Prejsť na obsah

Za knihami až za „veľkú mláku“

3minút, 19sekúnd

Ostatné roky som zasvätil veľkým literárnym dielam, ktoré čítam spoločne so študentmi aj s verejnosťou v kluboch celoživotného vzdelávania v knižniciach v Bardejove a Prahe. Tieto aktivity sú súčasťou môjho filozofického výskumného projektu, ktorý je zameraný na interpretáciu textu v skupine a prebieha na Katedre filozofie Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach. Keďže na mnohých amerických univerzitách tvoria klasické knihy dosiaľ dôležitú súčasť kurikula, mojou túžbou bolo pozrieť sa, ako prebiehajú živé semináre priamo v USA.

Mal som možnosť navštíviť The University of Chicago, ktorá patrí medzi najlepšie univerzity sveta. Práve na tejto univerzite v „meste ocele“ sa v polovici minulého storočia rozvinulo hnutie Great Books. Kampus Chicagskej univerzity susedí s bývalou robotníckou štvrťou a bol vybudovaný koncom 19. storočia v nostalgickom neogotickom štýle, aby pripomínal anglické stredoveké univerzity. Posledným generáciám pripomína skôr Hogwarths School z Harryho Pottera, neučí sa tam však mágia, ale špičková veda a ekonómia. Bez ohľadu na odbor si každý študent bakalárskeho programu prejde aj okruhmi všeobecného vzdelania (The Core) – neminie ho tak matematika, prírodné a spoločenské vedy a ani najväčší, humanitný okruh, v rámci ktorého si môže vybrať aj z ponuky kurzov antických a moderných diel.
Bohemistke Irene Čajkovej vďačím za prehliadku útrob univerzity a knižnice a tonik v študentskej kaviarni s výhľadom na Robie House od Franka Lloyda Wrighta.
Starším klasickým literárnym a filozofickým dielam však venujú najviac času a priestoru na Graham School. Medzi mrakodrapmi v centre Chicaga som zažil viacero textových seminárov, stretol sa s učiteľmi a rozprával sa aj s účastníkmi kurzov celoživotného vzdelávania z troch rôznych generácií.
Ďakujem Noahovi Chafetsovi za Shakespearovho Henricha V., Davidovi Hallovi za Genesis a Stephenovi Shinerovi za Danteho Peklo i Eseje od Montaigna. Na otázku, prečo ponúkajú takéto kurzy aj širokej verejnosti, dekan fakulty Deth Green odpovedal, že zodpovednosťou univerzít je vzdelávať občanov.
Za „veľkú mláku“ som letel aj kvôli konferencii univerzitných učiteľov, ktorí pracujú s textami. Tento rok sa konala v hlavnom meste štátu Wisconsin – v Madisone. Prišlo na ňu okolo dvesto zanietených učiteľov zo všetkých kútov USA, od malých súkromných „colleges“ až po veľké univerzity z Ivy League.
Tohtoročnou témou bolo líderstvo. Kto iný meditoval nad dilemami a povinnosťami lídrov (hrdinov) hlbšie než Homér? Amerických kolegov oslovilo „európske“ čítanie Iliady ako eposu o kríze líderstva, ktoré bolo plodom niekoľkoročného čítania diela s rôznymi skupinami slovenských a českých študentov. A mňa zaujali ich komentáre známych i menej známych diel a pestré spôsoby vyučovania, interpretácie aj vyjadrovania sa v rôznych „amerických angličtinách“.
Vážim si, že som sa s niektorými mohol zoznámiť a po konferencii pozhovárať aj s profesorkami filozofie, ktoré pre nás udalosť pripravili – s riaditeľkou The Association for CoreTexts and Courses Charlotte Thomas a s prezidentkou Molly Brigid McGrath. Prepájajú vysokoškolských učiteľov, ktorí to s humanitným vzdelávaním nevzdali a aj v dnešnej dobe hľadajú cesty, ako ďalším generáciám predstaviť to najlepšie z kultúrnych dejín, a tak kultivovať celého človeka. Pretože nie je jedno, aký obsah formuje naše predstavy, myšlienky a slovník…

Mgr. Ján Hreško, Ph.D.
Katedra filozofie
Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach


Študuj na UPJŠ