13050-98 “Credit-based System at Faculties of Science in Slovakia”, ktorý zavedením ECTS vo všetkých odboroch štúdia umožnil jej zapojenie sa do Európskeho programu vzdelávania SOCRATES/ERASMUS a otvoril pre študentov možnosti absolvovania časti vysokoškolského štúdia na univerzitách v krajinách EÚ a jeho uznávanie vysielajúcou univerzitou, ako aj ďalšie formy spolupráce v oblasti vysokoškolského vzdelávania ako je mobilita učiteľov, intenzívne programy, tvorba učebných osnov a zapojenie sa do európskych vzdelávacích sietí, napr. Eurobio a Eupen. Počnúc akademickým rokom 1999/2000 sa fakulta postupne zapája do väčšiny uvedených európskych vzdelávacích aktivít v rámci tohto programu. Pre zahraničných študentov, ktorí v rámci uvedených programov absolvujú časť svojho štúdia na našej fakulte už v tomto akademickom roku, ale aj pre ďalších záujemcov zo zahraničia, je v súčasnosti k dispozícii ako na prvej zo slovenských fakúlt prírodovedného a príbuzného zamerania “ECTS Information Package”.

V súlade so všeobecne akceptovaným modelom 3+2+3 poskytuje fakulta bakalársky a magisterský stupeň vzdelávania v odboroch biológia, fyzika, chémia, informatika, matematika a environmentálna ekológia a vo všetkých učiteľských aprobáciách v kombinácii odborov biológia, fyzika, geografia, chémia, informatika a matematika. V súvislosti so zriadením Detašovaného pracoviska Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Rožňave v akademickom roku 1999/2000 sa otvorili nové kombinácie fyzika – katechetika a matematika – katechetika. Každý aprobačný predmet je garantovaný profesorom s výnimkou katechetiky, kde je žiadosť o akreditáciu v štádiu prípravy. Otvorením a akreditáciou donedávna chýbajúcich prírodovedných odborov ako je environmentálna ekológia a geografia, sa stalo spektrum prírodovedných disciplín takmer úplné a počet študentov fakulty sa v posledných troch rokoch zvýšil o 40 %. Od akademického roku 2001/02 predpokladáme zavedenie voľnej kombinácie aprobačných predmetov na odbore Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov, postupne dobudovať neukončený vzdelávací cyklus v odbore Environmentálna ekológia a od akademického roku 2003/04 otvorenie jednoodborového štúdia geografie. Jednou z priorít fakulty je aj postupné dobudovanie odboru Informatika.

Viac ako 10 % absolventov pokračuje v doktorandskom štúdiu na Prírodovedeckej fakulte v niektorom zo štrnástich akreditovaných odborov. Do roku 2005 predpokladáme zvýšenie počtu odborov na sedemnásť.

Súčasťou transformačného procesu vzdelávacej sústavy je aj zavedenie nových foriem celoživotného vzdelávania, ktoré sú určené nielen absolventom Prírodovedeckej fakulty, ale aj širokej verejnosti. Patria k nim rigorózne skúšky, kvalifikačné skúšky, rozširujúce a doplňujúce štúdium, rôzne kurzy a školenia, projekty pre prax. Viaceré z týchto aktivít sú podporenú grantami projektov EÚ TEMPUS a SOCRATES/COMENIUS. Fakulta predpokladá, že do roku 2005 bude vytvorený legislatívny rámec pre centrum celoživotného vzdelávania na univerzite. Prírodovedecká fakulta rozšíri svoje služby vo vzťahu k  verejnosti o profesijné poradenstvo a konzultačné služby a tzv. cielený alebo orientovaný výskum na regionálnej úrovni.

Vysokoškolské vzdelávanie sa uskutočňuje na Prírodovedeckej fakulte v symbióze s kvalitným vedeckým výskumom realizovaným v úzkej súčinnosti s domácimi a zahraničnými vedeckými a vzdelávacími inštitúciami. V rámci tejto spolupráce vzniká až 60 % vedeckých prác pracovníkov Prírodovedeckej fakulty. Vedeckému výskumu s víziou do prvých desaťročí nového milénia venuje Prírodovedecká fakulta značnú pozornosť. Dokazuje to aj prijatie koncepcie vedeckovýskumnej činnosti v súlade s európskymi trendmi a prioritami 5. Rámcového programu EÚ, ktorú prerokovala Vedecká rada PF UPJŠ v dňoch 18. a 19. mája 2000. Koncepcia vychádza z doterajších výsledkov, z úspešnosti v domácich a zahraničných grantových preferenciách (v roku 2000 sa na PF UPJŠ riešilo 66 projektov VEGA, KEGA, VTP a medzinárodných vedeckých projektov), publikovaných prác (približne 10 % z celkovej ročnej produkcie prác publikovaných v karentových časopisoch na VŠ v SR v jednom roku ), tradícií vedeckého výskumu na fakulte a osobnostného potenciálu. Výskum v oblasti biológie, ekológie a geografie bude orientovaný na štúdium biodiverzity živých organizmov, biotechnológiu liečivých rastlín, karcinogenézu a kanceroterapiu; v oblasti chémie na nové bioaktívne zlúčeniny a nové materiály; v oblasti informatiky na fuzzy technológie, neurónové siete a logické programovanie; v oblasti fyziky na vývoj nových magnetických materiálov, na teoretický a experimentálny výskum nízkorozmerného magnetizmu a kvantových kvapalín pri veľmi nízkych teplotách a na štúdium mechanizmov účinku fotodynamicky aktívnych látok; v matematike na teóriu grafov, algebraické štruktúry, diferenciálne rovnice a topológiu. Multiodborový charakter Prírodovedeckej fakulty poskytuje možnosti interdisciplinárneho a multidisciplinárneho prístupu a prepojenia vedeckovýskumnej činnosti.

Plnenie poslania Prírodovedeckej fakulty v spoločnosti kladie zvýšené nároky aj na kvalitu riadenia. Na fakulte sa začal proces reštrukturalizácie smerujúci k vytvoreniu väčších celkov podľa jednotlivých odborov s perspektívnou celouniverzitnou pôsobnosťou, čo je v intenciách Koncepcie ďalšieho rozvoja vysokoškolského vzdelávania na Slovensku pre 21. storočie. Od začiatku roku 2001 fakulta prechádza na nový model prideľovania mzdových prostriedkov na odbory zohľadňujúci výkony vo vzdelávacej a vedeckej činnosti. Kvalita rozhodovacieho a riadiaceho procesu výrazne koreluje s pravidelným tokom informácií. Od roku 1997 fakulta výrazne pokročila v zavádzaní akademického informačného systému, a to predovšetkým v oblasti vzdelávacej zavedením subsystému “študent”, a pokračuje aj v ostatných sférach riadiacej činnosti. Aj tieto aktivity sú výrazne podporované prostriedkami projektov TEMPUS typu univerzitného manažmentu.

Vychádzajúc z dosiahnutých výsledkov a v súlade s európskymi trendmi možno priority Prírodovedeckej fakulty pre najbližšie obdobie zhrnúť nasledovne:
Dobudovať systém odborov predgraduálneho a doktorandského štúdia a pokračovať v zavádzaní európskej dimenzie do vysokoškolského štúdia ďalším rozširovaním aktivít v rámci programov Európskej únie v tejto oblasti;

  • Realizovať definované priority výskumu v súlade s trendmi rozvoja vedy a potrebami spoločnosti; podieľať sa na budovaní výskumných centier na fakultnej, univerzitnej a národnej úrovni;
  • Zdokonaľovať systém riadenia vytvorením novej štruktúry fakulty a postupným zavádzaním AIS do hlavných sfér činnosti;
  • Definitívne vyriešiť problém rekonštrukcie a koncentrácie priestorov a  pracovísk Prírodovedeckej fakulty.

Na univerzitnej úrovni fakulta podporí nasledujúce aktivity, ktoré pokladá za rozhodujúce pre ďalší rozvoj univerzity:

  • Vznik novej fakulty s humanitným zameraním
  • Kreditový systém a ECTS na celej univerzite
  • AIS v hlavných sférach činnosti univerzity
  • Profesionalizácia univerzitného manažmentu
  • Vytvorenie efektívnej a funkčnej štruktúry univerzity
  • Vypracovanie modelu delenia rozpočtových prostriedkov s ohľadom na výkony vo vzdelávacej a vedeckovýskumnej činnosti.

V Košiciach dňa 3. 1. 2001                             vedenie Prírodovedeckej fakulty


Študuj na UPJŠ