Prejsť na obsah

Stratégia

9minút, 39sekúnd

Tento strategický dokument má za cieľ usmerniť rozvoj Centra medicínskeho vzdelávania Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach a poskytnúť rámec pre rozvoj aktivít obsiahnutých v jeho ročnom pláne práce. Vychádza z kvantitatívnych a kvalitatívnych údajov relevantných pre medicínske vzdelávanie na Lekárskej fakulte UPJŠ v Košiciach, ako aj v kontexte medicínskeho vzdelávania na Slovensku. Hlavnými zdrojmi na vypracovanie tejto stratégie bol dlhodobý zámer Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach na roky 2014-2024 či projekt Akademická štvrťhodinka Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo.  

Hodnoty Centra medicínskeho vzdelávania Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach:  
Ako novovzniknuté pracovisko, ktorého cieľom je byť záchytným bodom pre otázky súvisiace s medicínskym vzdelávaním, má Centrum medicínskeho vzdelávania za cieľ riadiť sa týmito hodnotami: 

  • Excelentnosť: Záväzok udržiavať vysoký štandard excelentnosti v medicínskom vzdelávaní a praxi Centra medicínskeho vzdelávania. 
  • Inovácia: Prijatie a podpora inovácií vo vyučovacích metódach, integrácii technológií a tvorbe učebných osnov. 
  • Profesionalita: Budovanie kultúry profesionality, etického správania a zodpovednosti medzi študentmi a učiteľmi. 
  • Transparentnosť: Podpora transparentnosti v rozhodovacích procesoch, politikách a komunikácii. 
  • Spolupráca: Podpora spolupráce medzi študentmi, učiteľmi a zamestnancami s cieľom zlepšiť celkový zážitok zo vzdelávania. 
  • Udržateľnosť: Integrácia princípov trvalej udržateľnosti do prevádzky a praxe Centra medicínskeho vzdelávania. 
  • Zodpovednosť: Zodpovednosť všetkých zainteresovaných strán za ich úlohy pri dosahovaní cieľov a udržiavaní hodnôt Centra medicínskeho vzdelávania. 


Misia a vízia Centra medicínskeho vzdelávania Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach: 

Misia a vízia slúžia ako hlavné princípy, ktoré formujú účel a smerovanie Centra medicínskeho vzdelávania. Misia načrtáva základný účel Centra medicínskeho vzdelávania, definuje jeho existenciu a základné hodnoty, ktoré riadia jeho činnosť. Na druhej strane vízia poskytuje perspektívu, ktorá popisuje ašpirácie a dlhodobé ciele Centra medicínskeho vzdelávania. Tieto koncepty spolu vytvárajú plán, ktorý určuje tón rozhodovania, stanovovania cieľov a celkovej stratégie. Dôležitosť jasnej misie a vízie nemožno preceňovať. Poskytujú súdržný rámec, ktorý spája zainteresované strany, inšpiruje kolektívne úsilie a zabezpečuje, že Centrum medicínskeho vzdelávania zostane zamerané na svoje konečné ciele. 

Našou misiou je byť rámcom pre všetkých pedagogických pracovníkov LF UPJŠ v rámci poskytovania a formovania vedomostí, zručností a postojov v medicínskom vzdelávaní, vzdelávaciemu výskumu a kultivácií kultúry vzdelávania ako unikátnej agendy Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach. V rámci podpory rozvoja učebných osnov sa snažíme vytvoriť systém vzdelávania založený na kompetenciách. Prostredníctvom spolupráce a prístupu zameraného na študenta sa snažíme formovať lídrov vo vzdelávaní budúcich zdravotníckych pracovníkov, ktorí budú vybavení zručnosťami riešiť meniace sa výzvy dynamického zdravotného prostredia. 

Našou víziou je byť renomovaným Centrom medicínskeho vzdelávania Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach, uznávaným za účasť na produkcii absolventov, ktorí sú nielen klinicky zdatní, ale sú aj lídrami v transformácii zdravotnej starostlivosti. Navyše našou víziou je byť na čele v agende medicínskeho vzdelávania na Slovensku aj vo svete prostredníctvom kultúry medicínskeho vzdelávania a kontinuálneho učenia sa, vzdelávacieho výskumu, inkluzívnosti a služieb. Skrz národnú a medzinárodnú spoluprácu iniciovať vývoj vzdelávania v medicíne ako integrálnu časť agendy Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach. 


Piliere stratégie Centra medicínskeho vzdelávania Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach 2024-2027: 

Stratégia Centra medicínskeho vzdelávania na roky 2024-2027 má 3 piliere: 

  • Pilier I: PREČO  
  • Pilier II: ČO  
  • Pilier III: AKO  

 
Ciele a zámery tohto piliera odpovedajú na otázku PREČO? Medicínske vzdelávanie je neoddeliteľnou agendou každej lekárskej fakulty. V prípadoch, keď sa agenda zavádza neskôr v živote lekárskej fakulty, je jednou z prvých prekážok jej integrácie zmena kultúry medicínskeho vzdelávania. Preto je dôležité zamerať úsilie na zmenu kultúry, pokiaľ ide o inštitucionalizáciu medicínskeho vzdelávania.

Cieľ 1. Zavedenie rozsiahlej stratégie informovanosti o medicínskom vzdelávaní

Zámerom je vytvorenie a zvyšovanie interného aj externého povedomia o medicínskom vzdelávaní, pričom konkrétne aktivity pozostávajú z kampaní v spolupráci s kľúčovými hráčmi/ stakeholdermi a zástupcami študentov, v rámci Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach aj mimo nej. Súčasťou cieľa je tiež propagácia Centra medicínskeho vzdelávania a jeho činnosti v súvislosti s rozvojom medicínskeho vzdelávania v rámci vnútorných štruktúr Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach.

Cieľ 2. Založenie komunity medicínskeho vzdelávania

Zámerom je rozvíjať kultúru komunity medicínskeho vzdelávania prostredníctvom pravidelných komunitných stretnutí so zamestnancami na rôznych profesionálnych úrovniach z rôznych ústavov a kliník, ktorých cieľom bude zdieľať a rozvíjať postupy relevantné pre medicínske vzdelávanie podľa súčasných potrieb a trendov vo vzdelávaní. Súčasťou cieľa je tiež vytvorenie komunity tzv. lídrov zmien, ktorí sa budú podieľať na podpore a rozvoji medicínskeho vzdelávania. Na dosiahnutie cieľa sú využívané aj online aktivity prostredníctvom sociálnych sietí a ďalších online nástrojov.

Cieľ 3. Vypracovanie podmienok pre hodnotenie kvality vzdelávacích aktivít

Zámerom je príprava podmienok pre hodnotenie kvality vzdelávacích aktivít a rozvoj stimulačných mechanizmov pre kvalitné medicínske vzdelávanie jednotlivých zdravotníckych pedagogických pracovníkov v spolupráci s vedením Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach a ďalšími zainteresovanými stranami. Súčasťou cieľa je taktiež vytvorenie rámca pre uznávanie kvality medicínskeho vzdelávania externými inštitúciami, napr. the International Association for Health Professions Education (AMEE).

 
Ciele a zámery v tomto pilieri odpovedajú na otázku ČO? Výskum v medicínskom vzdelávaní je neoddeliteľnou súčasťou agendy medicínskeho vzdelávania. Preto je dôležité rozvíjať kultúru edukačného výskumu ako plnohodnotnú vedeckú prácu s jej inštitucionálnym rámcom. Ďalším rozsahom tohto piliera je definovanie kompetencií absolventa medicíny a vytvorenie kompetenčného rámca pre celé pregraduálne medicínske vzdelávanie.

Cieľ 4. Etablovanie výskumu v oblasti medicínskeho vzdelávania

Zámerom tohto cieľa je rozvoj a podpora kultúry edukačného výskumu v oblasti medicínskeho vzdelávania. Vytvorenie rámca pre edukačný výskum má slúžiť na podporu zamestnancov v realizovaní tohto typu výskumu, aj pri tvorbe výskumných projektov zameraných na medicínske vzdelávanie. Súčasťou cieľa je tiež rozvoj kompetencií pedagogických zamestnancov v oblasti výskumu v medicínskom vzdelávaní a tým zvýšenie zapojenia fakulty do edukačného výskumu a prezentovania výsledkov na konferenciách a sympóziách.

Cieľ 5. Vytvorenie rámca vzdelávania založenom na kompetenciách

Zámerom tohto cieľa je vytvorenie rámca pre vzdelávanie založené na kompetenciách, čo zahŕňa tiež rozvoj kompetencií a kapacít pedagogických zamestnancov v tejto oblasti. Súčasťou cieľa je aj úprava učebných cieľov vo všetkých predmetoch v rámci učebných osnov tak, aby boli zamerané na získanie kompetencií potrebných pre výkon povolania. S tým súvisí podpora a rozvoj metód hodnotenia vzdelávania založeného na kompetenciách, ako i rozvoj kompetencií pedagogických zamestnancov v tejto oblasti.

 
V tomto pilieri ciele a zámery odpovedajú na otázku AKO. Keďže medicínske vzdelávanie je rozsiahla téma, je obzvlášť dôležité vybrať ciele, ktoré sú špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné a časovo ohraničené, najmä ak je agenda medicínskeho vzdelávania nová v rámci Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach.

Cieľ 6. Vytvorenie komplexného programu profesionálneho rozvoja

Zámerom tohto cieľa je vytvorenie vzdelávacieho programu pre pedagogických zamestnancov zameraného na rozvoj vedomostí, zručností a postojov v medicínskom vzdelávaní. Zároveň je zámerom zvýšiť zapojenie fakulty do externých príležitostí a možností zameraných na profesionálny rozvoj zamestnancov v medicínskom vzdelávaní a rozširovanie kapacít. Súčasťou je tiež vytvorenie online databázy zdieľanej všetkým zamestnancom, ktorá bude obsahovať aktuálne a relevantné zdroje potrebné pre rozvoj kompetencií v rôznych oblastiach medicíny.

Cieľ 7. Posilnenie podpory a stratégie rozvoja učebných osnov

Zámerom tohto cieľa je rozvoj a podpora medziodborového vzdelávania a kolaboratívnej praxe v rámci vzdelávania budúcich zdravotníckych pracovníkov. Dôležitou súčasťou je aj podpora spolupráce s Centrom simulátorovej a virtuálnej medicíny s jednotlivými klinikami a podpora didaktickej časti výučby s využitím jeho technologických možností. Spolupráca pokrýva aj rozvoj zručností a kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementácii činnosti Centra simulátorovej a virtuálnej medicíny do výučby. Zámerom je tiež podpora inštitucionálneho orgánu Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach pri tvorbe a inováciách učebných osnov zameraných na rozvoj kompetencií budúcich zdravotníckych pracovníkov.

Cieľ 8. Rozvoj mechanizmu spätnej väzby

Zámerom tohto cieľa je podpora kultúry individuálnej spätnej väzby a rozvoj inštitucionálnych metód spätnej väzby s cieľom zvýšiť informovanosť a zlepšiť mieru odozvy zo strany študentov Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach. Súčasťou cieľa je vytvorenie rámca pre transparentnú spätnú väzbu, ktorej cieľom bude zlepšenie procesov a metód medicínskeho vzdelávania.

Cieľ 9. Rozvoj partnerstiev v rámci agendy medicínskeho vzdelávania

Zámerom tohto cieľa je rozvoj interných partnerstiev medzi rôznymi ústavmi a klinikami v rámci Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach ako aj sieťovanie s externými partnermi pracujúcimi v oblasti medicínskeho vzdelávania a facilitovanie spoločných výskumných projektov v rámci rôznych grantových národných aj medzinárodných schém.



Študuj na UPJŠ