Prejsť na obsah

Kritéria hodnotenia záverečných prác a užitočné odkazy

8minút, 1sekúnd

Hľadáte informácie ohľadom záverečných prác, vedecké databázy alebo informácie ohľadom toho, kedy sú otváracie hodiny knižnice?

Nižšie možno nájsť vybrané kritéria, na ktoré sa môžete pri písaní záverečnej práce sústrediť:

  • Je dodržaný celkový všeobecný formát práce a pravidlá citovania a práce s literárnymi odkazmi?   (sekvencia jednotlivých častí práce v teoretickej i empirickej časti, prílohy tak ako majú byť, správne spôsoby citovania a odkazov na zdroje, celková estetika úpravy práce)
  • Je jazyková stránka práce na dobrej úrovni? (gramatika, štylistika, vyjadrovanie a preklepy)
  • Sú správne vytvorené a prezentované obrázky, tabuľky a grafy?  (nie sú tabuľky a grafy hrubo a bez jazykových a ďalších úprav prekopírované zo zahraničných softvérov ako SPSS a pod.) Nejde len o formálnu úpravu, ale aj o prehľadnosť a logickosť prezentácie.
  • Sú formálne správne prezentované výsledky štatistických analýz? (úplnosť údajov ako je hodnota štatistického kritéria, stupne voľnosti, úroveň chyby alfa, prezentácia základných parametrických či neparametrických reprezentácií dát a podobne)
  • Je v úvode spresnená téma, sú v ňom sformulované základné ciele práce?
  • Je štruktúra kapitol a podkapitol práce explicitne už aj svojimi názvami v logickom vzťahu k vypísanej téme práce?  (nenachádzajú sa v práci podkapitoly irelevantné alebo veľmi vzdialené téme? Nenachádzajú sa v práci kapitoly a podkapitoly triviálne široko postavené a všeobecné?)
  • Mapuje a analyzuje obsah kapitol a podkapitol v primeranej miere zadanú problematiku? Aká je všeobecnosť vs. hĺbka spracovania témy
  • Aká je miera a kvalita použitých literárnych zdrojov? (koľko zdrojov bolo využitých? Koľko cudzojazyčných? Boli použité náležité zdroje: nie triviálne, zastaralé, či elementárne učebné texty?)
  • Sú v teoretickej časti (spravidla v závere) uvedené východiská pre výskum (z ktorých definícií premenných a teórií autor vychádzal pri formulácii hypotéz a výbere metód identifikácie premenných)? Zhrnutie prehľadu poznatkov a východiská výskumu môžu byť zaradené do úvodu empirickej časti.
  • Sú kapitoly zvolené adekvátne vzhľadom k téme? Logicky na seba nadväzujú?
  • je vymedzenie cieľov, výskumného problému (problémov) a hypotéz v súlade so zadaním práce?  (zodpovedajú ciele, problémy a hypotézy téme? Nenachádzajú sa tu hypotézy, ktoré nijak s témou nesúvisia, alebo sú s ňou len v marginálnom či násilne umelom vzťahu (prídavné hypotézy a rode, veku a pod.)?
  • je vymedzenie cieľov, výskumného problému (problémov) a hypotéz formulované jasne, precízne a prehľadne?  Nenachádza sa v práci veľké množstvo vzájomne nesúvisiacich, drobných a oddelených hypotéz?  Sú problémy a hypotézy objavné alebo triviálne?
  • je výskumná vzorka (vzorky) opísaná s potrebnými detailmi? (nielen počet a proporcia vzhľadom na rod, či vek, ale aj veľmi konkrétny opis spôsobu výberu s ohľadom na kontrolu potenciálnych nežiaducich premenných)
  • je výskumná vzorka (vzorky) vybraná primerane k téme? (počet, zloženie, spôsob výberu)
  • Je veľkosť výskumnej vzorky adekvátne zdôvodnená (napr. odhad veľkosti výskumného súboru pomocou tzv. Power analysis vo fáze plánovania)
  • sú vybrané metódy, metodiky, procedúry obsahovo relevantné pre riešenie stanovených cieľov a hypotéz?  Sú relevantné k charakteristike vybraných vzoriek? Sú vybrané metódy, postupy a procedúry dostatočne hodnoverné (reliabilita, validita, kulturálna adekvátnosť)? Sú informácie o tom v práci dostatočné?
  • sú vybrané metódy analýz (nielen štatistických) adekvátne stanoveným hypotézam a povahe zozbieraných dát?  Aká je kvalita štatistického a kvalitatívneho spracovania?
  • sú výsledky prezentované konzistentne a explicitne vzhľadom k stanoveným problémom a hypotézam? 
  • sú výsledky analýz reportované adekvátne (v súlade s aktuálnymi odporúčaniami APA)?
  • je explicitne diferencovaný exploračný a konfirmačný mód výskumu?
  • snažil sa študent vyvarovať problematickým výskumný praktikám, ako je HARKING, p-hacking a podobne (napr. pomocou predregistrácie)?
  • sú dosiahnuté výsledky interpretované správne? (napr. je v zhode interpretácia výsledkov s dosiahnutými štatistickými ukazovateľmi?)
  • aká je kvalita interpretácie a diskusie dosiahnutých výsledkov? Snaží sa riešiteľ dostatočne aj o vysvetlenie a umiestnenie dosiahnutého poznania do širších významových kontextov? (napr. zovšeobecnenia, poukázanie na ďalšie možnosti, ktoré ponúkajú dosiahnuté výsledky a pod. ). Konfrontuje riešiteľ v diskusii dostatočne dosiahnuté výsledky s doterajším poznaním? Poukazuje (ak je to odôvodnené témou a výsledkami) na možnosti využitia dosiahnutých poznatkov? Reflektuje v dostatočnej limity a perspektívy pre ďalší výskum ako aj praktické impliácie?
  • súvisí téma s výberom druhu kvalitatívneho prístupu?, (téma sa má týkať nejakého javu, ako ho človek chápe, prežíva, ako ho popisuje – jeho širších a hlbších súvislostí, napríklad pri fenomenologickom prístupe má byť téma primárne zameraná na porozumenie prežívania, nie na príčiny a dôsledky)
  • je v ZP uvedené o aký druh kvalitatívnej metodológie išlo? (zakotvenú teóriu, fenomenologický interpretatívny prístup …)
  • bol získaný dostatočne rozsiahly výskumný material? (pri rozhovore dostatočne rozsiahle výpovede účastníkov výskumu)
  • bola využitá neštruktúrovaná obsahová analýza, ktorej výsledkom je identifikácia súboru kategórií?
  • sú v ZP explicitne uvedené kategórie, ktoré autor/ka v texte postrehol/a s presným uvedením, aké časti textu (výroky, vyjadrenia) boli do každej z kategórií zaradené?
  • je presne popísaný postup, ako autor/ka k týmto kategóriám dospel/a?
  • sú pri využití viacerých účastníkov výskumu, prezentované analýzy odpovedí jednotlivých účastníkov a až potom ich spoločné charakteristiky?

Poznámka

Je potrebné odlíšiť využitie kvalitatívnej metodológie od využitia čiastkových krokov kvalitatívneho charakteru. V prípade využitia čiastkových kvalitatívnych krokov ako je posúdenie obsahu výpovede na otvorené otázky alebo roztriedenie odpovedí je postačujúce hovoriť o využití obsahovej analýzy, nie je adekvátne hovoriť o kvalitatívnom výskume.

Pri označovaní výskumu by sa mal zohľadniť jeho celkový charakter. Napríklad pri zisťovaní výskytu určitých javov a ich príčin (Aké máte problémy v práci atď.) ide v skutočnosti o mapovanie. Aj keď sa pritom využije rozhovor s otvorenými otázkami, je adekvátne hovoriť o mapovaní formou rozhovoru (s využitím obsahovej analýzy), nie o kvalitatívnom výskume.

Chcete si stiahnúť šablónu písania ZP?

Chcete si vyhľadať pokyny k odovzdávaniu záverečných prác, smernicu a podobne?

Chcete získať študentský prístup k balíku Office 365 Education ​(Word, Powerpoint, …)?

Hľadáte kvalitný voľne dostupný štatistický program? Skúste jamovi alebo JASP.

Chcete si v základenej podobe skontrolovať anglicky písaný text? Skúste napr. Grammarly.

Chcete efektívne a systematicky pracovať s pdf súbormi a tvorbou referencií? Skúste Zotero.

Chcete sa dozvedieť viac o písaní vedecký prác a získať užitočné rady ako na to? Pozrite napr. tento odkaz.

Chcete sa dozvedieť viac o problematických výskumných praktikách a o tom, ako sa im vyvarovať? Pozrite texty v domácom jazyku alebo v angličtine.

Chcete pred-registrovať Vašu štúdiu? Pozrite sa na tento odkaz.

Chcete odhadnúť veľkosť výskumnej vzorky alebo si prečítať viac o tom, ako na to?

Chcete si pozrieť ďalšie užitočné odkazy, tipy, blogy, a podobne? Skúste stránku SKRN.



Študuj na UPJŠ