Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (FF UPJŠ) uviedla dnes predpoludním do prevádzky modernú Triedu budúcnosti (Future Classroom Lab), ktorá predstavuje inovatívny priestor na vzdelávanie v digitálnej ére. Trieda je prioritne určená pre študentky a študentov učiteľstva, aby si osvojili moderné vyučovacie metódy a prácu s digitálnymi technológiami, ktoré budú môcť využívať vo svojej budúcej pedagogickej praxi.
„Trieda budúcnosti/Future Classroom Lab je koncept, ktorý iniciovala Európska školská sieť – European Schoolnet – v spolupráci s viac ako 30 ministerstvami školstva v európskych krajinách,“ uviedla dekanka FF UPJŠ prof. Mgr. Renáta Panocová, PhD., a zdôraznila, že v príprave budúcich učiteľov má nezastupiteľné miesto:
„Poskytuje totiž priestor, ktorý spája teóriu s praxou a rozvíja digitálne kompetencie prostredníctvom integrácie technológií do vyučovania. Podporuje inovatívne pedagogické prístupy, ako je projektové a kolaboratívne učenie, čím posúva tradičné metódy vpred. Som presvedčená, že využívanie Triedy budúcnosti vo vzdelávaní učiteľov prinesie vítanú zmenu paradigmy a posilní Filozofickú fakultu UPJŠ v pozícii lídra v príprave budúcich učiteľov.“
Trieda budúcnosti je vybavená najmodernejšími digitálnymi technológiami a flexibilným školským nábytkom, ktorý umožňuje rýchlu prestavbu priestoru podľa potrieb výučby. Je navrhnutá tak, aby podporovala personalizované vzdelávanie, čím reaguje na individuálne potreby a spôsob učenia sa každého študenta. Vďaka tomu vzniká podnetné vzdelávacie prostredie, v ktorom sa môžu realizovať inovatívne vyučovacie metódy a rôzne formy spolupráce.
„Kľúčovým prvkom Triedy budúcnosti sú vzdelávacie zóny, ktoré umožňujú rozmanité prístupy k učeniu,“ ozrejmila vedúca Katedry pedagogiky FF UPJŠ doc. PaedDr. Renáta Orosová, PhD.:
„Zóna bádania je priestorom na experimentovanie, využitie virtuálnej a rozšírenej reality. Zóna spolupráce poskytuje flexibilný priestor na tímovú prácu, skupinové projekty a spoločné riešenie problémov. Zóna vytvárania podporuje multimediálnu tvorbu, nahrávanie a digitálnu produkciu. Zóna prezentácie slúži na spoločné diskusie, vystúpenia a prezentovanie výsledkov práce. Zóna sebarozvoja umožňuje individuálnu prácu, štúdium vlastným tempom a konzultácie a zóna interakcie je určená na priame zapojenie študentov do vyučovacieho procesu a na rozvoj komunikačných zručností.“
Ideálne podmienky na prípravu budúcich učiteliek a učiteľov na FF UPJŠ v jej novej Triede budúcnosti vytvárajú virtuálna realita, zariadenie na tvorbu podcastov, mobilné zariadenia, audiozariadenia a videozariadenia, softvér na tvorbu videí, podcastov, vzdelávacie hry či veľkoformátová dotyková obrazovka, a to v spojitosti so vzdelávacími zónami a mobilným nábytkom umožňujúcim rýchlu a flexibilnú prestavbu priestoru podľa potrieb skupinovej alebo individuálnej práce.
Trieda budúcnosti FF UPJŠ zároveň prispeje k tvorbe nových poznatkov prostredníctvom pedagogického výskumu s dôrazom na profesijné kompetencie učiteľa 21. storočia.
„Naším cieľom je vytvárať prostredie, ktoré inšpiruje budúce učiteľky a učiteľov, rozvíja ich digitálne kompetencie a ukazuje, ako môžu technológie prispieť k zvyšovaniu kvality vzdelávania. Chceme, aby študenti učiteľstva zažili interaktívne a personalizované učenie, aby si osvojili schopnosť flexibilne reagovať na rôzne vzdelávacie situácie a aby získali skúsenosti s vyučovaním, ktoré pripraví žiakov na výzvy 21. storočia. Vďaka novým priestorom majú možnosť rozvíjať nielen svoje odborné a didaktické zručnosti, ale aj kritické myslenie, schopnosť spolupráce a inovácie, ktoré sú kľúčové pre moderné školstvo,“ dodala doc. Renáta Orosová.
Na slávnostnom otvorení Triedy budúcnosti FF UPJŠ sa zúčastnili zástupcovia univerzity a fakulty, pedagógovia a študenti, ktorí si nové priestory priamo vyskúšali.
Trieda budúcnosti sa tak stáva centrom inovácií, kde sa spája moderná pedagogika a digitálne technológie v prospech vzdelávania 21. storočia.
Text: Marián Gladiš
Foto: Samuel Tatar