Prejsť na obsah

Predmety rigoróznej skúšky – Učiteľstvo akademických predmetov

9minút, 8sekúnd

UČITEĽSTVO VŠEOBECNOVZDELÁVACÍCH PREDMETOV

Študijné predmety sú rozdelené do skupiny povinných a voliteľných predmetov. Uchádzač si vyberie dva študijné predmety, z ktorých jeden musí byť zo skupiny povinných predmetov a jeden zo skupiny voliteľných predmetov.

Povinné predmety

Psychológia a pedagogická psychológia

Psychológia a prax. Psychologické aspekty ľudskej činnosti a ich rozbor. Poznávacie (kognitívne) procesy. Psychologické koncepcie osobnosti Typologické a faktorové koncepcie osobnosti, koncepcia čŕt osobnosti. Motivácia. Zložky motivačnej štruktúry osobnosti. City, emócie. Rysy osobnosti. Temperament a charakter . Morálna zrelosť. Schopnosti . Inteligencia, Tvorivosť. Psychoanalýza, individuálna psychológia, behaviorizmus, humanistická psychológia, konštruktivizmus, naratívna psychológia a ich odraz v perspektívach edukácie. Koncepcia tvorivo-humanistickej výchovy. Interakcia učiteľa a žiaka. Komunikácia učiteľ – žiak. Školská trieda ako špeciálna skupina. Sociálny vplyv a školská trieda. Poznávanie sociálnych vzťahov v školskej triede. Dimenzie zdravej funkčnej rodiny. Faktory ovplyvňujúce funkčnosť rodiny. Stabilné a problematické partnerské vzťahy. Syndróm týraného zneužívaného a zanedbávaného dieťaťa. Citová deprivácia. Sociálna a kognitívna deprivácia. Syndróm týraného dieťaťa. Syndróm sexuálne zneužívaného dieťaťa. Týraná a zneužívaná žena.  Školská neúspešnosť.

Všeobecná pedagogika a didaktika

Pedagogika – pojem a predmet pedagogiky, základné pedagogické pojmy a kategórie.   Klasifikácia pedagogických vied. Vznik pedagogiky ako vedy. Sústava pedagogických vedných disciplín a ich charakteristika. Význam pedagogiky, sféry využitia pedagogických vied. Výchova. Exogénne a endogénne činitele výchovy. Všeobecné črty výchovy. Pedagóg v edukačnom procese, zložky osobnosti pedagogického pracovníka, pedagogická profesia. Vychovávaný jedinec v edukačnom procese. Príprava jedinca pre výkon sociálnych rolí. Proces výchovy (modely a etapy). Výchovné ciele, klasifikácia výchovných cieľov z hľadiska výchovného zamerania. Funkcie výchovy. Zložky výchovy. Metódy výchovy (charakteristika, faktory ovplyvňujúce výber výchovných metód). Formy výchovy. Humanizácia výchovy a vzdelávania.
Didaktika – pojem a predmet didaktiky, základné otázky didaktiky, súčasné východiská didaktiky. Vznik didaktiky ako vedy. Vzťah všeobecnej didaktiky a predmetových didaktík. Štruktúra didaktickej vedy, jej vznik a vývoj. Perspektívy a problémy rozvoja didaktiky. Druhy didaktík. Význam didaktiky pre prácu učiteľa. Základné problémy didaktiky. Ciele školskej edukácie, ich funkcia a klasifikácia. Požiadavky na ciele vyučovacieho procesu. Hierarchia cieľov. Taxonómie cieľov. Formulácia konkrétnych cieľov vyučovania. Práca učiteľa s cieľmi vyučovania. Obsah vzdelávania. Výber obsahu vzdelávania, didaktická klasifikácia učiva -základné učivo, rozširujúce učivo.  Prvky a zložky učiva, vzdelávacie štandardy, kurikulum. Základné pedagogické dokumenty. Tematický plán. Učebnica. Funkcie a štrukturálne zložky učebnice. Didaktická analýza učiva. Didaktické zásady vyučovacieho procesu, historický vývoj, charakteristika. Vyučovacie metódy. Klasifikácia, funkcie a výber vyučovacích metód. Motivačné a fixačné vyučovacie metódy. Charakteristika vybraných expozičných vyučovacích metód. Súčasné koncepcie vyučovacieho procesu. Organizačné formy vyučovania. Klasifikácia a charakteristika jednotlivých organizačných foriem.  Sociálne formy práce žiakov. Vyučovacia hodina ako základná organizačná forma, etapy vyučovacej hodiny, typy vyučovacích hodín. Hodnotenie v školskej edukácii. Typy, funkcie a kritériá hodnotenia. Didaktické testy ako nástroj objektivizácie hodnotenia výkonov žiakov. Formy úloh didaktických testov. Konštrukcia didaktických testov. Plánovanie práce učiteľa. Požiadavky na plánovaciu činnosť. Písomná príprava učiteľa na vyučovanie.

Literatúra:

  1. Bajtoš, J.: Kapitoly zo všeobecnej didaktiky. Equilibria, Košice 2007.
  2. Bajtoš, J.: Teória a prax didaktiky. ŽU, Žilina 2003.
  3. Bajtoš, J., Honzíková, J., Orosová, R.: Učebnica základov pedagogiky. Equilibria, Košice 2008.
  4. Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzelávání. Portál, Praha 1998.
  5. Černotová,M. a kol.: Kapitoly z pedagogiky pre študentov učiteľstva. FHPV PU, Prešov 1997.
  6. Dargová, J.: Tvorivé kompetencie učiteľa. Privat Press, Prešov 2001.
  7. Havran, J.: Pedagogika. Košice, PdF 1992.
  8. Kyriacou, CH.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 1996.
  9. Maňák, J.: Nárys didaktiky. MU, Brno 1990.
  10. Petersen W.H.: Učebnica všeobecnej didaktiky. SPN, Bratislava 1993.
  11. Petlák, E.: Všeobecná didaktika. IRIS, Bratislava 1997.
  12. Petty,G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996.
  13. Prucha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997.
  14. Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV, Praha 1999.
  15. Švec, Š.: Základné pojmy v pedagogike a andragogike. IRIS, Bratislava 1995.
  16. Turek, I.: Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. MC, Bratislava 1997.

 

Voliteľné predmety

Didaktika biológie

Ciele biologického vzdelávania. Štruktúra biologického učiva, analýza učiva prírodopisu a biológie, zostavovanie pojmových máp a formulácia výchovno-vzdelávacích cieľov vyučovacích jednotiek. Rámec EUR a fázy vyučovacej hodiny. Vyučovacie stratégie a metódy na hodinách prírodopisu a biológie. Pojmotvorný proces vo vyučovaní prírodopisu a biológie a jeho logika. Organizácia práce žiakov. Problémové vyučovanie a otázky vyššieho rádu. Význam reflexie. Overovanie biologických vedomostí a zručností. Hodnotenie a klasifikácia. Výchovné aspekty biologického vzdelávania, výchova ku kritickému mysleniu. Materiálne prostriedky vyučovania biológie. Inovácia obsahu a foriem vyučovania, nové informačné a komunikačné technológie v biologickom vzdelávaní. Zásady tvorby učebnice a metodických materiálov pre vyučovanie biológie. Školská záhrada a kútik živej prírody. Dejiny didaktiky biológie. Rôzne koncepcie vyučovanie biológie v zahraničí. Fakultatívna činnosť v biologickom vzdelávaní. Nácvik zručností a príprava na pedagogickú prax z aprobačného predmetu biológia.

Literatúra:

  1. Dorko, J., Kimáková, K.: Základy didaktiky prírodopisu a biológie, PF UPJŠ 1990.
  2. Kimáková, K., Dunayová, D., Luczyová P.: Inovačné metódy vyučovania prírodopisu a biológie, MC Prešov, 2001.
  3. Švecová, M.: Teorie a praxe zařazení školních projektů ve výuce přírodopisu a  biologie, Karolinum Praha 2001.
  4. Platné učebnice prírodopisu a biológie pre základné a stredné školy. 

Didaktika fyziky

Fyzikálne poznanie. Špecifické a stavové vlastnosti fyzikálnych objektov. Príčinná súvislosť vo vyučovaní fyziky – príklady. Fyzikálna závislosť. Formulácia fyzikálnych závislostí. Fyzikálne princípy, zákony, pravidlá. Fyzikálne teórie.
Fyzikálne poznávanie. Fyzikálne poznávanie a jeho modelovanie v školskej fyzike. Motivácia a úlohová situácia. Utváranie fyzikálnych pojmov, veličín a ich jednotiek SI.  Empirické a teoretické metódy poznania. Didaktické modelovanie poznávania vo fyzike. Idealizácia objektov a procesov (hmotný bod, tuhé teleso, ideálna kvapalina, ideálny plyn, monofrekvenčné svetlo). Teoretické poznávacie postupy v školskej fyzike (príklady).
Fyzikálne úlohy a ich poznávacia funkcia. Schéma riešenia školskej fyzikálnej úlohy (na príklade). Kvantitatívna a kvalitatívna úloha. Neproblémová fyzikálna úloha – príklady. Problémové fyzikálne úlohy s dobre a s neúplne definovaným problémom. Fyzikálna úloha typu čierna skrinka.
Grafické postupy vo vyučovaní fyziky. Čiarový graf ako prostriedok komunikačný, názorný, poznávací a ako objekt poznávania. Fyzikálne informácie získané čiarovým grafom. Grafická derivácia a integrácia v školskej fyzike.
Súčasné trendy vo vyučovaní fyziky. Kooperatívne vyučovanie, master learning, globálna výchova. Videom a počítačom podporované vyučovanie fyziky. Video a počítač ako  didaktický prostriedok – ich funkcie.
Didaktické testy.  Ako forma  kontroly vyučovania fyziky. Vlastnosti didaktických testov, ich konštrukcia a vyhodnocovanie.

Literatúra:

  1. Janovič, J. a kol., Didaktika fyziky, MFF UK Bratislava, 1990.
  2. Mechlová, E., Didaktika fyziky 2, PdF Ostrava, 1989.
  3. Lapitka, M., Tvorba a použitie didaktických testov, SPN Bratislava, 1990.
  4. Časopisy: Technológia vzdelávania,
                   Matematika, fyzika, informatika ve škole,
                   Matematika, informatika, fyzika,

Didaktika chémie

Didaktický systém v súčasnej školskej koncepcii. Nové trendy výučby chémie u nás a v zahraničí. Chémia každodenného života. Environmentálne vzdelávanie v chémii.  Význam a funkcia učebných úloh vo vyučovaní chémie. Výber a štrukturácia chémie. Prostriedky sprístupňovania učiva chémie. Formy a metódy výučby chémie. Výpočtová technika vo výučbe chémie. Chemické výučbové programy. Internet vo výučbe chémie. Didaktika učiva periodická sústava prvkov. Koncepcia uvedenia PZ a PSP a ich optimálne zaradenie do učiva. Didaktický systém učiva anorganickej chémie a jeho rozvrhnutie do úrovne ZŠ a Gymnázia. Didaktika organickej chémie. Chémia zlúčenín uhlíka.

Literatúra :

  1. Pachman E., Hofmann V.: Obecná didaktika chémie, SPN, Praha 1981.
  2. Smik L. a kol.:  Špeciálna didaktika chémie. Učebný text I.a II., UPJŠ 1984.
  3. Pachman E. a kol.: Speciální didaktika chémie, SPN, Praha 1986.

Didaktika informatiky

Cieľ, obsah a didaktické prostriedky vyučovania školskej informatiky. Pojmotvorný proces v školskej informatike. Úvod do metodológie pedagogického výskumu v školskej informatike. Stanovovanie učebných cieľov. Maturitný štandard z informatiky. Postavenie úloh v školskej informatike, didaktické funkcie a formulácie úloh, tvorba systémov úloh. Hodnotenie žiackych výkonov, didaktické testy. Tvorba didaktických projektov. Výučba štruktúrovaného a objektového programovania. Aritmetika počítača. Matematické modelovanie a simulácie. Výučba tematických oblastí: Informácie okolo nás, Počítačové systémy, Informačná spoločnosť, Oblasti využitia informatiky (kancelársky balík, Internet, multimédiá).

Literatúra: Kalaš, I. a kol., Informatika pre stredné školy, SPN, Bratislava, 2001.

Didaktika matematiky

Predstavy pojmu číslo, využitie týchto predstáv pri zavedení pojmu zlomok. Didaktické postupy pri rozširovaní číselných množín. Fylogenéza a ontogenéza funkčného myslenia. Ontogenéza argumentácie. Zavedenie pojmu funkcia. Propedeutika derivácie a určitého integrálu. Prínos Pytagorasa a Euklidesa k rozvoju matematiky. Metodika planimetrie. Obsah a metodika stereometrie. Propedeutika analytickej geometrie. Koncepcia vyučovania analytickej geometrie. Vyučovanie trigonometrie a goniometrie. Vyučovanie kombinatoriky, pravdepodobnosti a štatistiky.

Literatúra:

  1. Hejný a kol., Teória vyučovania matematiky 2, SPN 1989.

    


Študuj na UPJŠ