Koncom októbra sa Katedra slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie FF UPJŠ v Košiciach otvorila fantázii aj severu.
Na pôde katedry sme privítali žiakov Strednej odbornej školy priemyselných technológií zo Šace. Pripravili sme pre nich tvorivé dopoludnie s názvom Od fjordov k fantázii. Jeho cieľom bolo preniesť návštevníkov do severského, fínskeho literárneho a mediálneho priestoru, a to prostredníctvom práce s knižnou aj audiovizuálnou formou kultových severských príbehov o Muminovcoch.
Prvý, literárny workshop bol zameraný na poznanie fínskej kultúry, jej spoločnosti a hodnôt skrz aktívnu prácu s textovými ukážkami spomenutých literárnych diel. V prvom kroku sme si priblížili zaujímavé fakty o Fínsku, a to aj vďaka čerstvo nadobudnutej osobnej skúsenosti z nedávneho pobytu v tejto krajine. Študenti v jednotlivých skupinách vypĺňali pracovné listy. Ich úlohou bolo čítať s porozumením a na základe ukážok vyvodzovať závery o dielach a odhaľovať súvislosti medzi textom a jeho kontextom. V závere sme si zhrnuli jedenásť životných lekcií, ktoré tieto diela ponúkajú. Voľne sme o nich diskutovali, čo študentom poskytlo priestor nachádzať prepojenia medzi literatúrou a ich vlastnými životmi.
Muminovci výrazne presahujú fínske hranice. Ich príbehy sa bežne dostávajú aj k slovenským deťom, a to vďaka rôznorodým seriálom. Azda najpopulárnejšou adaptáciou severskej klasiky je animák z deväťdesiatych rokov. Práve ten bol predmetom druhej, mediálnej časti tvorivého dopoludnia. Študenti pracovali s nekompletnými úryvkami epizód, ktoré boli zbavené zvukovej stopy. Ich cieľom bolo nahrať dialógy a ruchy. Pri práci sa zodpovedne vciťovali tak do postáv, ako aj do prostredia. Napriek tejto zodpovednosti by sa výsledné dielka len ťažko ocitli v dopoludňajšom programe rozprávok. Muminovci v nich totiž riešia krádeže, vykorisťovanie či existenciálne otázky platových podmienok. Našťastie, ťažisko workshopu nespočívalo v samotných mediálnych produktoch, ale v procese ich tvorby. Popri tom, čo prvá časť podujatia zdôraznila vzťah jednotlivca a diela, mediálna časť podčiarkla význam kolektívnej spolupráce pri jeho výstavbe.
Toto podujatie sme usporiadali už druhý rok po sebe, čo naznačuje, že sa z neho postupne stáva milá tradícia, prostredníctvom ktorej sa stredoškoláci zoznamujú tak so svetom literatúry, ako aj s jej presahom do oblasti médií. Reakcie žiakov či sprevádzajúcich učiteľov boli aj tento rok veľmi priaznivé, a tak sme mimoriadne vďační, že sme sa v tento deň mohli vzájomne obohatiť. Postrehy chlapcov, ich aktivita a otvorenosť i snaha diskutovať nás počas celého dopoludnia utvrdzovali v tom, že študenti nestrácajú zvedavosť.
Mgr. Daša Rešetárová
Mgr. Timotej Mikloš
Katedra slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie
Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach






