Prejsť na obsah

Do Fínska za výskumom aj Muminovcami

3minút, 50sekúnd

Začiatkom októbra sme sa spolu s mojou školiteľkou doc. Mgr. Markétou Andričíkovou, PhD., zúčastnili na zahraničnej Erasmus stáži, ktorej cieľom bola najmä realizácia výskumu mojej dizertačnej práce. V rámci toho som si vyskúšala odučiť niekoľko hodín na základe mnou zostrojenej metodiky práce s vybranými literárnymi textami kultových fínskych diel Tove Janssonovej o Muminovcoch. Cieľom bolo overiť si moju metodiku v praxi, a to priamo v prostredí, odkiaľ tieto umelecké texty pochádzajú.

Hosťujúcou inštitúciou bola základná škola Tiirismaan koulu s takmer 800 žiakmi v srdci mesta Lahti, ktoré sa nachádza na juhu Fínska a je vzdialené približne hodinu cesty severne od Helsínk. V rámci nášho pobytu sme realizovali pozorovania počas vyučovania nášho školského supervízora, ktorým bol Slovák Viliam Birkner – učiteľ žijúci a pracujúci vo Fínsku už 26 rokov. Keďže je bývalým spolužiakom a dobrým priateľom doc. Markéty Andričíkovej, toto stretnutie po rokoch malo aj pridanú hodnotu a pracovnému účelu našej cesty dodalo milý, osobný ľudský rozmer.
Samotný vyučovací proces sa v mnohom podobal tomu u nás. Výrazným rozdielom je však veľmi uvoľnená a priateľská atmosféra v duchu rovnosti medzi učiteľmi a žiakmi, ktorá sa prejavuje neformálnou komunikáciou – žiaci si s učiteľmi tykajú.
V triedach sú počas vyučovania prítomné aj špeciálne pedagogičky, pretože Fíni už od úvodných fáz školskej dochádzky začínajú s diagnostikou a skorou podporou žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Žiaci sa počas základnej školy nepripravujú na žiadne plošné testovanie, pričom prvým štandardizovaným testom vo Fínsku je až maturitná skúška.
Do škôl prichádzajú mnohé deti na bicykloch a počas prestávok, ktoré na prvom stupni trvajú 15 minút, ale aj počas vyučovania trávia veľa času vonku. Vzdelávanie sa nesie v duchu hesla „dať všetkým žiakom dobrý základ“ a učenie sa chápe ako veľmi otvorený proces, ktorý sa nevzťahuje len na čas školského vyučovania.
Celkovo majú fínski žiaci vo výsledku menej vyučovacích hodín, napr. deviataci majú 30 hodín týždenne, teda priemerne šesť hodín denne, pričom podľa štatistík majú študenti po 9. ročníku základnej školy o 1 100 hodín menej, ako je priemer iných študentov v rámci krajín OECD.
Vo voľnom čase sme spoznávali Fínsko – krásnu krajinu plnú jazier a lesov. Prvou našou zastávkou bolo mesto Tampere, kde sme navštívili Múzeum Muminovcov – jediné na svete. Nachádza sa v ňom približne dvetisíc exponátov a miniatúr rozprávkových objektov či postáv, a to vrátane 2,5 metrov vysokého domčeka Muminovcov, ale aj pôvodné ilustrácie a priestorové inštalácie Tove Janssonovej.
Neodolali sme ani prístavnému mestu Porvoo na pobreží Fínskeho zálivu, ktoré je jedným zo šiestich stredovekých fínskych miest. Našou poslednou zastávkou boli Helsinki – prímorské mesto ostrovov s nádhernou architektúrou a pravými fínskymi saunami.
Počas deviatich dní sme mali možnosť zažiť nádheru fínskej prírody, ale aj fínsku kultúru so všetkým, čo k nej patrí – so slušnosťou, aj keď s výrazným odstupom ľudí. Vo Fínsku nie je zvykom viesť krátke rozhovory na vyplnenie času, ľudia nemajú problém byť spolu ticho a ak sa s novými ľuďmi nemajú potrebu rozprávať, tak ich správanie jasne odráža absenciu tejto potreby. Na druhej strane sú však vždy ochotní pomôcť, ak ich o pomoc požiadate.
V konečnom dôsledku to bola pre nás jedinečná skúsenosť a my sme našej univerzite a fakulte veľmi vďačné za príležitosť absolvovať túto stáž. Zozbierané dáta z nášho výskumu sa chystáme spracovať a publikovať v podobe vedeckej štúdie.

Mgr. Daša Rešetárová
Katedra slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie
Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach


Študuj na UPJŠ